اشتباه وحشتناک!

شبی در این منطقه یک صاحب کافه به وسیله 2سیاهپوست هدف گلوله قرار می‌گیرد، اما با وجود تلاش‌های پلیس خشن منهتن برای کشف ماجرا، شاهدان عینی اتفاق رویداده هم چندان قابل اعتماد نیستند. این ماجرا راهی است تا از خلال آن نویسنده لایه‌های مختلف اجتماع را با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباه وحشتناک!

روايت‌هاي دلهره‌آور انسان امروز (2)

مروري بر 10 اثر برتر داستاني دهه اول قرن 21 به روايت تايم

بخش اول

بخش دوم :

قهرماني که جان گرفت

6) «هري پاتر و فرمان ققنوس» اثر جي. کي. رولينگ (2003): مجموعه داستان‌هاي هري پاتر در دهه اخير توانست به عنوان اثري تأثيرگذار در دنياي ادبيات کودکان مطرح شود. هري پاتر و فرمان ققنوس بهترين اثر از ميان آثار اين مجموعه به شمار مي‌آيد. در اين داستان احساسات هري پاتر و دنياي جادويي پر از جنگي که در برابر اوست بزرگ‌تر مي‌شوند. در اين داستان سيريوس سياه مي‌ميرد و هري پاتر ديگر مانند گذشته نيست.

مجموعه داستان‌هاي هري پاتر در دهه اخير توانست به عنوان اثري تأثيرگذار در دنياي ادبيات کودکان مطرح شودخانم جوآن رولينگ نويسنده انگليسي خالق داستان‌هاي خيالي هري پاتر در سال 1990در سفري از منچستر به لندن به فکر نوشتن مجموعه داستان هري پاتر افتاد. پس از ورود اولين داستان هري پاتر به نام «سنگ جادو» در سال 1997شش داستان ديگر از اين مجموعه تا سال 2007منتشر شد و تاکنون 400ميليون جلد از مجموعه داستان‌هاي هفت قسمتي هري پاتر در دنيا به فروش رسيده است. فرمان ققنوس پنجمين داستان هري پاتر در سال 2003توسط نشر آرتور ليواين بوک به بازار عرضه شد.

 

اشتباه وحشتناک

7) «تاوان» اثر يان مک ايوان (2002): تاوان رماني 4قسمتي است که هر قسمت از آن مي‌تواند مستقل تلقي شود. مک ايوان آثار خود را با ظرافت و وسواسي بيش از حد مي‌نويسد. پرداخت اين رمان بسيار بادقت و جزئي‌نگرانه و طرح داستاني آن نيز به همان اندازه قوي و مستحکم است، اما پايان غم‌انگيز اين رمان نيز مانند «هرگز نگذار بروم» اثر ايشي گورو خواننده را بشدت تحت تأثير قرار مي‌دهد.

تاوان داستان جنايتي غيرقابل بازگويي و ناشي از اشتباهي وحشتناک است. اما مک ايوان نشان نمي‌دهد آيا چنين تاواني امکانپذير است يا خير؟

ديويد مک ايوان نويسنده و فيلمنامه‌نويس انگليسي، پيش از انتشار رمان تاوان، رمان «آمستردام» را در سال 1998به بازار عرضه کرد و در همان سال موفق به دريافت جايزه بوکر شد.

پس از تاوان که از سوي مجله تايم رمان برتر سال 2002معرفي شده است، 2رمان به نام‌هاي «شنبه» در سال 2005و «در ساحل چسيل» در سال 2007از اين نويسنده پرکار منتشر شد. در سال جديد رماني به نام «سولار» از مک ايوان نيز به بازار خواهد آمد.

تاوان داستان جنايتي غيرقابل بازگويي و ناشي از اشتباهي وحشتناک است. اما مک ايوان نشان نمي‌دهد آيا چنين تاواني امکانپذير است يا خير؟

ماجراهاي جنايي

8) «زندگي شاداب» اثر ريچارد پرايس (2008): منتقدان آثار جنايي در نقدهاي خود از آثار فراواني نام مي‌برند که به زعم آنها سطح داستان‌هاي گونه جنايي را بالا مي‌برند، اما با وجود آن‌که برخي از منتقدان زندگي شاداب ريچارد پرايس را با داستان‌هاي جنايي ريموند چندلر مقايسه مي‌کنند، زندگي شاداب سطح هيچ چيزي را بالا نمي‌برد. اين اثر تنها يک اثر فوق‌العاده از لحاظ اجتماعي است. اگر ديکنز تاکنون زنده بود و به حرفه نويسندگي مي‌پرداخت، مانند ريچارد پرايس مي‌نوشت.

اين رمان در ساحل شرقي منهتن، در منطقه‌اي بسيار مدرن و اعياني روي مي‌دهد. شبي در اين منطقه يک صاحب کافه به وسيله 2سياهپوست هدف گلوله قرار مي‌گيرد، اما با وجود تلاش‌هاي پليس خشن منهتن براي کشف ماجرا، شاهدان عيني اتفاق رويداده هم چندان قابل اعتماد نيستند. اين ماجرا راهي است تا از خلال آن نويسنده لايه‌هاي مختلف اجتماع را با قرار دادن در کنار يکديگر مقايسه کند. تمهيدات لازم نيز گفتگوها و موقعيت‌هايي است که در آن ساکنان حاشيه‌شهرها و مناطق اعياني در آن به هم گره مي‌خورند. زندگي شاداب در مارس 2008از سوي نشر فارار در آمريکا به بازار آمده بود.

 

فضاهاي قابل لمس

9) «سرانجام به آخر رسيديم» اثر ياشوا فريس (2007): ياشوا فريس در اين رمان که نخستين اثر او نيز هست، گروهي از شرکت‌هاي تبليغاتي در شيکاگو را به تصوير مي‌کشد. فضاي اداري موجود در اين موقعيت به هيچ جاي خاصي تعلق ندارد. لطيفه‌هاي خياباني، کارهاي غيرقانوني و ترس کارمندان از فاش شدن رفتار‌هاي خلاف قانون آنها با هم در اين فضاي داستاني ترکيب شده‌اند. راوي با ضمير اول شخص جمع «ما» داستان سقوط و شکست همه اعضاي اين گروه تجاري را براي مخاطب روايت مي‌کند.

داستان سرانجام به آخر رسيديم پاياني تلخ و غم‌انگيز دارد و از رمان‌هاي کميابي است که فضايي کاملا قابل‌لمس را ترسيم مي‌کند.

سرانجام به آخر رسيديم، تنها رمان ياشوا فريس است که از سوي نشر ليتل/ براون در مارس 2007به بازار عرضه شد و در همان سال موفق به دريافت جايزه پن/همينگوي شد. در سال جديد رمان «بي‌نام» از آقاي ياشوا فريس در راه است.

لطيفه‌هاي خياباني، کارهاي غيرقانوني و ترس کارمندان از فاش شدن رفتار‌هاي خلاف قانون آنها با هم در اين فضاي داستاني ترکيب شده‌اند. راوي با ضمير اول شخص جمع «ما» داستان سقوط و شکست همه اعضاي اين گروه تجاري را براي مخاطب روايت مي‌کند.

خاکستر و باد

10) «الهه‌هاي آمريکايي» اثر نيل گيمن (2001): خاک آمريکا مانند تمدن‌هاي کهن به اندازه کافي براي داشتن الهه‌هايي متنوع حاصلخيز نبوده است. اما با خواندن رمان الهه‌هاي آمريکايي، مي‌توانيم ببينيم يک نويسنده خارجي (نيل گيمن انگليسي است) الهه‌هايي را در آمريکا مي‌بيند که براي ساکنان آن غير قابل مشاهده هستند.

الهه‌هاي مصري، ايرلندي، اسلاوي، اسکانديناوي و سرزمين هائيتي به وسيله نسل‌هايي مهاجر به آمريکا آمده‌اند و همچنان در حال نفس کشيدن هستند. گيمن در اين اثر حتي به ما نشان مي‌دهد اين الهه‌ها مانند گذشته همچنان قوي و نيرومند هستند.

نيل گيمن يک هنرمند همه‌کاره انگليسي است. او نويسنده داستان کوتاه، رمان و کتاب مصور است و در زمينه تئاتر شنيداري و فيلمسازي نيز آثاري در کارنامه هنري خود دارد. رمان الهه‌هاي آمريکايي نيل گيمن جوايزي چون هوگو و نبولا را در سال 2002کسب کردند. نيل گيمن پس از ارائه اين اثر در سال 2005رماني به نام «بچه‌‌هاي آنانسي» و در سال 2008«کتاب گريويارد» را منتشر کرد. اثر اخير گيمن جايزه نيوبري مدال را در سال 2009از آن خود کرد.

 

مترجم: خالد کارون

تنظيم براي تبيان : زهره سميعي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت