لبخند مونالیزا در اثر خطای بصری دیده می‌شود

د گفت: لبخند مونالیزا خطای بصری است كه در اثر نوع ظاهر شدن تصاویر بر چشم انسان به وجود می‌آید. به گزارش ایسنا به نقل از منابع خبری اینترنتی، مارگارت لیوینگستون، استاد دانشگاه هاروارد، در كنگره ادراكات بصری اروپا كه در اسپانیا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با مونالیزا بخند


استادی در دانشگاه هاروارد گفت: لبخند مونالیزا خطای بصری است كه در اثر نوع ظاهر شدن تصاویر بر چشم انسان به وجود می‌آید.

به گزارشایسنابه نقل از منابع خبری اینترنتی، مارگارت لیوینگستون، استاد دانشگاه هاروارد، در كنگره ادراكات بصری اروپا كه در اسپانیا برگزار شد، گفت: هنرمندان مدتی طولانی‌تر از ما عصب‌شناسان در حال مطالعه بر روی روند عملكرد چشم هستند. زمانی كه لئوناردو داووینچی در قرن 16 تابلوی مونالیزا را كشید، چهره را طوری به تصویر كشید كه زمانی كه بیننده به طور مستقیم به تابلو نگاه كند لبخند محو می‌شود و زمانی كه نگاه از یك طرف تابلو به آن متمركز شود، این لبخند دوباره ظاهر می شود. داوینچی این خطای بصری را از روی شم هنرمندی خود ایجاد كرده است. او در این راه از حقه‌هایی استفاده كرده كه ما اكنون متوجه شده‌ایم اساس علمی داشته‌اند.

تئوری او كه شاید بتواند رمز 500ساله لبخند مونالیزا را حل كند، بر اساس این حقیقت است كه چشم انسان یك دید مركزی دارد كه می‌تواند با اندكی دقت جزئیات و چشم‌انداز پیرامون را تشخیص دهد این دید مركزی برای تشخیص سایه‌ها كافی است.

استاد دانشگاه‌ هاروارد در ادامه گفت: داوینچی برای كشیدن لبخند مونالیزا از سایه‌هایی استفاده كرد كه ما قادریم آن را با دید پیرامونمان تشخیص دهیم. به همین دلیل است كه ما برای دیدن لبخند مونالیزا باید به چشم‌ها و یا جای دیگر نقاشی نگاه كنیم، به این ترتیب لب‌هایش در بخش پیرامونی دید ما قرار می‌گیرد.

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت