مراقب شيوع شپش سر باشید

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ايران نسبت به شيوع شپش سر، به ويژه در بين دانش‌آموزان تهراني...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب شيوع شپش سر باشيد

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ايران نسبت به شيوع شپش سر، به ويژه در بين دانش‌آموزان تهراني هشدار داد.

 

مجتبي اميري متخصص پوست و مو اظهار داشت: شپش‌ ها را جزء حشرات بدون بال به حساب مي ‌آورند و بر حسب شكل ظاهري و محلي كه در انسان ايجاد بيماري مي‌ كنند، به 3 دسته شپش سر، تنه و عانه (ناحيه تناسلي) تقسيم مي ‌شوند. نوع اول و دوم تا حدودي به هم شبيه هستند، ولي شپش عانه معمولا بدن گردتري دارد، تيره ‌تر و شبيه خرچنگ است.

وي با بيان اين كه شپش ‌ها مي ‌توانند ناقل برخي از بيماري ‌هاي عفوني مانند تيفوس، تب راجعه و تب خندق باشند، تصريح كرد: اين حشرات وقتي وارد بدن مي ‌شوند، طول عمر حدود يك ماهه‌ دارند و پس از بيرون آمدن از تخم و گذشت 10 روز به شپش بالغ تبديل مي‌شوند و روزانه 8 تا 10 تخم مي ‌گذارند.

شپش سر شايع ‌تر از دو نوع ديگر است و معمولا در دختر بچه ‌ها ديده مي ‌شود، ولي در پسربچه ‌ها با موهاي بلند نيز مي ‌تواند ايجاد بيماري كند.

اين متخصص پوست و مو با بيان اين كه شپش سر بيشتر در ناحيه پشت سر و پشت گوش ‌ها ايجاد بيماري مي ‌كند، ادامه داد:علامت اين عارضه، خارش شديد و بدون علت سر است كه بر اثر خارش شديد گاهي اوقات ممكن است عفونت پوستي و زرد زخم ناحيه پشت سر و پشت گوش هم ايجاد شود.

وي با اشاره به اين كه متاسفانه در 2 سال اخير شپش سر فوق ‌العاده در تهران شايع شده است، گفت: شپش را نبايد يك مشكل بهداشتي دانست، بلكه بيشتر يك مشكل فرهنگي است، زيرا فرد مبتلا اگر به موقع به پزشک مراجعه و خود را درمان كند و از اقدامات پيشگيرانه بهره ببرد، از انتقال آن به ديگران جلوگيري مي‌ شود، ولي متاسفانه به علت كم‌ توجهي، وقتي فردي مبتلا مي‌ شود، در محيط مدرسه يا كار، به راحتي اين حشره را به ديگري منتقل مي‌ كند و زماني فرد متوجه شپش سر مي ‌شود كه دچار خارش‌ هاي شديد شده‌ است و چند ماه از بيماري ‌اش گذشته و ده‌ ها نفر را مبتلا كرده‌ است. لذا مشكلي كه الان در تهران مشاهده مي‌ كنيم، به همين علت است.

شپش تنه معمولا در كساني كه لباس خود را دير به دير عوض مي ‌كنند، ديده مي ‌شود. لذا تقريبا نادر است و شپش ناحيه عانه هم مانند شپش تنه به ندرت ديده مي‌ شود.

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ايران با بيان اين كه شپش‌ ها به راحتي درمان مي شوند، تصريح كرد: اين درمان ساده مي ‌تواند از انتقال بيماري جلوگيري كند و براي اين کار، همه اعضاي خانواده بايد درمان شوند.

وي با اشاره به اين كه براي درمان شپش سر نيازي به تراشيدن موي دختران نيست و به راحتي با يك شامپو مي توان آن رابرطرف کرد، تاكيد كرد: علامت هشدار دهنده ‌اين عارضه، خارش‌ هاي ناحيه سر است و هنگام معاينه موي سر اين بچه‌ ها، زوايد سفيد رنگي به نام رشك به موي آن ها چسبيده است كه در واقع تخم شپش است و فرق آن با پوسته يا شوره ي سر اين است كه اين رشك به مو چسبيده شده و با فشار دادن از موي سر جدا نمي ‌شود، ولي برعكس پوسته سر به راحتي توسط دست جدا مي ‌شود.

به دليل اين كه شپش از خون انسان تغذيه مي ‌كند و خارج از بدن انسان مي‌ ميرد، نيازي به استريل كردن لباس وجود ندارد.

تخمگذاري اين شپش در موي سطح پوست انجام مي شود و با رشد مو اين تخم با مو بالا مي‌ آيد. لذا وقتي مو معاينه مي‌ شود، مي ‌بينيم كه در سطح 5 تا 10 سانتي‌ متري سطح پوست، رشك ديده مي ‌شود و اين نشان مي دهد، فرد 5 تا 6 ماه است كه به شپش سر مبتلا است، زيرا مو در هر ماه فقط يك تا 1/5سانتي متر رشد مي‌ كند.

براي درمان شپش سر، شامپويي به نام ليندان استفاده مي ‌شود كه 5 تا 10 دقيقه روي سر مي‌ ماند و بعد شسته مي ‌شود و 7 تا 10 روز پس از مصرف، نياز به مصرف دوباره دارد. مصرف اين شامپو در كودكان زير 6 سال و مادران بادار ممنوع است و براي آن ها با تجويز پزشك، بايد از شامپو هاي جديدتري استفاده كرد.

اميري با بيان اين كه بعد از يك بار استفاده از شامپو قدرت انتقال شپش از بين مي ‌رود، اظهار داشت: پس از مصرف شامپو، رفتن افراد به مدرسه و مهد كودك بلامانع است و نيازي نيست از رفتن فرد به مدرسه و مهد كودك جلوگيري کرد.

وي با اشاره به اين كه تكرار مصرف شامپو پس از يك هفته براي از بين ‌بردن تخم‌ هاي چسبيده به مو لازم است، گفت: توصيه مي ‌شود يك روز پس از مصرف شامپو، بايد موهاي سر با سركه سفيد خيس و با شانه ‌هاي دندانه ريز، تخم ‌هاي شپش از سر خارج شود.

فارس

*مطالب مرتبط:

شپش سر چيست؟

ساکنان بدن انسان

مو و علل ريزش و درمان آن

بخش تغذيه و سلامت تبيان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت