رفیقان بی کلک!
قرآن، حسابي هواي پدرها و مادرها را دارد، با کلي سفارش و هشدار خدا هم تحمل کوچکترين بياحترامي به والدين را ندارد
رفيقان بيکلک!
شايد خيلي وقتها از زبان بزرگترها و مو سفيدهاي فاميل شنيده باشيد که احترام به پدر و مادر را بايد از قديميها ياد گرفت؛ «بچهها حتي جلوي پدر و مادر، پايشان را هم دراز نميکردند، چه برسد به اينکه بخواهند با آنها درشتي هم بکنند...» و هزاران جمله شبيه اينکه مدام در گوشمان زنگ ميخورد که در گذشته، جنس احترام به والدين چنين بوده و چنان. معنا و مفهوم همه اين مقايسهها اين بود که به پدر و مادرتان احترام بگذاريد. کاري نکنيد ناراحت شوند و خلاصه اينکه تمام و کمال برايشان مايه بگذاريد تا از شما راضي باشند و گرنه...
هيچ ميدانستيد که خدا احترام و نيکي به پدر و مادر را بعد از اطاعت خودش، واجب کرده؟ ميدانيد که نام آنها در آيههايي بلافاصله پس از نام خداي متعال آمده ؟ ميدانيد... همه مطلب را که نبايد در مقدمه آن لو داد! مطلب اين شماره را بخوانيد تا دستتان بيايد معنا و مفهوم قرآني احترام چيست، چرا بايد به پدر و مادر احترام گذاشت و اصلاً «عاق والدين» چه معنايي دارد.
در عيون اخبارالرضا (عليهالسلام)، جلد 2 از امام رضا عليهالسلام نقل شده: «نيکي به والدين واجب است گرچه مشرک باشند، ولي در معصيت خدا نبايد آنان را اطاعت کرد».
احترام واژهاي قرآني است که از ريشه حرام و حرمت گرفته شده مثلا وقتي گفته ميشود حريم چاه، به معناي همان محدودهاي است که نميتوان به آن نزديک شد و کسي حق تصرف و حفر چاه ديگر در آن محدوده را ندارد. حرمت شخص به معناي چيزي است که شخص از آن دفاع ميکند. مثلا وقتي ميگويند بايد به قلاني احترام گذاشت، به همان معناي گرامي داشتن و تکريم کردن شخص است. يعني نبايد کاري کرد که شخصيت او دچار خدشهاي شود.
در قرآن هيچ گاه کلمه احترام به کار نرفته، ولي مفهوم احترام در قالب کلمات ديگر وجود دارد؛ مثلاً در آيه پنج سوره توبه که درباره حرمت ماههاي حرام صحبت شده، به معناي احترام گذاشتن به بعضي ماههايي است که خدا تعيين کرده يا مثالهاي ديگري چون نفس و جان آدمي در آيه 151 سوره انعام، حرمت خانه خدا در آيه 97 سوره مائده، تکريم در آيات 3سوره علق و 70 سوره اسرا و... شکي نيست که همه انسانها به طور ذاتي نيازمند احترامند. امتحانش سخت نيست؛ در همين کوچه و خيابان که نگاه کنيد، علت اصلي همه دعواها و نزاعهاي بزرگ و کوچک، همين کلمه «احترام» است.
- هميشه رتبه دوم
در آيه 83 سوره بقره، احسان به پدر و مادر به عنوان پيمان خداوند با بين اسرائيل ياد شده: «و اذا اخذنا ميثاق بنياسرائيل لا تعبدون الا الله و بالوالدين احسانا؛ و هنگامي که از بني اسرائيل پيمان و عهد گرفتيم که جز خدا را نپرستند و به پدر و مادر احترام گذارند و احسان و نيکي کنند.» البته همين مضمون را در آيات 36 نساء، 23 اسرا و 151 انعام هم ميتوان مشاهده کرد؛ در آيه 36 سوره نسا آمده است:«واعبدوالله و لا تشر کوا به شيئا و بالوالدين احسانا و خدا را بپرستيد، و هيچ چيز را همتاي او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيکي کنيد.» ميبينيد؟ اگر از پرستش خدا سخني به ميان آمده، نام پدر و مادر هم با عبارت احسان به آنها وجود دارد. علامه طباطبائي در جلد 13 تفسيرالميزان در تفسير همان آيه ميگويد: «معلوم ميشود مساله احسان به پدر و مادر بعد از مساله توحيد واجبترين واجبات است.
همچنان که مساله عقوق (نفرين) بعد از شرک ورزيدن به خدا از بزرگترين گناهان کبيره است به همين دليل اين مساله را بعد از توحيد و قبل از ديگر احکام اسم برده نه تنها در اين آيات چنين کرده، بلکه در موارد متعددي از کلام خود همين ترتيب را به کار بسته است». يعني اگر خداوند به عنوان آفريدگار و پروردگار بايد پرستش شود، پدر و مادر هم به هم به عنوان واسطه فيض و نعمتهاي خداوندي بر انسان،
بايد مورد احترام و احسان قرار گيرند. احسان، برترين حالتي است که پس از پرستش ميتوان تصور کرد. به اين معنا که احسان مرتبه دوم پرستش است و اگر پرستشي به غير خدا جايز بود، حکم به آن ميشد و چون امکان پذير نيست، مرتبه دوم آن مورد تاکيد قرار گرفته است.
- حتي اگر...
حتي اگر پدر و مادري کافر هم بودند، باز هم بايد به آنها احترام گذاشت و آنها را تکريم کرد. شاهدش هم آيه 15 سوره لقمان که به وضوح اين مساله را مطرح کرده: «و اگر آنان به تو اصرار کنند که با من آنچه را که علم به آن نداري، شريک کنند اطاعتشان مکن ولي در دنيا به نيکي با آنان رفتار کن».
مساله عقوق (نفرين) بعد از شرک ورزيدن به خدا از بزرگترين گناهان کبيره است به همين دليل اين مساله را بعد از توحيد و قبل از ديگر احکام اسم برده
در عيون اخبارالرضا (عليهالسلام)، جلد 2 از امام رضا عليهالسلام نقل شده: «نيکي به والدين واجب است گرچه مشرک باشند، ولي در معصيت خدا نبايد آنان را اطاعت کرد». اين قضيه در باره رفتار پدر و مادر هم صادق است. يعني اگر آنها با فرزند بدرفتاري هم کردند، بايد احترامشان را داشت و اصلاً نبايد کاري کرد که ناراحت شوند. در آيه 23 سوره اسرا ميخوانيم: «پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستيد و به پدر و مادر خود احسان کنيد؛ اگر يکي از آن دو با هم دو در کنار تو به سالخوردگي رسيدند به آنها حتي آف مگو و به آنان پرخاش مکن و با آنها سخني شايسته بگوي». در جلد دو اصول کافي از امام رضا(عليهالسلام) نقل شده: «اگر لفظي کوتاهتر و سبکتر از آف وجود داشت، خداوند آن را در آيه ذکر ميفرمود». در مجمعالبيان هم آمده که امام محمدباقر عليهالسلام از پيامبر اکرم صليالله عليه واله وسلم نقل ميکند: «از آزار پدر و مادر بپرهيزيد، زيرا بوي بهشت از هزار سال فاصله بوبيده ميشود ولي آزاردهنده پدر و مادر آن را نمييابد».
محبوبه شعاعي، مجله قراني آيه
تنظيم براي تبيان: شکوري