جسارت کارگردان دلنوازان

نویسنده مجموعه تلویزیونی دلنوازان ویژگی این مجموعه را ساختار متفاوت ملودرام، جسارت کارگردان در بهره بردن از بازیگران جوان و جاری بودن روح زندگی در آن دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جسارت کارگردان "دلنوازان"

جسارت کارگردان "دلنوازان" در استفاده از چهره‌هاي بکر جواب داده است

نويسنده مجموعه تلويزيوني "دلنوازان" ويژگي اين مجموعه را ساختار متفاوت ملودرام، جسارت کارگردان در بهره بردن از بازيگران جوان و جاري بودن روح زندگي در آن دانست.

سعيد جلالي درباره نگارش "دلنوازان" همراه عليرضا کاظمي‌پور به خبرنگار مهر گفت: آذرماه 87 از طرف ايرج محمدي براي نگارش فيلمنامه دعوت شديم. هدف از تهيه اين پروژه پرداختن به مسائل ازدواج جوانان بود. ابتدا بدنه اصلي داستان يلدا و بهزاد بود و بعد از آن داستانک‌ها به کار اضافه شد. در سال‌هاي اخير قصه‌اي به گستردگي و ساختار متفاوت "دلنوازان" نداشتيم.

وي در ادامه افزود: هر چه قصه جلوتر مي‌رود تعليق‌ها هم بيشتر مي‌شود. قبل از شروع نگارش هم دو تا سه ماه روي طراحي شخصيت‌ها کار و بعد از رسيدن به طرح جامع نگارش را شروع کرديم که کار همچنان ادامه دارد. به احتمال زياد نگارش "دلنوازان" تا پايان هفته به پايان مي‌رسد.

نويسنده "دلنوازان" با اشاره به همکاري با کاظمي‌پور گفت: پيش از اين مجموعه‌ "آخرين دعوت" و دو فيلم تلويزيوني ديگر هم با کاظمي‌پور نوشته بودم. در "دلنوازان" هم براي نوشتن سيناپس و ديالوگ‌ها مرتب با هم حرف مي‌زديهم و بعد از اينکه سيناپس‌ها را کاظمي‌پور مي‌نوشت و من ديالوگ‌ها را مي‌نوشتم و بعد بررسي مي‌کرديم که مبادا کار از حالت يکدستي خارج شود.

شکوه و جهان خواهر برادري هستند که سال‌هاست با فرزندان‌شان در خانه‌اي قديمي در کنار يکديگر زندگي مي‌کنند و قرار است بهزاد پسر جهان با مهتاب دختر شکوه ازدواج کنند، اما با ورود دختري که خود را خواهر گمشده بهزاد مي‌داند ماجرا به گونه ديگري رقم مي‌خورد.

جلالي ادامه داد: علاوه بر آن در طول نگارش حسين سهيلي‌زاده کارگردان و محمدي تهيه‌کننده نظر خود را درباره شخصيت‌ها مي‌دادند. افکار ما به لحاظ شخصيت‌پردازي با کارگردان خيلي نزديک بود، حتي برخي سکانس‌ها هنگام اجرا بهتر از فيلمنامه درآمد. آقاي محمدي هم از معدود تهيه‌کنندگاني است که در فيلمنامه صاحب نظر است.

وي اشاره کرد: گرچه "دلنوازان" شخصيت‌هاي زيادي دارد، اما سعي کرديم هر شخصيت قصه خودش را داشته باشند. از سوي ديگر در نگارش مجموعه از ساختار خطي اکثر مجموعه‌هاي تلويزيون فاصله گرفتيم و تلاش کرديم قصه تعليق و جذابيت لازم را براي مخاطب داشته باشد. استقبال زياد مخاطبان نشان مي‌دهد با اين مجموعه ارتباط خوبي برقرار کردند.

اين نويسنده درباره اينکه برخي اتفاق‌هاي قصه "دلنوازان" قابل پيش‌بيني است و جذابيت لازم را ندارد توضيح داد: به هر حال همه ملودرام‌ها ساختار مشابه دارند. ماجراي دختر گمشده در همه آثار خارجي و ايراني يک ساختار مشخص دارد و نمي‌توان از آن فرار کرد، اما در "دلنوازان" سعي کرديم ملودرام متفاوت باشد و از سوي ديگر قصد فريب مخاطب را نداريم.

جلالي درباره مشکلات نگارش همزمان با تصويربرداري گفت: به هر حال فشار کار زياد است، اما نگارش به زودي به پايان مي‌رسد. دليل طولاني شدن نگارش هم وسواس زياد ما براي پايان "دلنوازان" است. معمولاً مجموعه‌هاي تلويزيوني که شروع خوبي دارند، پايان مناسب ندارند، به همين دليل تمرکز زيادي روي پايان قصه کرديم.

اين نويسنده در پايان درباره "دلنوازان" گفت: به نظرم مجموعه زنده و روح زندگي در آن جاري است. زندگي خصوصي هر يک از شخصيت‌ها را به تصوير کشيديم تا براي مخاطبان ملموستر باشد. يکي از نقاط قوت مجموعه جسارت سهيلي‌زاده در استفاده از بازيگراني است که چهره‌هايشان براي مخاطب بکر است و بازي خوبي هم از آنها گرفته است.

پخش مجموعه "دلنوازان" از چهارمهرماه از شبکه سه شروع شده و در آن پرويز فلاحي پور، فريبا کوثري، عبدالرضا اکبري، فريده صابري، محمد حاتمي، شاهرخ استخري، سياوش خيرابي، سحر قريشي، حديث ميراميني، سمانه پاکدل، مهدي ماهاني، ايمان موسوي، زهره فکور صبور و ... بازي کردند.

در خلاصه داستان "دلنوازان" آمده است: شکوه و جهان خواهر برادري هستند که سال‌هاست با فرزندان‌شان در خانه‌اي قديمي در کنار يکديگر زندگي مي‌کنند و قرار است بهزاد پسر جهان با مهتاب دختر شکوه ازدواج کنند، اما با ورود دختري که خود را خواهر گمشده بهزاد مي‌داند ماجرا به گونه ديگري رقم مي‌خورد.

اين روزها فيلم تلويزيوني "مهر بي‌پايان" به کارگرداني محسن منشي‌زاده و بر مبناي فيلمنامه جلالي مراحل تصويربرداري را سپري مي‌کند.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت