کیانیان و دو باره نقشی متفاوت

کیانیان و دو باره نقشی متفاوت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کيانيان و دو باره نقشي متفاوت

هشت سال قبل از نمايش «حرفه‌اي» هم در نمايش «بازي استريندبرگ» بازي كرده بودم. اصولا همواره با فاصله‌هاي زياد كار كرده‌ام. بعد از نمايش «حرفه‌اي‌ها» چندين پروژه را به مركز هنرهاي نمايشي پيشنهاد كردم كه هيچ يك از اين پروژه‌ها عملي نشد و اين‌گونه بود كه ناخواسته 6 سال از تئاتر دور بودم.

رضا كيانيان و اجراي اين روزهاي «پروفسور بوبوس»:

ناخواسته شش سال از تئاتر دور بودم .

سال آينده در «گاليله» حميد سمندريان بازي مي‌كنم .

رضا كيانيان كه اين روزها در نمايش‌ «پروفسور بوبوس» بازي مي‌كند، اظهار اميدواري كرد: سال آينده در نمايش «گاليله» حميد سمندريان به صحنه برود.

اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون به خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: مدت‌هاست كه آقاي سمندريان به اجراي نمايش «گاليله» علاقه‌مند است و دراين سال‌ها هر زمان كه بحث اجراي اين نمايش مطرح شده با من صحبت كرده است و با قولي كه شهرداري و آقاي قاليباف داده اين نمايش سال آينده اجرا خواهد شد.

او كه آخرين بار سال 83 در نمايش «حرفه‌اي‌ها» به كارگرداني بابك محمدي بازي كرده بود، درباره‌ي دوري 6 ساله‌اش از صحنه توضيح داد: هشت سال قبل از نمايش «حرفه‌اي» هم در نمايش «بازي استريندبرگ» بازي كرده بودم. اصولا همواره با فاصله‌هاي زياد كار كرده‌ام. بعد از نمايش «حرفه‌اي‌ها» چندين پروژه را به مركز هنرهاي نمايشي پيشنهاد كردم كه هيچ يك از اين پروژه‌ها عملي نشد و اين‌گونه بود كه ناخواسته 6 سال از تئاتر دور بودم.

كيانيان در تشريح اين پروژه‌هاي ناتمام خاطرنشان كرد: قرار بود آخرين نمايشنامه‌ي‌ «يون‌فوسه» را با يكي از استادان سوئدي اجرا كنيم به اين صورت كه «فوسه» متني دو نفره بنويسد كه من و آن استاد سوئدي هريك ديالوگ‌هاي‌مان را به زبان خود بگوييم و همزمان با اجراي اين نمايش، كارگاهي آموزشي هم توسط آنان در ايران برگزار شود و همه‌ي اينها به‌صورت رايگان بود، اما اين پروژه به نتيجه نرسيد و اگر مركز هنرهاي نمايشي مي‌خواست، مي‌توانست شرايط اجراي آن را فراهم كند، اما با عدم حمايت ايران از اجراي اين پروژه آبروي من پيش سوئدي‌ها رفت به‌ويژه اين‌كه «يون فوسه» نمايشنامه‌نويسي است كه به هرجايي سفر نمي‌كند، اما قرار بود به ايران بيايد كه اين فرصت از دست رفت.

او درباره‌ي ديگر پروژه‌هاي ناكام تئاتري‌اش اضافه كرد: قرار بود پروژه‌ي ديگري با ژاپن داشته باشيم كه آن هم به نتيجه نرسيد. از سوي ديگر آقاي فرمان‌آرا دو نمايشنامه‌ي «مردي براي تمام فصول» و «ظلمت در نيمروز» را پيشنهاد كرد و با اين‌كه اين نمايشنامه‌ها مجوز دارند، اما هيچ‌كدام به نتيجه نرسيدند.

رضا كيانيان كه سال 83 به‌دنبال پشت سرگذاشتن يكسري مشكلات با نمايش «حرفه‌اي‌ها» روي صحنه رفت، ياد‌آور شد: براي «حرفه‌اي‌ها» با خوشحالي روي صحنه نرفتم چون آن زمان مركز هنرهاي نمايشي با ما خيلي بد‌رفتاري كرد، اما زماني كه روي صحنه روبه‌روي تماشاگر مي‌ايستادم، خوشحال مي‌شدم. به هرحال مانند كشورهاي ديگر مركز براي كساني‌كه امتحان‌هايشان را پس داده‌اند بايد حساب جداگانه‌اي باز كند تا هنرمندان جديد بدانند بايد تلاش كنند تا به آن موقعيت برسند.

كيانيان نبود برنامه‌ را از بزرگترين مشكلات تئاتر برشمرد و ادامه داد: بعد از 6 سال دوست داشتم كار كنم، اما هنوز هم ته دلم خوشحال نيستم، چون بايد هرسال يك تئاتر كار كنم و برنامه‌ي سال آينده‌ام را بدانم نه اين‌كه هر روز فقط برنامه‌ همان روزم را بدانم. در هرحال تا وقتي زنده‌ام كار مي‌كنم، اما هم‌چنان خوشحال نخواهم بود.

او در ادامه با تاكيد بر ضرورت مشخص‌شدن قواعد و قوانين اجراي نمايش‌ها تصريح كرد: وقتي نمايشي اجرا مي‌شود، چرا تماشاگر ما بايد با خودش فكر كند، دراين نمايش حرفي زده مي‌شود كه ممكن است به عده‌اي بربخورد و جلوي اجراي آن كارگرفته شود. درحالي كه اگر قواعد و قوانين مشخصي وجود داشته باشد مي‌توانيم براي آينده‌مان برنامه‌ريزي كنيم.

كيانيان ياد‌آور شد: مهم اين است هركسي كه مسووليتي مي‌پذيرد به گذشته خودش احترام بگذارد و بداند مسووليتي دارد كه بعدا آن را به نفر بعدي واگذار مي‌كند. اگر به اين شكل به سمت‌و پست‌مان نگاه كنيم كه قرار نيست تا ابد ادامه پيدا كند، آن زمان است كه به ديگران هم فكر خواهيم كرد.

رضا كيانيان با تاكيد بر علاقه‌اش به بازي در تئاتر ادامه داد: دوست دارم سالي يك تئاتر كار كنم، اما به شرط آنكه اجازه بدهند آنچه را دوست دارم كار كنم و چيزي كه من دوست دارم خارج از عرف اجتماعي رايج ما نيست و اين پرسش هم‌چنان برايم مطرح است، وقتي نمايشنامه‌اي مجوز دارد، چرا اجازه‌ي اجراي آن را نمي‌دهند.

اين بازيگر درباره‌ي جذابيت نمايشنامه‌ي «پروفسور بوبوس» هم گفت: حضور آتيلا پسياني به عنوان كارگردان و همين‌طور علاقه من به متن «پروفسور بوبوس» از جمله دلايلي بود كه تصميم گرفتم دراين نمايش بازي كنم. پيش از اين با كارگردان‌هايي مانند علي رفيعي و حميد سمندريان كاركرده‌ام و در ميان كارگردان‌هاي ديگر هم آتيلا پسياني از همه به من نزديك‌تر است، چون او هم فكر مي‌كند نمايش، نمايش است يعني ما نمايش اجرا مي‌كنيم تا مردم را سرگرم كنيم. ما نسلي هستيم كه فكر مي‌كنيم نمايش، زندگي نيست، بلكه به كشف مرزهاي جديد علاقه‌منديم كه لزوما خوب هم نيست و در بسياري از موارد احتمال شكست آن وجود دارد، اما تجربه‌كردن مهم است.

كيانيان افزود: تجربه‌كردن به معناي آن نيست كه تازه‌كارها مي‌توانند تجربه كنند، بلكه تازه‌كارها نخست بايد بياموزند تا بعد بتوانند تجربه كنند و اين كهنه‌كارها هستند كه مي‌توانند تجربه كنند. فكر مي‌كنم ما هم مي‌توانيم تجربه كنيم.

او كه در اين نمايش با تعدادي از بازيگران جديد همكاري مي‌كند، با اشاره به علاقه‌اش به همكاري با نسل جوان به ايسنا گفت: هرگز ذهنم را به روي نسل‌هاي جديد نبسته‌ام. هميشه آثار آنان را پيگيري مي‌كنم، چون همواره به‌دنبال نگاه‌هاي تازه هستم و تماشاي آثار تكراري و قابل پيش‌بيني را دوست ندارم. به همين دليل گاهي تماشاي برخي از نمايشنامه‌هاي مورد علاقه‌ام نمي‌روم چون از پيش مي‌دانم آن گروه چه كرده‌اند و نمي‌خواهم ذهنم نسبت به آن نمايشنامه خراب شود، بلكه مي‌خواهم ذهنم نسبت به آن تازه بماند.

رضا كيانيان در ارزيابي آثار نمايشي هنرمندان نسل جديد تصريح كرد: بعد از انقلاب، نسل‌هاي بعدي بودند كه ما را زنده كردند و خون تازه‌اي به رگ‌هاي ما دميدند و امروز هم نسل جديد است كه دست به نوآوري مي‌زند. درحال حاضر تعداد انگشت‌شماري از كارگردان‌هاي پيش از انقلاب فعاليت مي‌كنند، و بسياري از فعالان تئاتر ما به نسل‌هاي جديد تعلق دارند كه نوآوري‌هاي آنان مايه‌ي افتخار است.

بازيگر نمايش‌هايي هم‌چون «ازدواج آقاي مي‌سي‌سي‌پي» و «بازي استريندبرگ» كه همواره تئاتر‌هاي روي صحنه را پيگيري مي‌كند، تاكيد كرد: در انديشه‌ي جريان‌سازي يا ارائه‌ي الگو براي ديگران نيستم چون خودم هم الگويي نداشتم و به‌دنبال جريان خاصي نبوده‌ام، بلكه همواره هنر روز هم‌چون نمايش، فيلم، شعر، رمان، موسيقي، مجسمه روز و ... را پيگيري كرده‌ام چون يك بازيگر بايد همواره در جريان نوآوري‌هاي روز باشد و اگر چنين نباشد، نخستين كسي كه اين موضوع را مي‌فهمد، تماشاگر است و اين خيلي بد است فردي فكر كند ديگران نمي‌فهمند. من هميشه فكر مي‌كنم ديگران بيش از من مي‌فهمند و بايد بدوم تا به آنان برسم چرا كه بسياري از آثار هنري وجود دارد كه ما آنها را نديده و نخوانده‌ايم كه اين موضوع نشان مي‌دهد ديگران از ما جلوترند.

رضا كيانيان در پايان سخنانش اظهار اميدواري كرد: در آينده در نمايش‌هاي «مردي براي تمام فصول»،«مكبث»، «مرغ دريايي»، «ريچارد سوم»، «آمادئوس» و «گاليله» بازي كند.

به گزارش ايسنا، نمايش «پروفسور بوبوس» با طراحي و كارگرداني آتيلا پسياني ساعت 20 هر شب در تالار اصلي تئاتر‌شهر به صحنه مي‌رود.

فاطمه نقوي، ليلي رشيدي، بابك حميديان، ستاره پسياني، مهدي صدر، ناز شادمان، مهدي بجستاني، خسرو پسياني و هانيه توسلي بازيگراني هستند كه در كنار كيانيان و پسياني در اين نمايش بازي مي‌كنند.

 

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت