ده باری که دنیا تکان خورد

مطلب زیر نگاهی دارد به ده نتیجه عجیب تاریخ جام جهانی. نتایجی که مانند بازی ایتالیا با نیوزلند در برابر چشمان بهت‌زده مردم جهان رقم خورد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده باري که دنيا تکان خورد

مطلب زير نگاهي دارد به ده نتيجه عجيب تاريخ جام جهاني. نتايجي که مانند بازي ايتاليا با نيوزلند در برابر چشمان بهت‌زده مردم جهان رقم خورد.

تساوي ايتاليا برابر تيم گمنام نيوزلند تمام علاقه‌مندان فوتبال در دنيا و حتي خود نيوزلندي‌ها را متعجب کرد. اما اين اولين بار نيست که در جام جهاني نتايجي شگفت‌آور رقم مي‌خورد. مطلب زير نگاهي دارد به ده نتيجه عجيب تاريخ جام جهاني. نتايجي که مانند بازي ايتاليا با نيوزلند در برابر چشمان بهت‌زده مردم جهان رقم خورد.

1. کره شمالي يک - ايتاليا صفر ( انگليس 1966)

کره شمالي براي اولين بار به جام جهاني راه يافته بود و آن‌ها با وجود ستارگان لاجوردي پوشي مانند: فاکتي، ماتزولا و ريورا حتي خواب پيروزي را هم نمي‌ديدند. ولي «پاک دو ايک» در دقيقه 42 گل‌زني کرد تا عجيب‌ترين نتيجه تاريخ جام جهاني رقم بخورد. ايتاليا نتوانست دوباره سرپا بايستد، حذف شد، به خانه برگشت و در فرودگاه «تيفوسي‌ها» با ميوه‌هاي گنديده از آنان استقبال کردند. کره‌اي‌ها در يک چهارم هم سه بر صفر از پرتغال پيش افتادند؛ ولي اين اوزه بيو بود که روياي شيرين چشم بادامي‌ها را به کابوس تبديل کرد. او 4 گل زد تا تيمش 3-5 برنده بازي شود.

2. آمريکا يک - انگليس صفر ( برزيل 1950)

انگليس که در قرن نوزدهم فوتبال را به جهان معرفي کرد، مغرورتر از آن بود که در جام جهاني شرکت کند. اما جزيره‌نشين‌هاي متکبر براي اولين بار در سال 1905 رضايت دادند که در چهارمين جام شرکت کنند. انگليس که  در بازي اول شيلي را برده بود، جلوي آمريکا هم منتظر يک برد راحت و صعودي آسان به مرحله بعد بود. اين تيم بازيکناني مانند آلف رمزي (مربي تيم قهرمان جام 1966)، تام فيني و استان مورتنسن را در ترکيب داشت. اما گل دقيقه 38 جو گائتينس، بازيکن هائيتي الاصل آمريکا بدجوري باد انگليسي‌ها را خواباند. انگليس در بازي بعد هم به اسپانيا باخت و حذف شد.

3. کامرون يک - آرژانتين صفر ( ايتاليا 1990)

مدافع عنوان قهرماني در بازي افتتاحيه يک بر صفر از کامرون شکست خورد تا يکي از اتفاقات نادر دنياي فوتبال رخ دهد. فرانسيس امام بيک در دقيقه 67 تک گل تيمش را وارد دروازه ياران مارادونا کرد. مارادونا در ادامه هرکاري کرد نتوانست نتيجه را تغيير دهد، حتي با وجود 9 نفره شدن حريف و اخراج آندره کانا بيک، برادر فرانسيس و بنيامين ماسينگ.

4. سنگال يک - فرانسه صفر ( کره جنوبي 2002)

دوازده سال بعد از اين که قهرمان جهان در بازي افتتاحيه به يک تيم آفريقايي باخت؛ تاريخ تکرار شد. فرانسه که نه تنها قهرمان جهان بلکه قهرمان اروپا نيز بود به سنگال باخت. تمام بازيکنان سنگال در ليگ فرانسه توپ مي‌زدند و برونو متسو مربي اين تيم نيز فرانسوي بود. «بودا ديوپ» در دقيقه 30 تک گل تيمش را زد. فرانسه نتوانست از مرحله گروهي اين جام صعود کند و به تلخي حذف شد.

5. آلمان غربي 3 - مجارستان 2 ( سوئيس 1954)

مجارستان چهار سال بود که به تيمي نباخته بود و در دور مقدماتي ژرمن‌ها را با نتيجه 3-8 برده بود. در ديدار فينال در برن پايتخت سوئيس نيز بعد از تنها 8 دقيقه دو گل به حريف زد تا آلمان ها يک بار ديگر «کيسه گل شدن» را مقابل چشمانشان ببينند. اما آلمان طي 19 دقيقه سه گل زد تا شگفتي بزرگ شکل بگيرد. مجارستان، «بهترين تيمي که برنده جام جهاني نشد» لقب گرفت و در آن آلمان اين بازي به «معجزه برن» معروف شد.

6. اوروگوئه 2 - برزيل يک (برزيل 1950)

فينال در ريودوژانيرو برگزار مي‌شد و برزيل به هيچ عنوان نمي‌خواست قهرماني خانگي را از دست دهد. برزيل با يک تساوي هم قهرمان جام مي‌شد و تنها 11 دقيقه تا در آغوش کشيدن موفقيت فاصله داشت. آن‌ها با گلي که «فرياکا» تنها 2 دقيقه پس از شروع نيمه دوم زد، پيش افتادند ولي «خوان شيافينو» و «آلسايد گيجا» دوبار گلزني کردند تا برزيل تقريبا يک هفته در عزاي عمومي فرو رود.

7. ايرلند شمالي يک - اسپانيا صفر ( اسپانيا 1982)

ايرلند شمالي که براي اولين بار پس از جام جهاني 1958 به اين تورنمنت راه يافته بود، در والنسيا ودر شبي داغ ميزبان جام را شکست داد تا تماشاگران اين تيم «گُر» بگيرند. «جري آرمسترانگ» زننده آن گل هنوز هم در ايرلند محبوب است. گرچه هر دو تيم صعود کردند، اما اسپانيا نتوانست از بار سنگين اين باخت رها شود. اسپانيا در دور دوم حذف شد، در حالي که تنها يک بار در پنج بازي‌اش در جام خانگي پيروز شد.

8. الجزاير 2 - آلمان غربي يک ( اسپانيا 1982)

اولين شگفتي جام جهاني 1982 زماني شکل گرفت که الجزاير در اولين حضورش در جام جهاني توانست قهرمان اروپا را شکست دهد. «رابا ماجر» که فينال جام اروپا با لباس پورتو به بايرن مونيخ گل زده بود، تيمش را پيش انداخت. کارل هاينس رومينيگه کار را به تساوي کشاند. اما خوشحالي ژرمن‌ها چندان طول نکشيد و «لاخدار بلومي» آب سردي بر پيکر آن‌ها ريخت. الجزاير به دليل بازي «کثيف» آلمان در برابر اتريش نتوانست به دور دوم صعود کند. مساوي دو تيم آلمان و اتريش را به مرحله بعد مي فرستاد و اين دو تيم نيز کل بازي مشغول پاس دادن به يکديگر شدند. آلمان به فينال اين جام رسيد ولي از ايتاليا باخت تا «آه» الجزاير آن ها را بگيرد.

9. نيوزلند يک - ايتاليا يک (آفريقاي جنوبي 2010)

هيچ کس فکر نمي‌کرد نيوزلندي که شانس قهرماني‌اش در جام جهاني کمتر از يک در هزار برآورد شده بود، بتواند مدافع عنوان قهرماني اين تورنمنت را متوقف کند. شين اسملز در دقيقه 7 بازي لاجوردي‌پوشان را شوکه کرد و تنها پنالتي دقيقه 29 ويچنزو ياکوئينتا بود که توانست آن‌ها را از شکستي عجيب برهاند. شاگردان مارچلو ليپي در ادامه بازي هرچه زدند به در بسته خورد تا يک علامت سئوال بزرگ در توانايي آن‌ها براي تکرار افتخار سال 2006 قرار گيرد.

10. ايرلند يک - ايتاليا صفر ( آمريکا 1994)

شوت قوس‌دار دقيقه 12 «ري هاجسون» از فراز دستان جانلوکا پاليوکا گذشت. ايرلند جلو افتاد و ايتاليا هرگز در گرماي طاقت فرساي «نيوجرسي» نتوانست به بازي برگردد تا در اولين بازي اش طعم تلخ شکست را بچشد. ايرلند به مرحله دوم رسيد تا در برابر هلند قرار بگيرد و ايتاليا نيز تا فينال بالا رفت؛ جايي که در ضربات پنالتي مغلوب برزيل شد.

تنظيم براي تبيان: رضا سيگاري

مطالب مرتبط مجموعه : معرفي باشگاههاي جهان
آخرین مطالب سایت