گردشگری در خلیج فارس

خلیج فارس، آبی ترین آب این سرزمین را دارد. خلیج وسیع و زیبایی که بعد از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشگري در خليج فارس

خليج فارس، آبي ترين آب اين سرزمين را دارد. خليج وسيع و زيبايي که بعد از خليج مکزيک و خليج هودسن سومين خليج بزرگ جهان بشمار مي‌آيد و از شرق از طريق تنگه هرمز و درياي عمان به اقيانوس هند و درياي عرب مي پيوندد و از غرب به دلتاي‌ رودخانه‌ اروندرود، که حاصل پيوند دو رودخانه? دجله و فرات و پيوستن رود کارون به آن است، ختم مي‌شود. با اين اوصاف عجيب نيست اگر خليج فارس را مهم ترين خطه آبي منطقه بدانيم. به خصوص که منابع سرشار نفت و گاز هم اين خليج نيلگون را بيش از هر چيز اهميت مي بخشد.

خليج فارس با حدود 130 جزيره بزرگ و كوچك يکي از بهترين نقاط گردشگري ايران به شمار مي رود. به خصوص که در تقسيم بندي هاي سياسي، جزاير شمالي خليج فارس كه کم و بيش قابل سکونت هستند در مالکيت ايران قرار دارند و جزاير جنوب و شمال غرب که مرجاني و سنگي و غير مسكوني هستند، در مالکيت كشورهاي عربي‌. به اين ترتيب شانس گردشگري در جزاير ايراني خليج فارس بسيار بالا رفته است.

 

جزيره شيدور و بسياري از آن جزيره‌هاي نامسکوني که ديديد، به عنوان زيستگاه مرجان هاي و محل تخمگذاري پرستوهاي دريايي و لاک پشتها و غيره از اهميت ويژه جهاني برخوردارند

اگر از سوي چابهار -در نزديکي مرز پاکستان- به سوي بندرعباس راه بيفتيد جزيره‌هاي کوچک نامسکون بسياري را سر راه خود مي بينيد که شايد هيچ گاه تا به حال از وجودشان خبر نداشته ايد. شروع به شمردن که کنيد، روي عدد 26 متوقف خواهيد شد. اما اين جزاير 26گانه جايي در نقشه ندارند. آنها به دليل غير مسکوني بودن چندان مورد توجه نيستند. اما از بندرعباس به سوي غرب، در ميان جزيره بزرگ و مسکوني قشم و کرانه اصلي، ?? جزيره (يا آبخُست) کوچک نامسکوني ديگر مي بينيد که در منطقه حفاظت شده جنگل حَرّا -که بزرگ‌ترين جنگل آبي شناخته شده در جهان است- قرار دارند.

به سفر خود که ادامه دهيد، از جزاير غيرمسکون تنب کوچک و راز (سيري) و فرور کوچک خواهيد گذشت و به جزيره شيدوَر مي رسيد. جزيره شيدور و بسياري از آن جزيره‌هاي نامسکوني که ديديد، به عنوان زيستگاه مرجان هاي و محل تخمگذاري پرستوهاي دريايي و لاک پشتها و غيره از اهميت ويژه جهاني برخوردارند. از آنجا تا به اروندرود در مرز عراق ?? آبخست ايراني نامسکون وجود دارد که از آن جمله مي توان به ام الکرم، نخيلو، جبرين، ام سيله، جزيره فارسي، خارکو، بونه، دارا و قبر ناخدا اشاره کرد.

اما بزرگترين جزيره خليج فارس «قشم» است كه با 115 كيلومتر طول و بين 10 تا 35 كيلومتر عرض، وسعتي دو برابر کشور بحرين دارد. اما بعد از قشم جزاير بوبيان (كويت) و بحرين بزرگترين جزاير منطقه هستند اما هيچ يک به اندازه هرمز، قشم، خارك و كيش، سوابق ديرينه تاريخي و يا تجاري ندارند.  براي سفر به جزاير خليج فارس کافيست يک بليط به مقصد بندرعباس بگيريد و از آنجا به هر کجا که دلتان مي خواهد سر بزنيد. لنج ها و قايق هاي جنوب هميشه آمادگي اين را دارند که مسافران را با حداقل هزينه بين جزاير خليج فارس جا به جا کنند.

اما جزيره کيش مهم ترين مقصد گردشگري خلج فارس است. جزيره اي که بهترين امکانات و جاذبه هاي رفاهي، تفريحي و تجاري را در خود دارد و اتفاقا گردشگران زيادي را هم از کشورهاي ديگر جذب مي کند.

اما بعد از کيش و قشم جزيره لاوان است که گردشگران را به خود جلب مي کند. اين جزيره از شمال شرقي به بندر مقام، از شرق به جزيره شتور و از جنوب به حوزه‌ هاي نفتي رسالت، رشادت و سلمان محدود مي‌ شود. وسعت لاوان 76 كيلومتر مربع است و پس از قشم و كيش بزرگترين جزيره ايران در آب ‌هاي خليج فارس به شمار مي رود.

 

جزيره هندورابي از نظر سياحت و ايرانگردي از زيرمجموعه‌هاي كيش است كه با توجه به امكانات و استعداد طبيعي جزيره و برخورداري از زيبايي‌ هاي طبيعي، قادر است بخشي از نيازهاي سياحتي و گردشگري ايرانگردان را تأمين كند

جزيره هندورابي هم با 8/22 كيلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 كيلومتري بندرعباس و 133 كيلومتري بندر لنگه و در حد فاصل بين دو جزيره كيش و لاوان قرار گرفته است. اين جزيره سرزميني هموار و تقريباً بدون عارضه طبيعي است. بلندترين نقطه آن بيست و نه متر و بزرگترين قطر آن هفت و نيم كيلومتر است. اين جزيره از يك رشته ارتفاعات كوتاه پوشيده است و كرانه ‌هاي آن با شيب ملايمي به دريا منتهي مي ‌شوند.

فعاليت اقتصادي اكثر اهالي در جزيره هندورابي، صيد و غواصي است. در هندورابي اثري از فعاليت ‌هاي صنعتي يا بهره‌ برداري از معادن و منابع زيرزميني و حتي صنايع دستي به چشم نمي خورد. محيط زيست جزيره به دليل بسته بودن آن محدود است و موجوداتي از قبيل انواع پرندگان كوچك، پرندگان مهاجري نظير باز و شاهين و انواع كمي از خزندگان و موش صحرايي در آنجا يافت مي ‌شود. اين جزيره از نظر سياحت و ايرانگردي از زيرمجموعه‌هاي كيش است كه با توجه به امكانات و استعداد طبيعي جزيره از نظر آب، خاك، هوا و شرايط خاص تجاري جزيره كيش و همچنين برخورداري از زيبايي‌ هاي طبيعي، قادر است بخشي از نيازهاي سياحتي و گردشگري ايرانگردان را تأمين كند.

جزيره شتور هم در فاصله حدود يك و نيم كيلومتري جنوب شرقي جزيره لاوان قرار دارد. طول جزيره 7/1 كيلومتر و عرض آن 800 متر است. جزيره شتور غيرمسكوني است و هيچ‌ گونه فعاليتي در آن ديده نمي ‌شود. اين جزيره از باارزش ‌ترين و مهمترين پناهگاه‌ هاي حيات وحش (پرندگان،‌ لاك ‌پشت ‌هاي دريايي، ماهي‌ ها و دلفين ‌ها) در خليج فارس است و جزء مناطق حفاظت شده كشور است.

 


گروه گردشگري تبيان- الهام مرادي

مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت