مناظره جنجالی سجادپور، کاهانی و روئین‌تن

پس از پایان نمایش فیلم «هیچ» در سانس ویژه سینما رسانه (برج میلاد) گفتگویی داغ و سه جانبه میان علیرضا سجادپور مدیرکل نظارت وارزشیابی و عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم «هیچ» و علی رویین‌تن کارگردان «زم‌هریر» انجام شد، که نظر شما را به نسخه کامل این گفت‌وگو به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 مناظره جنجالي سجادپور، کاهاني و روئين‌تن

 

متن کامل مناظره شب گذشته «عليرضا سجادپور»، «عبدالرضا کاهاني» و «علي روئين‌تن» توسط خبرگزاري سينماي ايران منتشر شد.

پس از پايان نمايش فيلم «هيچ» در سانس ويژه سينما رسانه (برج ميلاد) گفتگويي داغ و سه جانبه ميان عليرضا سجادپور مديرکل نظارت وارزشيابي و عبدالرضا کاهاني کارگردان فيلم «هيچ» و علي رويين‌تن کارگردان «زم‌هرير» انجام شد، که نظر شما را به نسخه کامل اين گفت‌وگو به نقل از «خبرگزاري سينماي ايران» جلب مي‌کنيم.

در آغاز اين بحث، خبرنگاري مميزي‌هاي فيلم «تسويه حساب» را غيرمنطقي دانست و از سجادپور در خصوص نحوه مميزي در فيلم سئوال کرد؛ سجادپور در پاسخ به اين خبرنگار گفت: من مستقيماً مميزي به فيلم نمي‌زنم اما مسئول اين بخش هستم، پاسخگوي اينها هم هستم، خيلي هم شفاف پاسخ مي‌دهم، کاملاً با مميزي‌هايي که روي «تسويه حساب» شده موافقم، سفت هم پايش مي‌ايستم؛ ما طبق قانون عمل مي‌کنيم اما ممکن است با سليقه افراد جور در نيايد؛ اصلاً دست به هيچ سکانس از فيلم «هيچ» نخورده، شما چي مي‌گي؟

عبدالرّضا کاهاني

عبدالرضا کاهاني : خدا را شکر صلوات...

سجادپور: ما يک معيار کاملي براي نمايش عمومي داريم تحت عنوان اخلاق خانواده ؛ چون نمايش عمومي ما بايد محل امني براي خانواده‌ها باشد؛ حالا تا اونجايي که برسيم بتوانيم فيلم‌ها را درجه‌بندي کنيم و بگوييم که فيلم‌ها را چه کساني ببينند و نبينند، راه درازي در پيش داريم؛ بايد معيار را بگذاريم اخلاق خانواده و شوراي پروانه نمايش، اصلاحات اندکي که به اين فيلم داده بر اين مبنا بوده؛ ببينيد خيلي از فيلم‌هايي که الان در جشنواره هستند، پروانه موقت نمايش جشنواره‌اي دارند؛ فيلم «هيچ» که نسخه کاملش را الان ديديد، پروانه موقت نمايش براي جشنواره دارد و گرچه اين فيلم براي شوراي پروانه عمومي ما هم رفت و کارهايش انجام شد و اصلاحاتي هم به آن خورد، ولي براي فيلم‌هاي ديگر هم که در بخش ويژه نمايش داده مي‌شود، ممکن است اصلاحاتي اعمال شود يا نشود. البته خوش بين هستم که تعداد فيلم‌هاي اصلاحي زياد نباشد؛ به هر حال همان قواعد و آيين‌نامه که موجب رفع توقيف خيلي از فيلم‌ها شده باعث الزام به اصلاح برخي فيلم‌هاي ديگر مي‌شود و نمي‌توان گفت آنجايي که رفع توقيف صورت مي‌گيرد قانون خوب و آنجا که فيلم‌ها توقيف مي‌شود، قانون بد است؛ کلاً بايد به قوانين الزام داشته باشيم گرچه با سليقه‌هاي‌مان جور در نيايد.

 

در اين لحظه خبرنگاري پرسيد وقتي فيلم‌هايي با چنين استقبالي آن هم درساعت هاي آخر شب مواجه مي شود بحث توقيف چه معنايي دارد

و سجادپور جواب داد: پر بودن سالن به خاطر فضايي است که پيرامون فيلم‌ها ايجاد مي‌شود اما پس ازنمايش فيلم وقتي نظرات افراد را جمع مي‌کنيم راجع به «آتشکار»، حتي راجع به «هيچ» و شايد راجع به «زم‌هرير» حتماً آراي مختلفي خواهيم داشت ؛ از مخالف مخالف تا مخالف ميانه تا متوسط تا موافق ميانه تا موافق موافق هميشه وجود داشته، و هرگز نگفتيم فيلمي بد است يا کارگرداني کسي افتضاح است.

کاهاني در اينجا وارد بحث شد و گفت: مشکل اينجاست که شما اعلام کرده‌ايد «هيچ» مشکل کيفي دارد و حرف‌ها ضد و نقيض است. يک عده اعلام کردند نظارتي بوده... شما مي‌گوئيد کيفي بوده. آقاي مسعود شاهي هم ميگويد بگذر!

سجادپور در اينجا گفت: شبيه مناظره شده، به هيچ وجه اين موضوع که من گفتم مشکل فيلم‌ها کيفي و نظارتي است، صحت ندارد بلکه چند تا جمله من خلاصه شد و در هم ادغام شد و برآيندش اين شد که سجادپور گفته برخي فيلم ها به دليل مشکل کيفي رأي نياوردند، ولي اصلاً منظور من اين نبوده، کاملاً منظور من اين بود که گفتم ما از هيأت انتخاب وظيفه نظارتي نخواستيم، بلکه در اين مصاحبه تاکيد براين بوده که از هيأت انتخاب خواستيم که براي حضور فيلم‌ها در بخش‌هاي مختلف مسابقه رأي بدهند و اگر فيلمي رأي نياورده مربوط به بحث نظارتي نبوده، مربوط به بحث کيفي بوده و معني‌اش اين نبوده که اگر فيلمي رأي نياورده مشکل کيفي داشته؛ اين جملات و کلمات اگر بد جلوي هم چيده بشوند، معني ديگري مي‌دهند.

علي روئين تن

علي رويين‌تن در واکنش به سئوال خبرنگاري که به سجادپور گفت: خبرگزاري‌هاي مختلف درباره يک موضوع نظرات متفاوتي را از شما درج کرده‌اند، اشاره داشت: خط رو خط افتاده است! سجادپور گفت: علت دارد، معمولاً صحبت‌هاي هر کس، سبک و شيوه خودش را دارد و واقعاً حرف و جملات براي من هم در برخي موارد ناآشنا است.

علي رويين‌تن: زودتر تمامش کنيد بريم با هم حرف بزنيم.

سجادپور رو به کاهاني: برداشت شما از نمايش «هيچ» چه بود؟

کاهاني: والله يادداشتي از آقاي بهمن فرمان آرا توي ايراندخت چاپ شده که در آن با يک فيلمساز جوان صحبت شده، نمي خواهم بگويم اون فيلمساز جوان من بودم ؛ ولي مي‌خواهم بگويم که خواننده‌ها و تماشاگران سينما بروند آن يادداشت را دوباره بخوانند و کنار حرفهايي که بازتاب نمايشي امشب هست بگذارند و تصميم بگيرند که هيئت انتخاب چگونه عمل کرده ؛ اگر بحث فقط کيفي بود که هيچ اما اگر بحث نظارتي بوده من مي‌خواهم فيلم را نوروز اکران کنم، بي برو برگرد! يعني پخش کننده هم دارم. همه چي کامله و همين فيلم را که امشب نمايش داده شد، مي‌خواهم حتماً نوروز اکران بشود؛

عليرضا سجادپور

سجادپور: مشکل نظارتي داره.

علي رويين‌تن: اول اينو بگم که من و آقاي کاهاني و همه فيلمسازان که کار مي‌کنيم خوب بلديم بريم تو اتاق صحبت کنيم و الان اينجا جاي پخشش نيست؛ اما من يک چيزي بگم اين هيئت انتخابي که فيلم‌ها را انتخاب کرده، همه فيلمسازاني هستند که خيلي آدم‌هاي پر تلاشي هستند و آقاي رضا کاهاني چندين سال پيش فيلمي داشت به نام «رقص با ماه» اون موقع نويد يک کارگردان خوب بود در سينما و «هيچ» چهارمين فيلمش است، ولي يک چيزي يادتون نره، کاهاني خيلي جوانه. اين هم جشنواره بيست و هشتمه، ان شاء الله تا صد مي‌ره، ولي اگر يک اختلافي به وجود آمده، اگر کمبود نگاهي بوده، اين حل ميشه، جشنواره‌ها تموم ميشن، ولي فيلم‌ها مي‌مونن.

کاهاني: من آدم مهمي نيستم...

رويين تن: خيلي آدم مهمي هستي! اگر مهم نبودي هيچ وقت هيئت انتخاب کيفيت بد فيلمت را نمي‌ديد؛ خيلي ساده است ؛

کاهاني: من اعلام هم کردم گفتم اين فيلم و نمايش ويژه اش آخرين نمايش در جشنواره است و خيلي خوشحالم که نيستم.

رويين‌تن: البته تو نبايد خوشحال باشي چراکه اين جشنواره مال تويه.

کاهاني: هميشه اعتراض‌ها وجود داشته، من نمي‌دونم در سينمايي که اين همه کارگردان بيکار و درجه يک داشتيم که فيلم ساختند و در جشنواره امسال هم فيلم ندارند چرا اونها را نياوردند براي نمايش «هيچ»؟ آيا به دلايلي نيومدند که بايد دلايل روشن بشه و يا مسئولان جواب بدن که چرا ترکيب هيئت انتخاب ضعيف بوده خوب اين لطمه ميزنه به جشنواره.

سجادپور : اين بحث درستيه اما نبايد به گروهي کنايه زد، من خودم فيلم «آخرين ملکه زمين» را داشتم که به بخش مسابقه راه پيدا نکرد ، شرکت کرد در بخش فيلم‌هاي اول و دوم، دوتا ديپلم افتخار هم گرفت و خيلي‌ها گفتن جايش تو بخش مسابقه خالي بود، من هم قواعد بازي را پذيرفتم و گفتم به هرحال هيأت انتخاب رأي نداده.

کاهاني: من يک سوال مهم کردم.

رويين‌تن: هيچ کس نمي‌تونه بگه هيئت انتخاب قوي بوده يا ضعيف ولي بعدها که تمام شد، منتقدان مي‌تونن اين مسأله را بررسي کنند و قطعاً شما بايد جواب بدين.

کاهاني: علي جان! من يک سوال از آقاي سجادپور مي‌کنم؛

سجادپور: اين بحث‌ها خيلي بحث‌هاي خوبيه و به نظر من به ارتقاي سينماي ايران کمک مي‌کند.

کاهاني: من يک سوال از شما کردم و جواب نداديد گفتم که اگر فيلم "هيچ " مشکلش در واقع کيفيه مخلص شما هم هستيم ، اين نظر شماست و دوستان پيشکسوت در هيئت انتخاب، اما چرا همين فيلمي که نمايش داده شد اکران نمي کنيد ؛

سجاد پور : شوراي پروانه نمايش به اين فيلم چند تا اصلاح داده.

کاهاني : پس مشکل نظارتيه.

سجاد پور : چند تا اصلاح بهش خورده شما اسمشو هرچي مي‌خواهيد بگذاريد؛ شما ازمن جواب قاطع مي‌خواهيد، شفاف عرض کنم نمايش عمومي فيلم فقط به شرط اون اصلاحاته چون قانون مي گه ؛

سجاد پور در پاسخ به خبرنگاري که به استقبال خوب مردم از "هيچ " اشاره کرد گفت : شما در جمع بوديد ، معني استقبال را مي دانيد ، رأي مي گرفتيد ، ما چند روز ديگه سيمرغ‌ها را تقسيم مي‌کنيم؛ بين الملل ، اول و دوم ، سينماي ايران ، همه مي‌فهمند و همه مي گن چرا اين بازيگر گرفت ، چرا اين کارگردان؛ اين سوال همه جشنواره هاست بحث جنبي همه جشنواره هاست و اين بحث ، بحث شيرين و خوبي است ؛

کاهاني : چرا فيلمي که اينقدر صريح درباره‌اش صحبت مي‌کنيد و مي‌گوييد مشکلي نداره و من هم در مصاحبه‌ام از شما تشکر کردم، چون تنها کسي هستي در اين سيستم که جواب مي دي من هر وقت زنگ مي‌زنم، خدا را شکر جواب تلفن‌تان را مي ديد، سوالم اينه چرا براي هيچ نمايش مردمي نگذاشتيد؟

سجادپور: چرا به شما گفته بودند که نمايش فيلم لغو شده؟

کاهاني : آهان شايعه بوده يعني .

سجاد پور : بله

کاهاني : نمايش مردمي پس داره

سجاد پور : نه کي گفته بود نمايش لغو شده

کاهاني : يک خبرنگاري

سجاد پور : چرا شما باور کرديد

کاهاني : خوب من بالاخره

سجاد پور : تو جدول بوده

کاهاني : من تحقيق کردم

سجاد پور : الانم نمايش داده شد

کاهاني: سوال منو انگار متوجه نمي‌شيد! من مي‌گم فيلمي که به نظر شما هيچ مشکلي نداره چرا براي مردم نمايش نمي‌ديد و براي منتقدان.

سجاد پور: خوب فيلمي که از بخش مسابقه خارج مي شه ديگه فرصتي براي نمايش پيدا نمي کنه ؛ در بخش اول و دوم که نبوديد در بين‌الملل هم که نبوديد.

کاهاني: خوب خيلي از فيلم‌هايتان آماده نيست

سجاد پور: خيلي نيست جابجايي هاي اندکي صورت مي گيره ، تلاش مي کنيم کمتربشه عرض مي کنم که وقتي فيلم امکان نمايش پيدا نمي کنه وازبا کس خارج مي شه نبايس گفت : چرا خارج شده؟ رأي نياورده ديگه! ولي چون اين فيلم مقداري بحث انگيز شد و علاقه مند بودند ببينند من درخواست کردم باکس ويژه اي بگذارند، اگر دستم مي رسيد با کس ويژه را شايد بيشترمي کردم ولي براي سه فيلم " آتشکار،هيچ و زمهرير " گذاشته شده که حداقل ببينند تا متوجه شوند بحث خاصي نداشته ؛ ولي اون اصلاحات بايد انجام بشه قانون اينو مي گه .

علي رويين تن رو به کاهاني : نه عزيزم شايد همين فيلمي که مي گي همه خوششان بياد و بيارن تو جشنواره .

کاهاني : يک چيزي را صادقانه بگم آقاي سجادپور خوشحالم نيستم، به جان شيما همسرم که تدوينگر فيلمم هستند [همسر کاهاني از دور: سلام آقاي سجادپور]

سجاد پور: چرا اينقدر دورند

رويين تن: از گناه دوري مي‌کنند

کاهاني : خوشحالم نيستم در جشنواره...

سجادپور: شما هم سر کار گذاشتيد همه ما را

کاهاني : فيلمو جشنواره به زور از من گرفت من فيلمو نمي‌دادم. اينها به من گفتند تو جشنواره را تحريم کردي، اين شد که گفتم بيا اين فيلم!

سجاد پور: کار خيلي خوبي کرديد

کاهاني: به زور از من گرفتند

سجاد پور: همين که نخواستي اين آرم ايجاد بشه، کار خوبي کردي؛ اين جشن رو گرم مي‌کند من از شما متشکرم که حضور پيدا کرديد ؛ فيلمتون موجب رونق شد. يک سانس ويژه و خيلي خوب داشت و اين بحث‌ها خيلي خوبه ؛

کاهاني : حالا که شما به رونق علاقه منديد، بگذاريد رونق بيشتري بگيره و در جشنواره نمايش مردمي پيدا کنه

سجاد پور: منم سينماگرم، تا ابد که مدير نمي‌مونم، مي خوام تو همين سينما کار کنم

علي رويين تن: مادام العمر مدير مي‌مونيد

سجاد پور در پاسخ به امکان نمايش عمومي «هيچ»؛ تو باکس جشنواره پيش بيني نشده و دست من نيست

کاهاني : آخه باکس جشنواره فجر باکس فستيوال کن که نيست ، اين فيلم را 2 شب بگذاريد

سجاد پور : آخه جدول دستي که نيست ما ساعت ها را کم و زياد کنيم ، ما هم که هميشه هستيم

کاهاني : آخه فقط شما جواب مي دي

سجاد پور : الان در کاخ جشنواره هستيد و آقاي مسعود شاهي بغل دستتونه

رويين تن : سلطان کاخ اينجاست (با اشاره به سجادپور)

سجاد پور :آقاي مسعود شاهي اين پشت بود صحبت ها را شنيديد

کاهاني : منتقل مي کنيد شما از مسئولان سينما يي خواهان رونقيد

سجاد پور : شما علاقه منديد فيلمتان باز هم نمايش داده بشه من اينو منتقل مي کنم

کاهاني : نه نه حرف تو دهن من نزاريد من علاقه مندم که جشنواره شما رونق بگيرد.

سجاد پور : اين همه حرف تو دهن من گذاشتي يک بار هم من مي گذارم

کاهاني : اگر باکستون پره 2ساعت يا3 شب نمايش بزاريد

سجاد پور : من اتفاقاً خودم علاقه مند به سانس هاي سحرگاه هستم

رويين تن : آره وصلش مي کنند به نماز صبح

کاهاني : اصلاً يک سانسي بگذاريد آقاي سجادپور که مردم نيايند

سجادپور : آخه امشب هم سانس‌هاي فوق‌العاده براي «به رنگ ارغوان» داشتيم

کاهاني: يک سانسي بگزاريد که مردم نيان! مثل سانسي که اينجا گذاشتين هيچکي نيومد؛ مثلاً ساعت‌هاي 2و3 بامداد

سجادپور: باکس ويژه از قبل هم مي دونستيم پربيننده خواهد بود ما مطمئن بوديم

رويين‌تن: به خاطر همين ما رو توقيف کردين

سجادپور : به خاطر همين وقتي رويين تن مي گفت چرا نمايش محدود، مي‌گفتيم تعداد نمايش يک دونه است ولي حتماً گرم و پر بيننده خواهد بود ؛ هميشه حاشيه‌ها موجب گرم شدن يک موضوع مي‌شوند.

رويين‌تن: آقا من 2 دقيقه مي‌خوام آقاي سجادپور رو ببينم، نماز شب دو رکعت يادم رفته بهم بگه.

سجادپور در پاسخ به انتقادهاي رسانه‌ها به ساختار تله‌فيلمي برخي از آثار گفت: اين نظرها در جاي خودش محترمه اما هر موقع جاي هيئت انتخاب بوديد رأي نديد.

کاهاني : اين همان نشست مطبوعاتيه که من گفتما! اينارو بگين

سجادپور : از جشنواره، هيئت داوري مسابقه را سوال کنيد، من در مورد ارزشيابي با شما صحبت مي کنم.

خبرنگاري شايعه ديدن تنها 20 دقيقه از فيلم‌ها توسط هيئت انتخاب را مطرح کرد و رويين تن گفت : اين توطئه کوخ نشين هاست.

سجادپور هم در ادامه اشاره کرد: کار هيئت بازبيني تا سحر طول مي‌کشيد، حالا مي‌گوييد هر فيلمي را 20 دقيقه ديده‌ايم؛ يک چيزي به نام تهمت وجود داره، مراقب باشيد؛ من سينماگرم و از سينما آمده‌ام.

علي رويين‌تن: چه فيلمي پخش مي‌شد؟

سجاد پور : هيأت انتخاب هم تمام‌شان سينماگر هستند. ديدن فيلم با صداگذاري اوليه يک مسأله است، ما به عنوان داور که نمي‌خواهيم سيمرغ‌ها را اعلام کنيم؛ 28 سال است که در جشنواره فجر اغلب فيلم‌ها بدون اتمام مراحل فني توسط هيئت انتخاب ديده شده و جشنواره برگزار شده‌ است. اگر قرار باشه که کپي هاي کامل تهيه بشوند هيچ فيلمي به جشنواره نمي‌رسد، شما داريد دقيقاً چيزي که خودتون مي‌دانيد غلطه مي‌گيد، به خاطر اهداف خودتان ؛ من سينماگرم و تمام جشنواره‌ها را ديده‌ام.

علي رويين‌تن: کن هم بودن!

سجاد پور: علاقه مند نيستم که اگر هم بودم، بگم! عرض کنم که هيئت انتخاب در تمامي سال‌ها فيلم‌ها را همين جوري ديده ؛ هميشه هم رسم نق زني بوده ؛ شما به عنوان خبرنگار سئوالتان از روي ناآگاهي است.

سجادپور : انتخاب و داوري هر دو مهم هستند ؛ البته در تمام جشنواره‌ها داوري مهم‌تر است ؛ براي اينکه بحث برانگيزتره و ريزتر ديده ميشه. درواقع داورها جزيي‌تر نگاه مي‌کنند ؛ کانديدا معرفي مي شه ؛ هميشه تو همه جشنواره ها اين طور تلقي مي شود ؛

خبرنگاري نظر کاهاني را درباره «هيچ» پرسيد و کاهاني در جواب گفت: من مي‌گم که همه فيلمو ديدن. حالا همه بايد جواب بدهند به شما ، من فيلم ساختم من که نبايد حرف بزنم ؛ اگر شما در اين 20 دقيقه متوجه صحبت‌هاي آقاي سجاد پور نشديد، من بعد از دو هفته متوجه نشدم؛ اصلاحات فيلم «هيچ» را بپرسيد و ببينيد که چه فاجعه‌اي قرار است اتفاق بيفتد. صحنه‌هاي اصلاحي، پنج تاست ولي يکيش در حد فاجعه است بايد فيلمبرداري کنيم دوباره!

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت