اپل در معرض بدنامی

سامسونگ، نوکیا، اچ.تی.سی و بلک‌بری در واکنش شدیدی نسبت به صحبت‌های استیو جابز اعلام کردند که مشکل آنتن‌دهی آی‌فون4 مربوط به طراحی نادرست این گوشی است. جابز جمعه گذشته در کنفرانسی خبری گفته بود که همه گوشی‌ها دچار چنین مشکلاتی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اپل در معرض بدنامي

 

سامسونگ، نوکيا، اچ.تي.سي و بلک‌بري در واکنش شديدي نسبت به صحبت‌هاي استيو جابز اعلام کردند که مشکل آنتن‌دهي آي‌فون4 مربوط به طراحي نادرست اين گوشي است و آن‌ها اين نوع طراحي استفاده نمي‌کنند. جابز جمعه گذشته در کنفرانسي خبري گفته بود که همه گوشي‌ها دچار چنين مشکلاتي هستند.

تعدادي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي سازنده تلفن همراه در پاسخ قاطع به شرکت اپل، به استيو جابز مدير اين شرکت اعلام کردند: «مشکل آنتن‌دهي آي‌فون 4 فقط مربوط به خودش است». اين حرکت قاطع در پاسخ به ادعاي جابز مطرح شده بود که مشکل آنتن‌دهي تلفن‌هاي همراه همگاني است و در همه گوشي‌ها وجود دارد.

اما به گزارش لس‌آنجلس‌تايمز، سامسونگ، موتورولا، نوکيا، اچ.تي.سي و آر.آي.ام (سازنده بلک‌بري) اعلام کردند نوع افت سيگنالي که مانند طاعون گوشي‌هاي آي‌فون4 را مبتلا کرده، در تلفن‌هاي همراه ساخت آن‌ها وجود ندارد.

 

يکي از مديران آر.آي.ام که محصول بلک‌بري آن‌ها پرفروش‌ترين گوشي همراه در ايالات متحده است، در اين باره گفت: «اپل تصميماتي در مورد طراحي تلفن‌هاي خود گرفته و بايد مسووليت آن را نيز به گردن بگيرد، نه اين که ما وديگر شرکت‌ها را وارد وضعيتي کند که در حال حاضر فقط مختص به اين شرکت است».

آر.آي.ام که در اونتاريوي کانادا واقع است، گفته است که از طراحي آنتن‌ به شيوه‌اي مشابه با آن‌چه اپل در جديدترين گوشي‌هاي خود به کار برده است، خودداري کرده بود؛ چرا که از مشکلات آن مطلع بود. آنها آنتن‌هاي خود را داخل روکش‌هاي پلاستيکي قرار داده‌اند تا از مشکل شناخته شده قرارگيري آنتن در معرض جداره فلزي گوشي‌ها پيشگيري کنند. اين در حالي است که آنتن‌هاي آي‌فون4 درواقع يک چارچوب استيل است که به دور گوشي کشيده شده است.

 

کيت نواک، سخنگوي اچ.تي.سي نيز در اين باره گفت: «بدن انسان‌ها عرق مي‌کند و نمک و ديگر موادي که در پوست وجود دارند، مي‌توانند در آنتن‌دهي تداخل ايجاد کنند. آنتن‌‌ها قطعاتي هستند که فناوري بالايي در آن‌ها به کار رفته، ولي در عين حال بسيار حساس هستند. به همين دليل است که از تماس منابع و اشياي خارجي با اين قطعه ممانعت مي‌شود».

 

روزي که خورشيد جابز افول کرد

اپل هنوز به عکس‌العمل شديد شرکت‌ها نسبت به کنفرانس خبري روز جمعه گذشته که در آن، جابز مشکل آنتن‌دهي را منحصر به آي‌فون4 ندانسته بود، پاسخ نداده است. جابز در مرکز کاپرتينوي کاليفرنيا گفته بود: «شما مي‌توانيد به يوتيوب برويد و ويديوهاي شرکت‌هاي نوکيا و موتورولا و ديگر شرکت‌ها را ببينيد که همين کار را انجام مي‌دهند».

اين کنفرانس خبري بعد از آن انجام شد که مشخص شد در صورتي که گوشي‌هاي آي‌فون را به شيوه خاصي در دست نگاه داريد، آنتن‌دهي آن به طور قابل توجهي کاهش پيدا مي‌کند و اين ويژگي بخصوص در افراد چپ‌دست بيشتر اتفاق مي‌افتد. ظاهرا مشکل طراحي اين گوشي‌ها باعث بروز اين حالت شده و به همين دليل، مجلاتي مانند کانسيومرريپورت، خريد گوشي جديد آي‌فون را به خوانندگان خود توصيه نکردند.

جابز براي دفاع از آي‌فون، ويديوهايي از بلک‌بري بولد 9700 ، سامسونگ اومنيا 2 و اچ.تي.سي درويد اريس را نشان داده بود که آن‌ها هم زماني که به شيوه خاصي در دست قرار مي‌گيرند دچار افت سيگنال شديدي مي‌شوند. در همين راستا او به مشترياني که اين گوشي را خريداري کرده يا تصميم به خريد دارند توصيه کرد از روکش‌هاي پلاستيکي به نام بامپر استفاده کنند.

اما نواک، سخنگوي اچ.تي.سي اعلام کرده است: «ما هيچ نظري در مورد ويديوهاي ساخته‌ شده نداريم. اين موضوع که اين ويديوها کجا تصويربرداري شده‌اند و آنتن‌دهي در آن‌ها به چه شکلي بوده است، براي ما مشخص نيست. ما واقعا نمي‌دانيم که چه اتفاقي افتاده است. جالب اينجاست ميزان شکايت کابران آي‌فون4 در مورد شيوه آنتن‌دهي بسيار بيش‌تر از شکايت‌هايي است که از درويد اريس مطرح شده است».

چارلز گلوين، تحليل‌گر شرکت تحقيقاتي فارستر معتقد است: «جابز مي‌توانست نظريه‌هاي خود را بدون نام بردن رقبا مطرح کند تا با اين سطح از مخالفت روبه رو نشود. اين عادلانه نيست که شما بدون داشتن روش‌هاي تست مطمئن و حساب‌شده، ديگر شرکت‌ها را متهم کنيد. اپل مهندسي‌هاي دقيق به کار رفته و تفاوت‌هايي که در گوشي‌هاي رقيب وجود داشت را نشان نداد».

 

باور کردن صحبت‌هاي جابز اندکي دشوار است. بلک‌بري اکنون در بازار گوشي‌هاي هوشمند در آمريکا پيشتاز است و اگر مشکل مشابهي در آنتن‌دهي تلفن‌هاي اين شرکت وجود داشت، تاکنون کارشناسان از آن مطلع مي‌شدند، اتفاقي که هنوز روي نداده است

 

در اين رابطه بخوانيد:

 

آزمايشگاه سياه اپل

مشکلات آيفون4

 

منبع: لس‌آنجلس تايمز

برگرفته از خبرآنلاين

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت