آیت الله محمدفیض قمی

آیت الله فیض قمی در سال‏1293 ه.ق در قم به دنیا آمد.پس از طی دروس مقدمات و سطوح در قم براى تكميل تحصيلات عاليه به تهران مهاجرت کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 آيت‏اللَّه ميرزا محمد فيض قمي

ولادت

اصرار در مهاجرت

شاگردان

ترويج براي خدا

تأليفات

اخلاف شايسته

وفات

ولادت

آیت الله فیض قمی  در سال‏1293 ه.ق در قم به دنیا آمد.پس از طی دروس مقدمات و سطوح  در قم  براى تكميل تحصيلات عاليه به تهران مهاجرت کرد و ازمحضر آيت الله آقاى حاج ميرزا حسن آشتيانى صاحب حاشيه بر رسائل استفاده برد پس از آن نزدآيت الله ميرزا محمود قمى و آقاى آقا شيخ على رشتى تحصيل حكمت وعرفان نمود. در سال‏1317 ه.ق به نجف اشرف عزيمت و از محاضر درس آيات عظام آيت الله آخوند خراسانى،و آيت الله سيد محمد كاظم يزدى استفاده‏ها نمود. پس از بهره‏گيرى كافى از دروس فوق،جهت‏سير دقايق افكار حضرت آيت الله‏ميرزا محمد تقى شيرازى(ميرزاى دوم)به سامراء هجرت کرد. ضمن تحصيل ازمحضر مبارك ايشان،در شمار اعاظم شاگردان آن بزرگوار درآمد و يكى از مدرسين‏نامى آن حوزه گردید و به همين جهت فوق العاده مورد توجه و عنايت‏خاص‏استاد بزرگوار خود واقع شداند.آيت الله فيض‏پس از تكميل‏معلومات و فوز به‏مقام عالى اجتهاد،درسال‏1333 ه.ق به قم‏مراجعت فرمود و ازمسئولين و بزرگان آن بلده طيبه به شمار آمد.

ايشان جهت ترتيب طلاب علوم دينى كمر همت‏بست ومدرسه فيضيه را كه بسيارى از حجرات آن انبار علاف، بقال و كسبه شده بود،از يدغاصبين و متصرفين انتزاع،و مسكن طلاب علوم دينى نمود و خود در آن مدرسه به‏تدريس اشتغال ورزيد.

براى توسعه اداره علميه آن،خود را نيازمند معاونت و كمك‏ديد،تا بالاخره در سال 1340 ه.ق از آيت الله العظمى حاج شيخ عبد الكريم حائرى‏يزدى(ره)كه تا آن وقت در شهر اراك متوقف بودند،درخواست مهاجرت فرمود،وايشان نيز با تمهيدات فراوان وارد قم شد و براى مزيد تجليل ايشان،مسجد بالاسر را كه‏محل نماز ايشان بود،به آيت الله حائرى واگذار،و خود هم چند ايامى به ايشان اقتداءورزيدند،و روز به روز در تقويت و رونق بخشيدن به حوزه علميه قم كوشيد،به حدى‏كه آن را تاحد همسويى و رقابت‏با حوزه علميه نجف رساندند،و از سال 1355 ه.ق‏كه آيت الله حائرى رحلت نمود،با عزمى راسخ و با اعانت‏ساير اعاظم دانشمندان قم،حوزه علميه قم را حفظ نمودند...»

اصرار در مهاجرت

گويند اين مرد بزرگ به آيت الله حائرى كه جهت زيارت قبر شريف حضرت‏معصومه(ع)آمده بود،و تصميمى بر اقامت نداشتند،عرض كردند:مگر اين قمى‏هانباشند كه وقتى دعبل خزاعى،جبه اعطايى امام رضا(ع)را كه به قم آورد،و به هرقيمت‏بالايى كه گفتند حاضر به فروش نبود،ولى در خارج شهر عده‏اى از جوانان ازچنگش درآوردند؟

مرحوم آيت الله حائرى فرمودند بودند:او جبه امام را داشت،به من چه ارتباطي پيدا مى‏كند؟ ايشان گفته بودند:شما هم علم امام(ع)را داريد.

شاگردان

حوزه پربركت و پرفيض ايشان فارغ التحصيلات متعددى را تحويل جامعه دادكه به محض ارائه نمونه اسامى،چند تن از فضلاى زير را ذكر مى‏كنيم:

1-مرحوم آيت الله ميرزا مصطفى صادقى(متوفى 1358 ه.ق)

2-آيت الله حاج سيد مرتضى فقيه

3-آيت الله حاج شيخ احمد فقيهى

4-آيت الله حاج شيخ عباس مستقيم

5-آيت الله حاج شيخ عباس حائرى اصفهانى

6-مرحوم شيخ ابو القاسم نحوى

7-مرحوم حاج شيخ على پائين شهرى

8-مرحوم حاج محمد باقر قمى فرزند حاج شيخ ابو القاسم كبير قمى

ترويج‏براى خدا

گويند معظم له از آيت الله بروجردى رحمة الله عليه كه پس از مؤسس بزرگوار،پرچمدار و زعيم حوزه بود،بسيار ترويج و تبليغ مى‏نمود.برخى به ايشان اعتراض‏مى‏كنند و مى‏گويند شما كه خود صاحب فتوى و مرجع تقليد هستيد،براى چه از آقاى‏بروجردى ترويج مى‏كنيد؟ در جواب مى‏فرمايند:اگر كار براى خدا است،ما بايد ازكسى كه فعلا علمدار است،و حوزه را حفظ مى‏كند ترويج كنيم،و اگر براى‏غير خداست،من اهلش نيستم.

تاليفات

تاليفات مرحوم فيض عبارت است از:

1-كتاب الفيض در طهارت آب قليل و عدم تنجيس متنجس(مطبوع)

2-حاشية بر العروة الوثقى

3-مناسك حج

4-حاشيه وسيلة النجاة

5-شرحى بر منظومه مرحوم سيد بحر العلوم در فقه

6-ذخيرة العباد و چند اثر ديگر

اخلاف شايسته

از آن مرحوم علاوه بر آثار علمى و تاليفى،چند خلف صالح بر جاى مانده است‏كه هر كدام در شغل و موقعيت‏خود منشا خدمات اسلامى و انسانى بوده و هستند:

1-مرحوم ميرزا عباس فيض،صاحب تاليفات عديده،از جمله:گنجينه آثار قم،قم و روحانيت، انجم فروزان،بدر فروزان،تاريخ كاظمين و تاريخ پاكستان،و آثارديگر.

2-حجة الاسلام و المسلمين حاج آقا مهدى فيض،يكى از ائمه جماعت مسجدامام حسن عسكرى(ع)و داراى تاليفات چند كه هنوز به طبع نرسيده‏اند.

3-دكتر عليرضا فيض،استاد دانشگاه تهران،نويسنده مبادى فقه و اصول،ترجمه لمعه دمشقيه،حقوق جزاى عمومى اسلام،مقارنه و تطبيق در حقوق جزاى‏عمومى اسلام،حقوق جزاى خصوصى،و آثار و تاليفات ديگر.

4-ميرزا محمد تقى معروف به آقا ميرزا.

5-حاج حسين آقا.

مرحوم فيض چهار داماد داشتند كه تنها حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ‏عباس مستقيم از ميان آنان در كسوت روحانيت‏بود.

وفات

ايشان پس از عمرى تلاش و كوشش در راه خدا،در دهه آخر جمادى الاولى‏سال 1370 ه.ق،در حال نماز وقتى دستها را به دعا برداشته بود،و«الهى عاملنابفضلك‏»را مى‏گفت،دار فانى را وداع گفت.

آيت الله بروجردى بر پيكر او نماز خواند ودر ايوان طلايى صحن عتيق مدفون گرديد. عزادارى سراسرى در كشور اقامه شد.از جمله در تهران از سوى دربار درمسجد شاه  مجلس ترحيمى برگزار گرديد.در اين مجلس‏ترحيم وقتى رزم آرا نخست وزير وقت‏براى شركت وارد صحن مسجد شده‏بود،نزديك حوض ناگهان هدف گلوله‏هاى تير فدائيان اسلام قرار گرفت و به هلاکت رسید.


نويسنده عقيقي بخشايشي

تهيه و تنظيم: فريادرس گروه حوزه علميه

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت