انسان‌های بزرگ، آرزوهای بزرگ‌تر

امسال هم کنفرانس تد به خوبی برگزار و یک فرد بزرگ با یک ایده بزرگ به دنیا معرفی شد. ایده‌ای که شاید بتواند دنیا را تغییر دهد. برنده این جایزه علاوه بر دریافت یکصدهزار دلار می‌تواند یک آرزو نیز داشته باشد؛ آرزویی که برآورده خواهد شد و دنیا را تغییر خواهد دا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انسان‌هاي بزرگ، آرزوهاي بزرگ‌تر

امسال هم کنفرانس تد به خوبي برگزار و يک فرد بزرگ با يک ايده بزرگ به دنيا معرفي شد. ايده‌اي که شايد بتواند دنيا را تغيير دهد. برنده اين جايزه علاوه بر دريافت يکصدهزار دلار مي‌تواند يک آرزو نيز داشته باشد؛ آرزويي که برآورده خواهد شد و دنيا را تغيير خواهد داد.

TED يک بنياد غيرانتفاعي خصوصي آمريکايي است که سالانه به ايده‌هاي برتر در زمينه فناوري، سرگرمي و طراحي جوايزي را اهدا مي‌کند. تد به کنفرانس‌هايش شهرت دارد، کنفرانس‌هايي که امروزه علاوه بر آمريکا در اروپا و آسيا نيز برگزار مي‌شوند و سخنراني‌هاي جذاب آن در حجم وسيعي در اينترنت منتشر مي‌شود.

هرساله عده‌اي از افراد مشهور و نابغه در زمينه علم و فناوري در اين کنفرانس دور هم جمع مي‌شوند تا ايده هاي نابشان را براي تغيير دادن دنيا به اشتراک گذارند.

پايه‌هاي تد در سال 1984 / 1363 توسط ريچارد سول وارمن و هري مارکز گذاشته شد و اولين کنفرانس آن در سال 1990 / 1369 برگزار شد. پس از آن‌ها، مسئوليت اين کنفرانس از سال 2002 به کريس آندرسون، روزنامه‌نگار اسبق بريتانيا و ناشر مجله، واگذار شد. امسال برخلاف سال‌هاي گذشته که به 3 نفر جايزه اعطا مي‌شد تنها يک نفر برگزيده اين کنفرانس بود.

شعار تد اعتقاد به نيروي افکار براي تغيير گرايشات، زندگي‌ها و در نهايت دنياست.

 

تد2010

شايد کنفرانس تد تنها جايي باشد که در آن يک اقتصاددان راجع به "خوشي" سخنراني کند و آرزوهايي را بشنويد که شايد آرزوي قلبي خود شما نيز بوده است.

لانگ‌بيچ کاليفرنيا در هفته‌اي که گذشت شاهد يک گردهم‌آيي بزرگ و استثنايي بود. اينجا را شايد بتوان يک "نيروگاه فکر خلاق" لقب داد.

شروع جلسه امسال با سخنان کريس آندرسون راجع به يک شروع دوباره بود. او در سخنان خود گفت که دنيا محتاج يک شروع دوباره است و شايد شما همان کسي باشيد که بتواند اين شروع دوباره را کليد بزند.

دانيل کانمان، برنده جايزه نوبل اقتصاد، سخنران بعدي بود که پيرامون واژه "شادي" صحبت کرد. وي گفت که اين واژه بسيار مبهم و سربسته است و خيلي‌ها نمي توانند بين شاد بودن در زندگي و شاد بودن از زندگي تفاوت قائل شوند. وي افزود که خود تجربه‌گر،يعني شمايي که در لحظه زندگي مي‌کنيد، از خود به‌ياد‌آور، يعني داستان‌گويي که زندگي مي‌کند تا خاطره‌ها را بسازد، خيلي متفاوت است. وي افزود که هميشه سعي داشته است لحظه را تجربه کند.

سخنران بعدي که حضار او را از طريق يک ارتباط ويديويي مشاهده مي کردند، ديويد کامرون، کانديداي نخست‌وزيري محافظه‌کار بريتانيا بود که راجع به انجام دادن بهتر کارها بدون خرج کردن پول صحبت کرد. وي تحقق بخشيدن اين امر را با انقلاب فناوري اطلاعات ميسر دانست که منجر به شفافيت دولت‌ها و جوابگو بودن هرچه بيشتر آن‌ها خواهد شد.

يکي از جالب‌ترين سخنراني‌ها مربوط به ويليام لي، محقق سرطان و رييس بنياد رگزايي بود که براي تمامي بيماري‌ها، ريشه مشترکي قائل است. وي رگزايي را وجه مشترک همه بيماري‌ها، از سرطان گرفته تا آرتروز بيان کرد و افزود همه ما در بدنمان سرطان‌هاي ميکروسکوپي داريم که بي‌ضررند، مگر اين‌که بتوانند يک منبع خوني مخصوص به خود را بسازند. به گفته وي اگر ما بتوانيم به نوعي جلوي توليد اين منبع خوني را بگيريم؛ توانسته‌ايم از بروز سرطان هم جلوگيري کنيم. وي در ادامه به راه حل هاي مصنوعي و طبيعي نيز براي اين مشکل اشاره کرد. به گفته وي انواع داروها و نيز انواع غذاها مي‌توانند داراي مواد بازدارنده‌اي باشند که جلوي رگزايي را مي‌گيرند. انگور قرمز، سويا، کدو، کلم پيچ، زغال‌اخته و سير موادي طبيعي هستند که مي توانند جلوي رگزايي را بگيرند. وي خاطرنشان کرد که آن‌چه ما مي‌خوريم، درواقع 3 وعده شيمي درماني روزانه است.

 

شوهري که تو را ترک نمي‌کند

شاهد ما براي اين ادعا که آرزوها جامه واقعيت مي پوشند، دافني سينگو، بانوي فيزيکدان هسته‌اي و اهل آفريقا بود که با لباس رنگارنگ محلي خود به روي صحنه آمد. وي توانست با سخنان دلنشينش احساسات حضار را تحريک کند و به آرزويش جامه عمل بپوشاند.

سينگو که در موسسه آفريقايي رياضيات و علوم تحصيل کرده، از تجربياتش در اين موسسه صحبت کرد و اين‌که هيچ‌گاه به عنوان زني از يک شهر کوچک آفريقايي تصور پيدا کردن کاري در زمينه فيزيک را نداشته؛ اما مادرش به وي گفته است که آموزش شوهري است که هيچ گاه ترکش نخواهد کرد.

مادرش به وي گفته است که آموزش شوهري است که هيچ گاه ترکش نخواهد کرد!

وي در ادامه افزود که بسياري از جوانان آفريقايي علاقمند به يادگيري علوم و کمک به ارتقاي آفريقا هستند. حرف‌هاي او باعث شد مسئولين تد اعلام کنند گوگل تصميم گرفته است 1 ميليون دلار به موسسه وي کمک کند؛ موسسه‌اي که توسط نيل تاروک پس از کسب جايزه تد سال 2008 تاسيس شده بود.

 

100هزار دلار امسال از آن کيست؟

نفر بعدي دان باربر، سرآشپز، بود که راجع به مفهوم جديد کشاورزي يعني کشاورزي پايدار صحبت کرد. وي در ادامه برنده امسال تد را نيز معرفي کرد. جيمي آليور همان کسي است که علاوه بر کسب 100 هزار دلار اين شانس را نيز دارد که يک آرزو براي تغيير دادن جهان بکند و اميدوار باشد که برآورده شود. اما فکر مي‌کنيد آرزوي وي چه بود؟ "تاسيس جنبشي قوي و پايدار با هدف آموزش غذا به کودکان و الهام بخشي به خانواده‌ها راجع به پخت و پز سالم و مبارزه با چاقي مفرط."

"تاسيس جنبشي قوي و پايدار با هدف آموزش غذا به کودکان و الهام بخشي به خانواده‌ها راجع به پخت و پز سالم و مبارزه با چاقي مفرط."!

جيمي 34 ساله از انگلستان اولين بار نام خود را با يک برنامه تلويزيوني مخصوص سرآشپزها بر سر زبان‌ها انداخت. حالا هم به آمريکا آمده و طي سفري که به ويرجينياي غربي کرده برنامه ديگري با نام "انقلاب غذايي آليور" تهيه کرده است و آن را در نوبت پخش دارد.

شهر هانتينگتون در ويرجينياي غربي ناسالم‌ترين شهر در آمريکاست که مردم آن عادات غذايي ناسالم دارند و دچار چاقي مفرطند. آليور در سخنراني خود به تجربياتش در اين شهر اشاره کرد و گفت ما بايد تغييرات واقعي در شيوه غذا خوردنمان ايجاد کنيم.

به اعتقاد وي يک مشکل در اين راه در خانه هاست يعني جايي که فرهنگ غذايي شکل گرفته و از بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها منتقل مي شود. سوپرمارکت‌ها نيز مشکل ديگري هستند که آليور به آن‌ها اشاره کرده و به نادرست بودن برچسب هاي روي مواد غذايي اعتراض داشت. اما مهم ترين جايي که آليور به ايجاد تغيير در آن تاکيد داشت "مدارس" است.

آليور در ادامه افزود که بايد طوري رفتار کنيم که هر کودکي که از مدرسه فارغ التحصيل مي‌شود بتواند 10 دستورالعمل غذايي سالم را که زندگيش را نجات مي دهد بلد باشد.

تد به همراهي آليور قصد دارند براي تحقق بخشيدن به آرزوي امسال برنده تد يک سازمان راه‌اندازي کنند که کارهايي مثل تجهيز و راه‌اندازي انجمن آشپزخانه‌ها، طراحي مواد آموزشي خلاق و نيز توليد برچسب هاي غذايي صادقانه را انجام مي دهد. در اين زمينه حضار کنفرانس نيز قول انواع حمايت‌هاي مالي، طراحي وب‌سايت، ارتباطات سياسي و ... را به او دادند.

به‌هرحال چاره‌اي نيست و بايد تا تد 2011 صبر کرد تا نتيجه را ديد! به نظر شما تد و آليور مي‌توانند به کمک هم به اين آرزو رنگ واقعيت بزنند؟

 

در روزهاي بعدي ايده ها و طرح ها و شرکت کنندگان بخش فناوري کنفرانس تد را معرفي خواهيم کرد...

 

 

برگرفته از خبرآنلاين

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت