فاصله‌های پر سر و صدا

ادعای یک نویسنده شیرازی برای سرقت فیلمنامه فاصله‌ها، ضرب و شتم یک تهیه‌کننده تلویزیونی و نارضایتی کیومرث پوراحمد از اطلاع‌رسانی نامناسب مجموعه پرانتزباز از نکات خواندنی هفته گذشته سازمان صدا و سیما بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"فاصله‌ها"ي پر سر و صدا

ادعاي يک نويسنده شيرازي براي سرقت فيلمنامه "فاصله‌ها"، ضرب و شتم يک تهيه‌کننده تلويزيوني و نارضايتي کيومرث پوراحمد از اطلاع‌رساني نامناسب مجموعه "پرانتزباز" از نکات خواندني هفته گذشته سازمان صدا و سيما بوده است.

 به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته درباره مجموعه تلويزيوني "فاصله‌ها" خبرهاي متنوعي منتشر شد. بعد از اعتراض عده‌اي از مردم  لرستان به اين سريال، محمد حمزه‌اي بازيگر نقش ياور در اين سريال در گفتگو با يکي از نشريات اعلام کرد قصد توهين به هيچ قوميت و زباني را نداشته‌ايم و اين مسئله سوء‌ تفاهم است.

 

- آرزو مهبودي، نويسنده شيرازي هفته گذشته اعلام کرد که فيلمنامه سريال "فاصله‌ها" اثر وي بوده است. اين نويسنده شيرازي که برگزيده جشنواره جوان ايراني و جشنواره دفاع مقدس است در ديدار با فرماندار شهرستان شيراز در خصوص برداشت بدون اجازه اثر وي توسط يک فيلمنامه نويس گفت: اين فيلمنامه را سال 88 در بانک فيلمنامه هنري تهران ثبت و فيلمنامه آن را نيز به بنياد شهيد تهران براي جشنواره فيلمنامه ايثار ارسال کردم که در آنجا به نام من ثبت شده و کد ثبتي آن موجود است.

 

اين نويسنده شيرازي افزود: همان موقع از طريق صدا و سيما پيگيري کردم، اما هنوز جواب قانع کننده‌اي نگرفتم .

 محمدرضا شفيعي، تهيه‌کننده مجموعه تلويزيوني "فاصله‌ها" هم بعد از منتشر شدن صحبت‌هاي اين نويسنده شيرازي گفت:  زماني که تنها دو قسمت از سريال به روي آنتن رفته بود، اين خانم به شبکه سه مراجعه و اين ادعا را کرده بود که شبکه او را به من معرفي کرد و ما درباره فيلمنامه با هم صحبت کرديم.

 

وي افزود: آن زمان به او گفتم که چطور شما ادعا مي‌کنيد فيلمنامه اين سريال متعلق به شماست در حالي که تنها دو قسمت از آن پخش شده و مشخص نيست که در ادامه چه اتفاقي مي‌افتد. اين خانم گفت آقاي پورمحمدي مدير شبکه سه مورد تائيدشان هستند و قرار شد تا فيلمنامه‌ها را نزد او ببريم، اما از آن موقع تا به حال که بيش از نيمي از سريال به روي آنتن رفته، هنوز خبري از اين خانم نيست و فيلمنامه‌اي براي مقايسه با فيلمنامه سريال "فاصله‌ها" نياورده است.

 از سوي ديگر نصرت‌الله قاضي‌مقدم کارگردان تلويزيون نيز در نامه‌اي درباره تشابه تله‌فيلم "راز نيار" با مجموعه "فاصله‌ها" اشاره کرد.  مسعود بهبهاني‌نيا، نويسنده سريال "فاصله‌ها" هم با ارسال يادداشتي به نشريات و خبرگزاري‌ها ادعاي سرقت فيلمنامه سريال "فاصله‌ها" را توهم کودکانه دانست.

 

 محمدجعفر ايراني يکي از مدرسان حقوق دانشگاه جامع علمي کاربردي هم با ارسال يادداشتي با عنوان "توهين و ظلم باللناس سريال فاصله‌ها" به يکي از خبرگزاري‌ها از اين مجموعه انتقاد کرد. او در اين يادداشت اشاره کرد: "فاصله‌ها" از حيث محتوا و ديالوگ و نشان دادن استيصال گفتمان ارزشي و ديني داراي جنبه‌هاي منفي و بدآموز‌ي‌هاي بعضا اخلاقي، اجتماعي و حتي ديني است.

زماني که تنها دو قسمت از سريال به روي آنتن رفته بود، اين خانم به شبکه سه مراجعه و اين ادعا را کرده بود که شبکه او را به من معرفي کرد و ما درباره فيلمنامه با هم صحبت کرديم.

- شنيده مي‌شود مجموعه تلويزيوني "فاصله‌ها" طبق نظرسنجي مرکز تحقيقات صدا و سيما 80 درصد مخاطب دارد.

 

- مدتي بود که ديگر کارگردانان از فوتباليست‌ها در آثار نمايشي استفاده نمي‌کردند، اما حسن فتحي که اين روزها مشغول کارگرداني مجموعه تلويزيوني "در مسير زاينده‌رود" براي ماه رمضان شبکه يک است از آرش برهاني از تيم استقلال و کريم باقري از تيم فوتبال پرسپوليس براي بازي استفاده کرده است.

- رضا رشيدپور بعد از يک سال دوري از تلويزيون و راديو برنامه راديويي "پشت پرده" را براي راديو تهران اجرا مي‌کند که به مباحث چالش‌برانگيز هنري به ويژه سينما اختصاص دارد. او اظهار اميدواري کرد که اين برنامه درگير مميزي نشود.

 

- در حالي که شنيده شده شبکه سه براي اجراي برنامه ماه رمضان "ماه عسل" با فرزاد حسني قرارداد بسته است، اما سيدعلي احمدي تهيه‌کننده اين برنامه اعلام کرد حضور حسني هنوز قطعي نيست.

 

- شهرام خرازي‌ها، مدير گروه اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران از نمايش علني صحنه‌هاي سوء مصرف کوکائين در برخي از اپيزودهاي مجموعه "تاوان" به شدت انتقاد کرد که تاثير زيادي روي نوجوانان و جوانان دارد.

 

- يکي از سايت‌ها هم اعلام کرد رحيم مشايي از مجموعه "قهوه تلخ" بازديد کرده است. همچنين اعلام شده اين مجموعه نيمه شهريور ماه در شبکه نمايش خانگي توزيع مي‌شود.

 

- در حالي که چندين ماه از تمام شدن پخش مجموعه "به کجا چنين شتابان" به کارگرداني ابوالقاسم طالبي مي‌گذرد، اما هفته گذشته عزت‌الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما از اين مجموعه تقدير کرد.

 

- هفته گذشته برنامه "90" بعد از دو ماه توقف بدون اعمال تغييرات عمده در دکور و بخش‌هاي مختلف روي آنتن رفت. اين برنامه در بخش بررسي اتفاقات تيم ملي، با پخش موسيقي سريال "فاصله‌ها" به پخش تصاوير بازيکناني اقدام کرد که در اردوي تيم ملي حاضر نشده بودند و در حقيقت بين آنها و مربي تيم ملي فاصله افتاده بود.

 

- اختلافات ميان تهيه‌کنندگان و کارگردانان تلويزيون بعد از ضبط چند قسمت از مجموعه ديگر مد شده است. هفته گذشته مهران رسام هم اعلام کرد با توجه به اينکه از کارگرداني ايرج حبشي براي مجموعه تلويزيوني "همچون سرو" ناراضي بوده، بيژن بيرنگ کارگرداني را بر عهده گرفت. بيرنگ در اين مجموعه يکي از تهيه‌کنندگان و سرپرست نويسندگان بود.

 

- محمدحسين صوفي، معاون صداي سازمان صدا و سيما هفته گذشته در گفتگو با يکي از  خبرگزاري‌ها اعلام کرد در حوزه خبر ضرورت راه‌اندازي شبکه خبر راديويي مستقل احساس نمي‌شود. او در ادامه گفتگو اشاره کرد: راديو پيام قابليت بالا و ماهيت نيمه خبري دارد و در صورت لزوم مي‌توان اين شبکه را تقويت کرد.

 

- عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما اعلام کرد شبکه عربي زبان با عنوان IFILM نيز بعد از ماه رمضان فعاليت خودش را آغاز مي کند و اين شبکه تلويزيوني به زبان عربي سريال و فيلم پخش مي کند. وي گفت: از يک سال آينده شبکه اسپانيولي را نيز راه اندازي مي‌کنيم

- نادر شکوري، تهيه‌کننده و کارگردان مستند "در سايه سار البرز" در حالي از سر ضبط برنامه‌اش از شمال کشور باز مي‌گشت مورد ضرب وشتم افراد ناشناس قرار گرفت. اين تهيه کننده ماجرا را بدين شرح بازگومي کند پنجشنبه شب از مسير شمال به تهران در حرکت بودم که متوجه واژگون شدن خودروي پرايدي شدم و براي کمک پياده شدم که در همان لحظه مورد هجوم و ضرب و شتم قرار گرفتم. اين افراد با رفتار غير طبيعي پس از زورگيري و گرفتن دوربين به خودرو من حمله ور شدند و آن را تخريب کردند و با چاقو مجروح شدم. اين در حالي است که بخش‌هاي مهم ضبط شده ازبرنامه داخل دوربين به سرقت رفته است و حال عمومي اين تهيه کننده رو به بهبودي است.

 

- کيومرث پوراحمد، کارگردان مجموعه "پرانتزباز" هفته گذشته گفت: با توجه به تغييراتي که در زمان پخش اين سريال بدون اطلاع‌رساني صورت گرفت، اين قضيه که براي من جاي شک داشت، به جذب مخاطب اين سريال لطمه زيادي وارد کرد.

 

پوراحمد نيز در ادامه، با انتقاد از حمايت‌هاي کمي که از سريال "پرانتز باز" شد، اظهار کرد: متأسفانه  به‌نظر مي‌رسد، از ابتدا دايره‌اي ترسيم شده است و خودي‌ها درون دايره هستند و غيرخودي‌ها بيرون دايره و ما حتما غيرخودي هستيم که حذف مي‌شويم.

- نيما شاهرخ شاهي، بازيگر نقش ساسان در مجموعه "فاصله‌ها" در گفتگو با يکي از خبرگزاري‌ها گفت: هنر من در ايفاي نقش منفي است. البته سعي کرده‌ام نقش‌هايي را که در مجموعه‌ها ايفاگر آن هستم شبيه به هم نباشد، ولي چون خصوصيت نقش منفي آن است که گاهي شبيه به هم مي‌شوند، شايد به نظر مخاطبان قدرت من در اجراي نقش‌هاي منفي بيشتر باشد.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت