برترین داستان‌های جنایی

داستان‌نویسی درباره جنایت‌ها و تاریخ‌های جنایت به موضوعی مهم در ادبیات تبدیل شده است. به گونه ای که به گفته اهالی این حوزه این گونه کتاب‌ها چراغی را در گذشته روشن می‌کنند تا آینده قابل رویت باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برترين داستان‌هاي جنايي

روزنامه کريستين ساينس مانيتور، پنج کتاب برتر داستاني در حوزه جنايي در يک دهه اخير را معرفي مي‌کند که هر کدام به نوعي در جستجوي عدالت و قضاوت در قرون 19 و 20 ميلادي در انگليس و شيکاگو اتفاق مي‌افتند.

به گزارش خبرآنلاين، داستان‌نويسي درباره جنايت‌ها و تاريخ‌هاي جنايت به موضوعي مهم در ادبيات تبديل شده است. به گونه اي که به گفته اهالي اين حوزه اين گونه کتاب‌ها چراغي را در گذشته روشن مي‌کنند تا آينده قابل رويت باشد. روزنامه کريستين ساينس مانيتور، پنج کتاب برتر داستاني در حوزه جنايي در يک دهه اخير را معرفي مي‌کند که هر کدام به نوعي در جستجوي عدالت و قضاوت در قرون 19 و 20 ميلادي در انگليس و شيکاگو اتفاق مي‌افتند.

1. شيطان در شهر سفيد / اريک لارسون (2003)

يکي از بهترين داستان‌هاي جنايي در تمام طول تاريخ است که حول و حوش نمايشگاه جهاني شيکاگو در سال 1893 اتفاق مي‌افتد. شهري با ازدحام عجيب جمعيتي بيش از 27 ميليون نفر که شرايط را براي جنايت‌هاي اولين قاتل زنجيره‌اي مشهور در آمريکا فراهم مي‌کند. لارسون که کتاب بعدي‌اش با عنوان «گيج شده» نيز درباره يک قاتل زنجيره‌اي در شيکاگو نوشته شده است در اين کتاب به طور همزمان به دو موضوع متفاوت قتل و برگزاري جشن‌ها و جشنواره‌ها و کارناوال‌هاي فرهنگي در شهر شيکاگو مي‌پردازد.

داستان‌نويسي درباره جنايت‌ها و تاريخ‌هاي جنايت به موضوعي مهم در ادبيات تبديل شده است. به گونه اي که به گفته اهالي اين حوزه اين گونه کتاب‌ها چراغي را در گذشته روشن مي‌کنند تا آينده قابل رويت باشد

2. براي هيجان آن / سيمون باتز (2008)

داستان به سال 1924 برمي‌گردد که دو جوان نابغه به خاطر تفريح و هيجان، نوجواني را در شيکاگو مي‌کشند که داستان کتاب باتز نيز بر اساس اين رويداد واقعي نوشته شده است. اتفاقي که هنوز هم در سيستم‌ قضايي آمريکا به عنوان يک شوک عظيم محسوب مي‌شود. نويسنده کتاب در اين شاهکار ادبيات جنايي ريسمان‌هاي متعددي را به هم گره زده است تا بتواند کلافي منظم از موضوعاتي مثل ملالت و خستگي انسان‌ها و نااميدي آنها در دنياي معاصر، روحيه ضد يهودي، مجازات اعدام و تاثير روانشناسي در قتل و داستان وکلا در طول زمان ببافد. باتز جنجالي‌ترين دادگاه رسيدگي به امور جنايي در قرن اخير را در قالب داستان و شخصيت‌هاي مستعار براي مخاطب خود روايت مي‌کند.

 

3. جلسه محاکمه نگهبان جهنم / هامپتون سيدز (2010)

«مارتين لوتر کينگ» کشيش سياه‌پوستي که در فضاي سال‌هاي نژادپرستي آمريکا در سال 1968 وارد ممفيس، ايالت تنسي آمريکا مي‌شود و در همان سال توسط مجرمي ناشناس تعقيب و به قتل مي‌رسد، دستمايه کتاب هامپتون سيدز شده است؛ که در سال جاري ماجراهاي دهه 60 آمريکا و اوضاع و احوال نژادپرستي آمريکا را در قالب يک داستان جنايي بيان مي‌کند. هامپتون سيدز همچنين تاثير اين جنايت را بر مردم اين شهر و شهرهاي اطراف به صورت داستاني بررسي مي‌کند. در کنار قصه شليک گلوله‌اي در عصر يکي از روزهاي ماه آوريل و مسائل اجتماعي مربوط به تجارت آزاد سلاح در کشورهاي غربي، سيدز به طور کافي و موثر مخاطب خود را به دنياي آمريکاي سال‌هاي قبل از اين ماجرا مي‌برد و مخاطب مي‌تواند آمريکاي زشت و زيبا را در ممفيس ملاقات کند.

روزنامه کريستين ساينس مانيتور، پنج کتاب برتر داستاني در حوزه جنايي در يک دهه اخير را معرفي مي‌کند که هر کدام به نوعي در جستجوي عدالت و قضاوت در قرون 19 و 20 ميلادي در انگليس و شيکاگو اتفاق مي‌افتند

4. قطعه عجيبي از بهشت / تري جنتز (2006)

يک بازجوي قتل که خود قرباني تحقيقات خود مي‌شود بعد از 15 سال ناکامي به گذشته برمي‌گردد تا ماجراي سربه‌مهر شده‌اي را کشف کند که در شهر کوچک اورگون اتفاق افتاده بود. داستاني که در نهايت باعث مي‌شود خود در حمله گروه‌هاي ناشناس در سال 1977 کشته شود. در جريان تحقيقات درباره اينکه چه اتفاقي براي دوستش افتاده است، وي با اشخاصي درگير مي‌شود که هر کدام سرنخ‌هايي از ماجرا را به دست مي‌دهند. داستان کتاب بيشتر به ماجراي داستان‌هاي کارآگاه‌هاي کلاسيک دهه هفتاد اروپا شباهت دارد که درباره تصميمات حساس افراد در لحظه‌هاي خطرناک زندگي‌شان حرف مي‌زند که مي‌توان آن را در رده داستان‌هاي جنايي به شمار آورد.

 

5. سوءظن‌هاي آقاي ويچر / کيت سامرسکل (2008)

در سال 1860 جنازه پسري جوان در حومه يکي از شهرهاي انگليس عصر ويکتوريا پيدا مي‌شود که نويسنده رمز و رازهاي بسياري را از رهگذر روايت اين قتل براي خواننده عصر جديد بيان مي‌کند. کارآگاه داستان فکر مي‌کند که او به خاطر کشف حقيقت يک قتل از سوي قاتل کشته شده است ولي نمي‌تواند شخص اصلي را گرفتار کند. بر خلاف ادعاي بعضي از رسانه‌ها اين کتاب به هيچ وجه از روي داستان‌هاي آگاتا کريستي الهام نگرفته است و به جاي آن سعي کرده بيشتر تنش‌هاي عميق در جامعه انگليس را به تصوير بکشد.


تهيه و تنظيم: گروه کتاب تبيان - محمد بيگدلي
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت