پا در کفش خودتان کنید

شنیده اید که می گویند پای شما، قلب دوم شماست؟ اگر می خواهید یک توریست حرفه ای باشید، باید این شعار معروف را کاملا تغییر دهید: پای شما همان قلب شماست!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پا در کفش خودتان کنيد

شنيده ايد که مي گويند پاي شما، قلب دوم شماست؟ اگر مي خواهيد يک توريست حرفه اي باشيد، بايد اين شعار معروف را کاملا تغيير دهيد: پاي شما همان قلب شماست!

شايد براي يک گردشگر طبيعت نورد، هيچ چيز به اندازه پا اهميت نداشته باشد. پاهايي که بدون در نظر گرفتن راحتي آنها، سفر طبيعت گردي عملا غير ممکن است. بنابراين، ضرورت انتخاب کفش مناسب براي يک گردشگر حرفه اي خيلي بيشتر از بقيه مردم دنيا احساس مي شود.

 

حتي اگر يک کفش تماما چرم گران قيمت داشته باشيد، باز هم نمي توانيد به راحتي تان در سفر مطمئن باشيد. چيزي که شما براي پياده روي نياز داريد، نه يک جفت کفش گرانقيمت فوق اعلا، بلکه کفشي متناسب با شرايط سفر است

 

نه تنگ، نه گشاد

در خريد يک کفش مناسب پياده روي، اولين چيزي که مهم به نظر مي رسد سايز کفش است. کفش تنگ باعث محدوديت در حرکت استخوان ها و ماهيچه ها مي شود و گردش خون را مختل مي کند. به اين ترتيب خون به همه نقاط پاي شما نمي رسد و بعد از چند دقيقه پياده روي مي بينيد که پاهايتان سرد و بي حس شده، يا عضلات روي پا و پشت ساق تان دچار گرفتگي شده اند و انگشتان پايتان از شدت درد قابل تکان دادن نيستند.

اما در مقابل اگرکفشتان گشاد باشد. پاشنه پايتان در کفش جابجا مي شود و در هنگام راه رفتن راحت نيستيد. به اين ترتيب ممکن است حس کنيد به اندازه کافي تسلط نداريد و راه رفتنتان آن طور که دلتان مي خواهد در کنترل شما نيست. نکته مهم اين است که اگر اهل کوهنوردي يا پياده روي در هواي سرد هستيد، بايد پوتينتان را کمي گشادتر بگيريد که بتوانيد با جوراب هاي پشمي زمستاني هم استفاده کنيد.

 

زيره کفش

دومين نکته، جنس زيره کفش است. حتي اگر يک کفش تماما چرم ايتاليايي گران قيمت داشته باشيد، باز هم نمي توانيد به راحتي تان در سفر مطمئن باشيد. چيزي که شما براي پياده روي نياز داريد، نه يک جفت کفش گرانقيمت فوق اعلا، بلکه کفشي متناسب با شرايط سفر است. بنابراين مثلا زيره هاي چرم کفش، برايتان دردسرساز خواهد بود چون روي چوب سر و لغزنده عمل مي کنند. در عين حال، زيره هاي خشک و محکم، زيره هاي سنگين، زيره هاي نرم و انعطاف پذير و... هر کدام جايگاه استفاده خودشان را دارند که بايد متناسب با اين جايگاه استفاده شوند. مثلا شما در کوهنوردي نمي توانيد از زيره هاي نرم و انعطاف پذير استفاده کنيد. يا در پياده روي، نبايد کفشي سنگين با زيره سخت بپوشيد. اما در حالت کلي، بهترين انتخاب براي زيره کفش لاستيک يا عاج شيار ترکيبي است. يادتان نرود که زيره کفش بايد به خوبي به کفش دوخته شده باشد وگرنه ممکن است کفشتان رفيق نيمه راه سفر شما باشد!

 

رويه کفش

رويه کفش يا پوتين هم به اندازه زيره آن اهميت دارد. کفش بايد ساق دار باشد تا از قوزک پاي شما مراقبت کند. کفش هاي قايقراني و شکار معمولا براي طبيعت گردي کفش هاي مناسبي هستند چون قسمت لاستيکي آنها بلند است. لاستيکهايي که آب و هوا را از خود عبور نمي دهند براي پوتين مناسب است. اگر فضاي داخل پوتين خيلي گرم باشد حس مي کنيد پايتان در حال پختن است و اگر پوتين سرد باشد حس مي کنيد يخ زده ايد و نمي توانيد قدم از قدم برداريد.

بهترين انتخاب براي رويه کفش چرم است. به خصوص آن که ضد آب بودن کفش هم اهميت زيادي دارد. توصيه ما اين است که از پوشيدن کفشهايي که در آن دوخت به کار رفته خودداري کنيد. آنها يا سوراخ مي شوند و يا ترک برمي‌دارند.

 

بند کفش هايي نايلوني و گرد که خاصيت کشي دارند و پا را در کفش محکم و ثابت قرار مي دهند. خاصيت کشي اين بندها براي وقتي که پا ورم مي کند خوب است. در عين حال، بند کفش نبايد در مواقعي که تحت فشار قرار مي گيرد باز شود

 

بندهاي پابند!

درباره بند کفش چطور؟ فکر مي کنيد بند کفش نقشي در سفر طبيعت گردانه شما داشته باشد؟ قطعا اينطور است! اهميت بند کفش آنقدر زياد است که ارتش بيشتر کشورها از نوع خاص آن براي سربازانشان بهره مي برند. بند کفش هايي نايلوني و گرد که خاصيت کشي دارند و پا را در کفش محکم و ثابت قرار مي دهند. خاصيت کشي اين بندها براي وقتي که پا ورم مي کند خوب است. در عين حال، بند کفش نبايد در مواقعي که تحت فشار قرار مي گيرد باز شود.

يکي از نکات مهمي که وجود دارد، طريقه بستن بند کفش است که مي تواند به کم کردن درد پا کمک کند.

اگر کفش پياده روي بند دار پايتان بود و حس کرديد که کفش به پايتان فشار مي آورد، بايد بند پوتين تان را در نقطه فشار عوض يا جابجا کنيد. با اين تغيير احساس پاي شما هم تغيير خواهد کرد.

براي کم کردن فشار روي پاشنه، بند روي انگشتان را شل کرده و فقط سوراخ يا سوراخ هاي آخر را محکم نگه داريد.

اگر کفشتان قوس بلند داشت، بند روي کفش را آنچنان ببنديد که پا در کفش حرکت نکند.

اگر کفش روي پنجه پا فشار مي آورد، بند کفش را کامل باز کرده و به حالت مورب يا ضربدري ببنديد. کاري که معمولا نظاميان انجام مي دهند.

در هنگام خريد کفش يا پوتين به خاطر داشته باشيد که پاي شما در زمان مسافرت و پياده روي متورم خواهد شد. بنابراين دور کفشي را که کمي برايتان تنگ است، خط بکشيد!

 

در هنگام مسافرت، هر بار قبل از پوشيدن پوتين، سر کفش را رو به زمين گرفته

و خوب تکان دهيد و با دقت درون کفش را نگاه کنيد. شايد عقرب ها در

کفش گرم و مرطوب شما در حال چرت زدن باشند!

 

چند نکته براي نگهداري از کفش

- اگر از پوتين زمستاني خود استفاده نمي کنيد آن را در يک کيسه نمدي بگذاريد تا خشک و سالم بماند.

- پوتين هاي پياده روي چرمي را زياد روغن نزنيد چون چرم را متلاشي و خراب مي کند. واکس هم گزينه خوبي براي نگهداري از اين کفش ها نيست.

- راه رفتن روي روغن ماشين به کف کفش شما آسيب مي رساند.

- بوي عرق کفش با آب گرم از بين مي رود. بعد از شستن و قبل از اينکه آن را روغن کفش بزنيد بگذاريد تا چند روز خشک شود.

- پوتين هاي خود را در آفتاب، در کيسه هاي پلاستيکي و در پارچه نگذاريد. براي نگهداري از آنها، جعبه کفش گزينه خوبي است.

- در هنگام مسافرت، هر بار قبل از پوشيدن پوتين، سر کفش را رو به زمين گرفته و خوب تکان دهيد و با دقت درون کفش را نگاه کنيد. شايد عقرب ها در کفش گرم و مرطوب شما در حال چرت زدن باشند!

-  اگر پوتين يا لباس چرمي تان خيس شد آن را خيلي نزديک به حرارت گرما قرار ندهيد چون خشک و شکننده مي شود. بعد از اينکه چرم خشک شد با روغن کفش يا هر روغني که از پيه گاو، شتر يا بزکوهي مي توانيد تهيه کنيد، آن را پاک کنيد. از روغن خيلي زياد استفاده نکنيد به خاطر اينکه روزنه هاي هوا را پر مي کند و باعث مي شود که کفش يا لباس گرما را نگه ندارد.

- بهترين روغني که مي توان براي کفش تهيه کرد، روغني است که از جوشاندن پا و استخوان قلم گاوها و ديگر حيوانات سم دار تهيه مي شود براي مقاوم کردن و نرم و راحت نگه داشتن چرم استفاده مي شود. اين روغن ها عمر لباس ها و پوتين‌هاي چرمي را زياد مي کنند.

- جوراب هاي مرطوبتان را درطول شب در پوتين قرار ندهيد. چون مانع از خشک شدن کامل پوتين مي شوند. توصيه ما اين است که جوراب هاي پنبه اي يا پشمي بپوشيد که عرق را جذب مي کنند.

- اگر جوراب کوهنوردي شما کهنه و نازک شد يک زيره جديد براي جورابتان درست کنيد. مي توانيد اين کفه را جايگزين يا به کفه جوراب خود اضافه کنيد و در پاييز و زمستان استفاده کنيد!

 


گروه گردشگري تبيان- رستم زاد

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت