تبیان، دستیار زندگی

چرا مرتباً گلویتان را صاف می‌کنید؟

دلایل مدام صاف‌کردن گلو و توصیه‌های درمانی

اگر می‌بینید مدام باید با تک‌سرفه‌هایی گلوی خود را صاف کنید، باوجوداینکه احساس بیماری هم نمی‌کنید، بدانید که فقط شما نیستید و معمولاً جای نگرانی وجود ندارد؛ اما باید حواستان به برخی موارد باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صاف کردن مداوم گلو
واقعیت این است که مدام صاف‌کردن گلو، آزاردهنده است، هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان. علت‌های زیادی می‌توانند باعث شوند مدام مجبور باشید گلویتان را صاف کنید، اما همهٔ آنها یک وجه اشتراک دارند: گلویتان تحریک می‌شود. واقعیت این است که افرادی که مکرراً گلوی خود را صاف می‌کنند معمولاً سیستم تنفسی فوقانی‌شان و همچنین تارهای صوتی‌شان کاملاً سالم است. پس ماجرا چیست؟
این افراد اغلب بلا یک عفونت تنفسی داشته‌اند یا از صدای خود به‌گونه‌ای استفاده می‌کنند که تنش زیادی در گردنشان ایجاد می‌کند. هر دوی این عوامل می‌تواند باعث شوند احساس چیزی در گلو داشته باشید یا احساس کنید در حلقتان خلط مزاحمی دارید و مجبورید مرتباً گلویتان را صاف کنید.
اما اینها تنها دلایل این مسئله نیستند. در ادامه به سایر علت‌های نیاز مدام به صاف‌کردن گلو می‌پردازیم.

علائم مدام صاف‌کردن گلو

نیاز مداوم به صاف‌کردن گلو معمولاً با تحریک گلو همراه است و به همین دلیل اغلب علائم دیگری نیز وجود دارد، مانند:
. سرفه
. ترشحات پشت حلق
. خارش گلو
. گلودرد
. موکوس غلیظ یا رقیق
ترشحات بینی یا دهان می‌توانند پشت حلق گیر بیفتند. ریفلاکس اسید معده به مری می‌تواند تارهای صوتی و بالای گلو را نیز درگیر کند و یک عفونت در سیستم تنفسی فوقانی نیز می‌تواند گلوی شما را نسبت به ترشحات نرمال حساس و تحریک‌پذیر کند.


علت‌های احتمالی نیاز به صاف‌کردن گلو

شما چه واکنش آلرژیک داشته باشید و چه یک سرماخوردگی مزمن، به‌هرحال به این معنی است که ترشحاتی پشت حلق دارید که تحریک‌کننده است. بیشتر علت‌های مدام صاف‌کردن گلو نسبتاً خوش‌خیم هستند.

اگر سرفه‌های مکررتان با علائم دیگری همراه است (مشکل در بلع، تغییراتی در صدا، برآمدگی در گردن، گوش‌درد، سردرد) حتماً به پزشک مراجعه نمایید


ترشحات پشت حلق
ترشحات پشت حلق نتیجهٔ موکوس زیادی است که تجمع کرده و حالا شروع کرده به ریزش در گلو. این شرایط اغلب باعث تمایل به سرفه‌کردن و صاف‌کردن گلو می‌شود و صدا را نیز خش‌دار می‌کند. ترشحات پشت حلق معمولاً ناشی از آلرژی یا عفونتی مثل سینوزیت است که می‌تواند با بیماری ریفلاکس، تشدید بشود.
اگر مدام صاف‌کردن گلویتان در اثر آلرژی باشد، اجتناب از آلرژن‌ها و مصرف آنتی‌هیستامین می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت ساز باعث حفظ رطوبت هوا شده و با این روش هم تا حدودی تحریکات گلو کمتر می‌شوند.

ریفلاکس
ریفلاکس زمانی است که محتویات معده به سمت مری بالا می‌آیند.
اسید معده به هضم و گوارش غذا کمک می‌کند، اما زیادی آن گاهی می‌تواند به مری برود که گلو را به معده وصل می‌کند. این اسید به حلق یا تارهای صوتی نیز پاشیده می‌شود و آنها را تحریک می‌کند و نیاز دارید مدام با سرفه گلوی خود را صاف کنید. پرهیز از غذاهایی که باعث ریفلاکس می‌شوند، بالا گذاشتن سر هنگام دراز کشید و مصرف داروهای تجویزی یا غیرتجویزی می‌توانند برای درمان ریفلاکس مؤثر باشند.
یادتان باشد که هر کسی که ریفلاکس دارد لزوماً دچار سوزش معده نیست؛ برخی از افراد به‌ندرت احساس می‌کنند لازم است گلوی خود را صاف کنند، یعنی در واقع علامت سرفه را ندارند.

لارنژیت ریفلاکس
لارنژیت ریفلاکس زمانی است که اسید معده به سمت مری بالا می‌آید و به حلق یا تارهای صوتی نیز می‌رسد. لارنژیت ریفلاکس مانند ریفلاکس، نیاز به مدام سرفه‌کردن یا صاف‌کردن گلو را ایجاد می‌کند و دیگر علائم معمول آن شامل این موارد می‌شود: سوزش معده، آروغ‌زدن، بالا آمدن محتویات معده، موکوس زیاد، مزه تلخ در دهان، گلودرد یا سوزش گلو یا احساس وجود چیزی در حلق، خش‌دار شدن صدا، مشکل در بلع، ترشحات پشت حلق و مشکل در تنفس در شرایطی که حنجره درگیر می‌شود.
این علائم معمولاً صبح‌ها شدت بیشتری دارند، خصوصاً اگر شب قبل شام سنگینی خورده باشید. مهارکننده‌های اسید معده مثل مهارکننده‌های پروتون پمپ و مهارکننده‌های H2 می‌توانند این مشکل را درمان کنند.

محرک‌های محیطی
اگر مدت‌زمان زیادی را بیرون سپری کرده باشید، عواملی می‌توانند باعث تحریک گلویتان بشوند. خشکی هوا، آلودگی هوا، گردوغبار و گرده‌های گیاهان و...، اغلب می‌توانند باعث تحریک گلو شده و وادارتان کنند مدام گلوی خود را صاف کنید. محرک‌های معمول:
. دود تنباکو
. غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی
. آلودگی هوا
. گازهای شیمیایی
. هوای سرد
. هوای خشک
. مایت‌های خاک
. ذرات قارچ و کپک
. موی حیوانات
. گرده‌ها
. غذاهای تند و ادویه‌دار
. بخار ناشی از سفیدکننده‌ها، آمونیاک و شوینده‌های قوی خانگی

برخی داروها
مهارکننده‌های ACE که برای درمان مشکلات قلبی و فشارخون به کار می‌روند می‌توانند باعث احساس گرفتگی در گلو شده و فرد را وادار به صاف‌کردن مکرر گلو کنند. گاهی سال‌ها طول می‌کشد تا این علامت خودش را نشان دهد و به همین دلیل به‌عنوان یک علت بالقوه اغلب نادیده گرفته می‌شود.

عصب‌های به‌شدت حساس
عصب‌هایی که بیش از حد حساس‌اند می‌توانند از دیگر علت‌های صاف‌کردن مدام گلو و سرفه باشند، اما اغلب تشخیص داده نمی‌شوند تا زمانی که به‌واسطه مشکل دیگری شناسایی شوند.

برخی از سرطان‌ها
سرطان به‌ندرت علت صاف‌کردن مکرر گلو است. سرطان حلق بسیار نادر است؛ اما بد نیست بدانید می‌تواند یکی از علت‌های ممکن باشد. سرطان گلو در واقع جدی‌ترین دلیل نیاز مداوم به صاف‌کردن گلو است. سرطان حنجره نیز می‌تواند یکی از علت‌های مدام صاف‌کردن گلو باشد که اغلب پزشکان به‌عنوان یک علت احتمالی آن را نادیده می‌گیرند.
اگر متوجه شدید مدام گلوی خود را صاف می‌کنید و علتی برایش پیدا نمی‌کنید، بد نیست به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی پیدا بشود و جلوی آسیب بیشتر به تارهای صوتی‌تان گرفته شود. تحریک مزمن گلو، نیاز به صاف‌کردن گلو به طور مکرر و خشن شدن صدا طی یک مدت‌زمان طولانی همگی می‌توانند از علائم اولیه سرطان حنجره باشند.


چه زمانی باید نگران شوید؟

حتی اگر هیچ درد و ناراحتی ندارید و صاف‌کردن مکرر گلو آزارتان نمی‌دهد باز هم توصیه می‌کنیم فکری برای تسکین علائمتان بکنید که اغلب با یک سری تغییرات ساده در سبک زندگی ممکن است، مثلاً هیدراته نگه‌داشتن بدن یا کنترل ریفلاکس.
بدن ما به طور طبیعی طی روز موکوس تولید می‌کند و نوشیدن مکرر آب باعث می‌شود این موکوس رقیق بماند و کمتر تحریک‌کننده باشد. مصرف نوشیدنی‌هایی که بدن را کم آب می‌کنند محدود کنید، مثل نوشابه‌های کافئین‌دار. اجتناب از خوردن غذا دو ساعت قبل از خواب می‌تواند علائم ریفلاکس را کاهش دهد. اگر از صدای خود زیاد استفاده می‌کنید، استراحت دادن به صدا به مدت یکی دو روز نیز فکر خوبی است.
اگر علائم ادامه داشتند یا نگران هستید همیشه توصیه می‌کنیم با پزشک مشورت کنید. اگر دارویی مصرف می‌کنید پزشک را در جریان بگذارید. به‌طورکلی اگر علائم بیشتر از دو هفته طول کشیدند یا همراه با درد، مشکل در بلع و یا مشکل تنفسی بودند حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

درمان مدام صاف‌کردن گلو

اگر به این نتیجه رسیدید که پای علت بخصوصی در میان نیست می‌توانید از راهکارهایی ساده استفاده کنید، مثلاً استفاده از قرص‌های مکیدنی یا نوشیدنی‌های گرم. سعی کنید طی روز جرعه‌جرعه آب و مایعات گرم بنوشید. مکرراً صاف‌کردن گلو می‌تواند به تارهای صوتی آسیب بزند و تمایل به صاف‌کردن گلو را باز هم بیشتر کند. در نتیجه سیکل معیوبی ایجاد می‌شود که باید شکسته شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

هر چند، چند روز سرفه‌کردن معمولاً نگران‌کننده نیست؛ اما اگر هفته‌ها و ماه‌ها ادامه پیدا کرد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.
خصوصاً اگر سرفه‌های مکررتان با علائم دیگری همراه است (مشکل در بلع، تغییراتی در صدا، برآمدگی در گردن، گوش‌درد، سردرد) حتماً به پزشک مراجعه نمایید. شاید لازم باشد برای پیداکردن علت اصلی به بیشتر از یک متخصص مراجعه کنید، مثلاً متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص گوارش.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.