سئوالاتی درباره شامپوها (2)

در قسمت اول این مقاله، به یک سری از سئوالات درباره ی شامپوها پاسخ داده شد. حال ادامه ی این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سئوالاتي درباره شامپوها (2)

در قسمت اول اين مقاله، به يک سري از سئوالات درباره ي شامپوها پاسخ داده شد. حال ادامه ي اين پرسش و پاسخ ها را بخوانيد.

علت شوره سر چيست؟ شامپوي مخصوصي براي آن وجود دارد؟

شوره سر به دلايل مختلفي به وجود مي‌آيد و مي‌تواند به عوامل ارثي، هورموني، جريان نداشتن هواي كافي در لابه‌لاي موهاي سر، خستگي و استرس، برس نزدن يا غلط برس زدن موها و تغذيه غلط، مربوط باشد.

براي درمان و پيشگيري از اين مشكل، بايد از شامپوهاي مخصوص ضد شوره استفاده كنيد.

زياد شامپو زدن، شوره را برطرف نمي‌كند، اما تميز نگه داشتن موها ضروري است.

در هر بار شستشوي مو چقدر شامپو استفاده کنيم؟

ميزان مصرف شامپو به ميزان چربي مو و پوست سر و بلندي مو بستگي دارد.

به عنوان يك قاعده كلي ميزان مصرف شامپو بايد به اندازه‌اي باشد كه موقع استفاده، كف حاصل از آن تمام سطح مو را بپوشاند. به ياد داشته باشيد زمان استفاده از شامپو بعد از مرحله آبكشي اوليه مي‌باشد، يعني بعد از اينكه موي خود را به خوبي با آب خيس کرديد.

شامپوي مورد استفاده بايد هر چند وقت يک‌بار تعويض شود؟

در گذشته، برخي شامپوها نمي توانستند به طور كامل، آلودگي‌هاي مو و پوست سر را پاک کنند، در نتيجه نوع خاصي از آلودگي‌ها روي سر جمع مي شد. بنابراين به مردم سفارش مي کردند كه هر چند وقت يك‌بار شامپوي خود را عوض کنند تا اين مشكل برطرف شود.

اما اگر در حال حاضر شامپوي مصرفي شما باعث تجمع آلودگي روي سطح مو و پوست سر شما نمي‌شود، تعويض مكرر شامپو ضرورتي ندارد. از طرفي استفاده ي مداوم از محصولي خاص نيز توصيه نمي‌شود، زيرا در دنياي مدرن امروز، هر سال محصولات جديدي با خواص متنوع به بازار مي آيند که عدم استفاده از آنها، باعث محروميت شما از پيشرفت‌هاي تكنولوژي مي گردد.

آيا کف زياد شامپوها نشانه بهتر بودن‌شان است؟

سورفاکتانت‌هاي زيادي با خواص متفاوت وجود دارند (ترکيبات سورفاکتانت در شامپو، عمل نظافت و زدودن چربي، چرک و ساير زوايد روي مو را انجام مي دهند). بعضي از آنها براي برطرف کردن گرد و خاک و بعضي ديگر براي برطرف کردن چربي بهترين اثر را دارند. بعضي‌ها کمتر کف کرده و بعضي زياد کف مي‌کنند. براي همين توليدکنندگان شامپو از انواع مختلف سورفاکتانت‌ها کمک مي‌گيرند. براي مثال سورفاکتانت شامپوي موي چرب در مقايسه با شامپوي موي خشک، بايد خاصيت چربي‌زدايي بيشتري داشته باشد.

در هر صورت مصرف‌کنندگان، عملا اختلاف بين شامپوها را خيلي سخت متوجه مي‌شوند، بنابراين حتي تصور نکنيد شامپوهايي که تحت عنوان شامپوي تقويتي هستند، شامپوي بهتري هستند. توليدکنندگان، عوامل غليظ يا رقيق‌کننده را به لحاظ فروش و تجمل به شامپو اضافه مي‌کنند و حتي اگر سورفاکتانت‌ خاصي کف کافي توليد نکند، به شامپوها مواد کف‌زا مي‌افزايند که همه اينها جنبه تجمل و حفظ بازار تبليغات را دارد.

شامپوهاي ويتامينه، حالت‌دهنده و گياهي مي‌توانند موجب درمان آسيب‌هاي مو شوند؟

تنها راه رهايي از موهاي آسيب‌ديده، کوتاه کردن آنها است. بايد منتظر ماند تا موي سالم جايگزين شود. پروتئين‌ها به مو و سطح آسيب ديده مي‌چسبد و کوتيکول را پر مي‌کنند. جالب است بدانيد همه حالت‌دهنده‌ها يکسان‌اند و تنها در جايي که موها به آن احتياج دارد، جذب مي‌شوند و بقيه آبکشي مي‌شود. آب هميشه اولين ماده‌اي است که روي اين مواد مي‌نشيند، چون پايه همه مواد ديگر است. مواد جاذب رطوبت‌ و گليسيرين با جذب آب از هوا مو را نرم و براق مي‌کند. پروتئين‌ها نيز موقتا ترک‌ها را به هم مي‌چسبانند و سطح ناهموار مو را صاف مي‌کنند تا آسيب جدي نبيند.

در مورد بعضي ترکيبات گياهي و تخم‌مرغ و حنا و... با اينکه گفته مي‌شود خاصيت طراوت‌افزايي و جواني دارد، اما سند علمي ‌براي چنين ادعايي موجود نيست.

شامپوهايي که حاوي نرم‌کننده هستند، واقعا مؤثرند؟

اگر موي شما به نرم‌کننده نياز دارد، به جاي استفاده از شامپوي حاوي مواد نرم کننده، بعد از شامپو زدن از يک نرم‌کننده جدا استفاده کنيد، چون مشکل است که يک شامپو، دو عمل را با هم انجام دهد، يعني هم موها را تميز کند و هم يک لايه نازک نرم‌کننده روي موها قرار دهد. همچنين بعد از استفاده از شامپوهاي حاوي مواد نرم کننده، لايه‌اي از ذرات مواد نرم کننده روي موها باقي مي‌مانند که اين ذرات مي‌توانند باعث تجمع چربي و کثيفي مو شوند.

بهترين کار اين است که مويتان را شامپو کنيد و بعد از آبکشي، از يک نرم‌کننده استفاده کنيد. اين ترکيبات وقتي بعد از شامپو مصرف شوند، روي تار مو، پوشش نامريي و ظريفي به جاي مي‌گذارند که کوتيکول به هم خورده ي مو را صاف مي‌کند و ممکن است حتي جاهايي از کوتيکول مو را که کنده شده است، پر کند. با اين کار، مو کمتر مستعد گره خوردن شده و به راحتي شانه مي‌شود و به درخشندگي و توان آن افزوده مي‌شود.

حالت‌دهنده‌ها اکثرا فوري عمل مي‌کنند و فقط براي يک دقيقه روي مو مانده و سپس آبکشي مي‌شوند. اين ترکيبات تقريبا براي اکثر مردم خوشايند هستند، اما براي موهاي آسيب‌ديده بايد از حالت‌دهنده‌هاي سنگين‌تر استفاده کرد (که بايد قبل از آبکشي به مدت 10دقيقه يا بيشتر روي سر بمانند)، اما نبايد به ادعاهاي گوناگون تبليغاتي توجه کنيد.

اين نکته را به ياد داشته باشيد که ساقه موها بافت مرده‌اند و نمي‌توان آنها را تغذيه کرد و يا آسيب آن‌ها را به‌طور دايم برطرف نمود.

سامان گلناري

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

10 نکته درباره خريد شامپو

چه شامپويي بخريم؟

چگونه موهايي سالم و جذاب داشته باشيم

مکمل ويتامين و املاح براي جلوگيري از ريزش مو

سرتو با چي مي شوري؟ با شامپو!

چگونه و با چي سرم را بشويم؟

اثرات نرم کننده،ژل و تافت بر موها

چطور موهاي بلند را بايد شست؟

براي داشتن موهايي زيبا چه كاري انجام دهيم؟

فر کردن مو در خانه يا آرايشگاه؟

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت