آفریدنی عاشقانه و خلاق

هر کاری که می‎کنی می‎تواند خلاقانه باشد، و این در صورتی است که بدانی خلاقیت یعنی چه. خلاقیت یعنی لذت بردن از هر کاری... انجام هر کاری با عشقی ژرف. اگر عشق بورزی و به انجام وظایف بپردازی کاری خلاق است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آفريدني عاشقانه و خلاق 

تمرين خلاقيت با امور عادي

هر کاري که مي‎کني مي‎تواند خلاقانه باشد، و اين در صورتي است که بداني خلاقيت يعني چه. خلاقيت يعني لذت بردن از هر کاري...  انجام هر کاري با عشقي ژرف. اگر عشق بورزي و به انجام وظايف بپردازي  کاري خلاق است. اگر بي‎عشق عمل کني، آن وقت مسلماً اين کاري شاق است؛‌ وظيفه‎اي است که بايد هر طور شده به آن عمل کرد. اين کار تحميلي است.

تا به حال شنيده‎ايد باغباني که زندگي مي‎آفريند و به زندگي زيبايي مي‎بخشد، جايزه‎ي نوبلي دريافت کرده باشد؟ آن کشاورزي که زمين را شخم مي‎زند و غذاي همه را تأمين مي‎کند ـ آيا تا به حال کسي به او پاداشي داده است؟ نه. او طوري زندگي مي‎کند و طوري مي‎ميرد که گويي بر روي اين کره‎ي خاکي هرگز چنين کسي وجود نداشته است.

 هر روح خلاقي را ـ سواي آن چه مي‎آفريند ـ بايد مورد احترام و تمجيد قرار داد تا خلاقيت محترم شمرده شود.

اگر بدون ‎عشق عمل کني، آن وقت مسلماً اين کاري شاق است؛‌ وظيفه‎اي است که بايد هر طور شده به آن عمل کرد.

 مجسمه مي‎سازي يا کفش مي‎دوزي ـ چه باغبان باشي، چه کشاورز و چه ماهيگير باشي، چه نجار، هيچ فرقي نمي‎کند. آن چه اهميت دارد آن است که آيا واقعاً روحت در گروي آن چيزي است که مي‎آفريني؟ اگر چنين باشد حاصل کار خلاقانه‎ات کيفيتي از الوهيت را در خود دارد. فراموش نکن که خلاقيت به هيچ کار خاصي ربط ندارد. خلاقيت با کيفيت آگاهي تو سروکار دارد. هر عملي که از تو سر مي‎زند، مي‎تواند خلاقانه باشد.

 

اگر بدون ‎عشق عمل کني، آن وقت مسلماً اين کاري شاق است؛‌ وظيفه‎اي است که بايد هر طور شده به آن عمل کرد. خلاق باش! زندگي از چيزهاي کوچک تشکيل شده است که اگر عشق بورزي، به چيزهاي بزرگي تبديل مي‎شوند. بعد همه چيز فوق‎العاده عالي و بي‎نظير است. اگر خالي از عشق عمل کني، آن وقت نفس مدام تلنگر مي‎زند که «اين از شأن تو به دور است.

قدر  و ارزش لحظات خود را بدانيم و در حال زندگي کنيم . مدام حسرت گذشته ها را نخوريم . بر داشته هايمان واقف باشيم  و در حسرت نداشته ها زندگي را تلخ نکنيم

يک کار بزرگ انجام بده. »  هر وقت نفس آمد و تو را به انجام کارهاي بزرگ تشويق کرد، فوراً به خودت بيا و نفس را رها کن و بعد کم کم در مي‎يابي که چيزهاي معمولي و پيش پا افتاده مقدس‎اند.همه چيز مقدس و متبرک است. و تا وقتي همه چيز برايت مقدس نشده، زندگي تو نمي‎تواند الهي باشد.  انسان مقدس، انساني معمولي است که به زندگي معمولي عشق مي‎ورزد و هر کاري مي‎کند،‌آن را به طرزي عالي انجام مي‎دهد. عظمت به کار انجام شده نيست.

 

بزرگي، آگاهي است که تو حين انجام آن کار به ارمغان مي‎آوري. امتحان کن! وقتي مي‎گوييم خلاق باش، منظور اين نيست که همگي برويد و نقاشان و شاعران بزرگي شويد.  منظور اين است که اجازه دهي زندگي‎ات يک تابلوي نقاشي، يک غزل باشد. هرگز اجازه ندهيد اين ميل در شما قوت بگيرد که آدم بزرگ و مشهوري شويد، آدمي بزرگ‎تر از اندازه‎ي طبيعي، هرگز. اندازه‎ي طبيعي خودش عالي است. دقيقاً به اندازه‎ طبيعي بودن و درست در حد متعارف و عادي بودن،‌ به قدر کفايت خوب است. اما اين عادي بودن را به شيوه‎يي غير عادي زندگي کن. خلاقيت يعني زندگي عادي را زندگي کردن؛ چنان هشيار، چنان مملو از آگاهي و چنان سرشار از نور که همه چيز نوراني و درخشان مي‎شود.

 

 اين امري ممکن است. براي تو نيز مي‎تواند امکان‎پذير باشد. در آرزوي نفس نباش. فقط زندگي را دوست بدار و به آن اعتماد کن. زندگي خودش همه‎ي چيزهايي را که به آن نياز داري به تو خواهد بخشيد. زندگي براي تو به نعمت، به دعاي خير، تبديل خواهد شد. اگر قدر  و ارزش لحظات خود را بدانيم و در حال زندگي کنيم . مدام حسرت گذشته ها را نخوريم . بر داشته هايمان واقف باشيم  و در حسرت نداشته ها زندگي را تلخ نکنيم و اگر در نهايت تلاش براي بهتر شدن همه چيز را به خداي مهربان بسپاريم ميتوانيم نهايت لذت را ببريم چرا که به قدرتي عظيم تکيه کرده ايم که همه چيز در توان و قدرت اوست.

 

نداي مشاور با اضافات

تنظيم براي تبيان: کهتري

 

مقالات مرتبط

بپذيريد و دوست بداريد

دوستي از جنس سادگي

رمز کار در چيست؟

احساس ارزشمندي کنيد

کافيست باور کنيد

اگر خودت رو، من تصور کني

مي خوام با پول شادي بخرم

خوشبختي لذت است يا آرزو؟

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت