تبیان، دستیار زندگی
بیشتر آدم‌ها از این كه موهایشان بعد از حمام حالت وز به خود می‌گیرد و به سختی شانه می‌شود، شاكی هستند و دوست دارند بعد از حمام كردن، موهایی نرم، صاف و درخشنده داشته باشند. شاید شما هم جزء همین افراد باشید و شاید تا به حال، را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات نرم کننده،ژل و تافت بر موها


بیشتر آدم‌ها از این كه موهایشان بعد از حمام حالت وز به خود می‌گیرد و به سختی شانه می‌شود، شاكی هستند و دوست دارند بعد از حمام كردن، موهایی نرم، صاف و درخشنده داشته باشند. شاید شما هم جزء همین افراد باشید و شاید تا به حال، راه‌های زیادی را امتحان کرده باشید. به هر حال به نظر می‌رسد استفاده ازنرم‌كننده و حالت‌دهنده (كاندیشنر) می‌تواند یكی از آسان‌ترین و بی‌دردسرترین راه ‌حل‌ها باشد.


نرم‌كننده

حالت‌دهنده یا كاندیشنر از موادی تشكیل شده كه در ساختار مولكولی آن بار مثبت وجود دارد. خنثی شدن بار الكتریكی مو توسط حالت‌دهنده باعث مسطح شدن پولك‌های مو و صاف شدن آن‌ها و در نتیجه حالت‌پذیری، درخشش و سهولت شانه زدن در حالت خشك و مرطوب می‌شود.

هر چه جنس مو خشك‌تر باشد، نیاز بیشتری به حالت‌دهنده دارد. طوری كه برای موهای خیلی خشك و آسیب‌دیده، از حالت‌دهنده‌هایی با نفوذ ‌عمقی ‌استفاده می‌شود.

به طور كلی، حالت‌دهنده‌ها دو دسته هستند:

دسته اول آن‌هایی‌ هستند كه بعد از شامپو زدن استفاده می‌شوند و قبل از خشك كردن نیاز به آبكشی دارند، بنابراین مقدار كمی از آن روی مو باقی می‌ماند.

دسته دوم از حالت‌دهنده‌ها، نیاز به آبكشی ندارند، بنابراین تا دفعه بعد كه شامپو زدن انجام می‌شود، به طور كامل روی موها باقی می‌مانند.

بر خلاف آبكشی شامپو كه هر چه بیشتر باشد بهتر است، برای آب‌كشی حالت‌دهنده زیاد افراط نكنید. چون همان‌طور كه گفته شد، باید مقداری از حالت‌دهنده روی سطح موی شما باقی بماند.برای این منظور، حالت‌دهنده را زمانی استفاده كنید كه قصد دارید از حمام خارج شوید.

نكته دیگری كه باید تأكید کنم، این است كه تنها مقدار كمی از حالت‌دهنده باید روی موی شما باقی بماند، در حدی كه هنوز احساس كنید سطح مو لیز است، زیرا باقی گذاشتن مقدار زیادی از حالت‌دهنده، نه تنها باعث نرمی ‌و حالت‌پذیری بیشتر مو نمی‌شود، بلكه باعث احساس سنگینی و كدورت مو شده و آن را بد حالت می‌كند. البته روی موهای زبر و ضخیم، ناچارید مقدار بیشتری از حالت‌دهنده به جا بگذارید تا اثر كند.


حالت‌دهنده

شكل دادن به مو تاریخچه‌ای بسیار طولانی به قدمت دوران باستان دارد. در آن دوران، از استوانه‌های فلزی، روغن‌ها و مواد معطر برای این كار استفاده می‌شد، اما الان فرآورده‌های گوناگونی تولید شده كه بخشی از درآمد ما صرف خریداری آن‌ها‌ ‌می‌شود.

شما با این فرآورده‌ها چقدر آشنایی دارید؟ ژل، اسپری، موس، فوم، كرم، واكس و ... و این كه هر كدام چه فایده و ضررهایی دارد.

موادحالت‌دهنده ی مو، همگی از نظر شیمیایی، پلیمرهای حل شده در حلال مایع هستند. از نظر تركیب شیمیایی، ژل، موس‌ و فوم، پلیمرهایی بر پایه ی آب هستند و اسپری بر پایه ی الكل است (در نتیجه بهتر است در استفاده از اسپری حتما مباحث شرعی را رعایت كنید) و كرم‌ها بر پایه ی روغن.

وظیفه پلیمرهای موجود در این تركیبات، این است كه رشته‌های مو را به هم وصل كند، ضمن این كه پوشش پلیمری محیط بر تارهای به هم چسبیده ی مو، باعث افزایش حجم كلی آن‌ها می‌شود.


ژل؛ چرب ‌و چیلی سیخ‌سیخ‌كن

در حال حاضر، ژل‌های مو به دو دسته ی كلی تقسیم‌بندی می‌شوند.ژل‌های روغنی یا میكرو ژل‌ها كه به صورت امولسیون‌های شفاف روغن در آب هستند. (قطرات روغن آن‌قدر كوچك‌اند كه امولسیون شفاف به نظر می‌رسد.) این نوع ژل‌ها بیشترجهت درخشندگی و گره‌گشایی از مو موقع برس یا شانه كردن استفاده می‌شوند.

ژل باید پوششی سبك، قابل انعطاف و شفاف روی مو بر جا بگذارد و درخشندگی خاصی به آن بدهد. ضمن آن كه گره‌ها و الكتریسیته ی ساكن مو را تا حدی كم می‌كند.

هر چه مقدار ماده مصرف شده كمتر باشد، موها شل‌تر خواهند ایستاد. ولی مصرف بیش از حد ژل، موجب كدر شدن موها می‌شود، طوری‌ كه این مواد مانند دانه‌های برف یا شوره ی سر روی موها جمع می‌شوند.

ژل‌ها نسبت به موس‌ها قوام سفت‌تر و كم‌انعطاف‌تری به موها می‌دهند و برای آرایش‌ها و مدل‌هایی كه نیاز به قوام و انعطاف‌ناپذیری مو دارند، به كار می‌روند.

بیشتر تولیدكنندگان برای موهای معمولی و موهایی كه به سختی حالت می‌گیرند، فرمول‌های جداگانه دارند.


موس؛ نرم ونازك مثل كف

موس یا فوم، یكی از محصولات شكل‌دهنده مو است كه به شكل كف‌ِ كرم‌مانند، از بطری خارج می‌شود.

مواد تشكیل‌دهنده‌ ی آن شبیه ژل مو است، با این تفاوت كه در قوطی‌های تحت فشار است و در تركیب آن، علاوه بر مواد فعال، مقدار كمی ماده ی پیشران وجود دارد كه وظیفه خارج كردن ماده و تولید كف را دارد. این كف با شانه روی مو پخش می‌شود.

موس لایه ی نازک تری نسبت به ژل روی مو به‌ جا می‌گذارد. در عوض، قدرت نگهداری كمتر و توانایی كمتری در شكل دادن مو دارد و آدم در موقع استفاده از موس، نسبت به ژل احساس بهتری دارد. موس‌ها در واقع برای قوام ‌و ضخامت دادن به مو در نظر گرفته شده‌اند و بیشتر به همراه سشوار استفاده می‌شوند.


تافت؛ فیس‌فیس پُر فروش

‌افشانه‌ها یا اسپری‌های مو، محلول‌هایی هستند كه وقتی به مو زده می‌شوند، ‌پوشش نازكی با استحكام كافی ایجاد می‌كنند كه بعد از تبخیر حلال، مو را در جای خود‌ ‌نگه می‌دارد.

اسپری‌های مو دو دسته‌اند:

- اسپری مدل‌دهنده كه برای مدل دادن به موها به كار می‌رود.

- اسپری تثبیت‌كننده كه برای تثبیت مدل مو، استفاده می‌شود.

هر چه قطرات اسپری با اندازه ی درشت‌تری پراكنده شوند، موها با قدرت بیشتری به هم متصل می‌شوند، ولی در عوض دیرتر خشك می‌شوند و مو حالت چسبناك به خود می‌گیرد.

هر چه اندازه قطره‌های اسپری كوچك‌تر باشد، قدرت اتصال موها كمتر شده، زودتر خشك می‌شود و با برطرف شدن حالت چسبناك، احساس بهتری هنگام دست كشیدن به موها، بر جای می‌ماند.

یاسمن شریعتی


* مطالب مرتبط در این سایت:

چگونه و با چی سرم را بشویم؟

سرتو با چی می شوری؟ با شامپو!

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

ریزش موی سر در آقایان

ریزش موی سر در خانم ها

مو؛ علل ریزش و درمان آن

بهداشت مو

چه عواملی باعث ریزش مو می شوند؟

موها هم گرسنه می شوند

برای داشتن موهایی زیبا چه كاری انجام دهیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.