زیبایی یا شرافت خانوادگی؟

اگر مرد با زنى براى جمال یا مال ازدواج كند به همین امر واگذار مى‏شود ولى اگر براى دیندار بودن او ازدواج كند خدا مال و جمال را نیز نصیبش مى‏گرداند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبایی یا شرافت خانوادگی؟

ملاك‏هاى انتخاب همسر از منظر قرآن و روایات

انسان در سراسر زندگى با انتخاب‏هایى روبه‏رو مى‏شود و بایسته است كه ملاك‏ها و معیارهایى براى گزینش هر موضوع در دست داشته باشد؛ مانند انتخاب شغل، رشته تحصیلى، مسكن و ... فرد براساس منافع و شرایط و امكانات موجود، معیارهایى را تعریف و آنگاه گزینش مى‏كند، یكى از موضوعات و مسائل مهم زندگى ازدواج است كه نیازمند دقت و توجه بیشترى است؛ زیرا به تمام زندگى دنیوى و اخروى او ارتباط دارد و نسل آینده نیز از آن متأثر مى‏باشد. با توجه به اهمیت موضوع و پیامدهاى آن ضرورى است تا ملاك‏ها و معیارهاى درست و منطقى ازدواج را بشناسیم.

 

قرآن كریم و روایات معصومان(ع) ملاك‏هاى مهمى را براى این مسئله بیان كرده است كه در این نوشتار به چند نمونه مى‏پردازیم:

امام صادق(ع) فرمودند: «انما المرائة قلاده فانظر ماتتقلد؛ زن به منزله گردنبندى است كه به گردن مى‏افكنى، سپس مراقب باش كه چه چیزى را به گردن مى‏افكنى.»

این ملاك‏ها هم باید در مورد مردان باشد و هم درباره زنان، چنین نیست كه تنها زنان باید این صفات و ویژگى‏ها و ملاك‏ها را دارا باشند و مردان از آن مستثنا شوند.

 

1ـ ایمان و دیندارى

متون دینى ما، اولین و مهم‏ترین ملاك در انتخاب همسر را دیندارى معرفى كرده است. قرآن كریم در همین زمینه مى‏فرماید: «ولا تنكحوا المشركات حتى یومن ولامه مؤمنه خیر من مشركه ولو اعجبتكم و لا تنكحو المشركین حتى یومنوا و لعبد مؤمن خیر من مشرك ولو اعجبكم اولئك یدعون الى النار واللّه‏ یدعو الى الجنه؛ با زنان مشرك تا زمانى كه ایمان نیاورده‏اند ازدواج نكنید،اگر چه بخاطر مال یا جمال و مقام (موقعیت)، شما را به شگفتى آورند و زنان خود را به ازدواج مردان مشرك و بت‏پرست تا ایمان نیاورده‏اند در نیاورید اگر چه (مال و زیبایى و موقعیت) آنان شما را به شگفتى آورد (زیرا) آنها شما را به سوى آتش دعوت مى‏كنند و خداوند شما را دعوت به بهشت و آمرزش مى‏نماید.»(بقره-221)

 

امام صادق(ع) مى‏فرماید: «اگر مرد با زنى براى جمال یا مال ازدواج كند به همین امر واگذار مى‏شود ولى اگر براى دیندار بودن او ازدواج كند خدا مال و جمال را نیز نصیبش مى‏گرداند.»

و نیز رسول خدا(ص) مى‏فرماید: «هر كس با زنى براى مالش ازدواج كند خدا او را به همین امر واگذار مى‏نماید و هر كس كه براى جمالش ازدواج كند به چیزى مى‏رسد كه از آن كراهت دارد و هر كسى كه براى دیندارى ازدواج كند خداوند هر سه را برایش جمع مى‏كند.»

از این آیه و روایات بخوبى استفاده مى‏شود كسانى كه درصدد انتخاب همسر هستند باید ایمان و دیندارى را به عنوان شرط اصلى و ضرورى محسوب بدارند و براى یافتن آن كمال سعى و جدیت را به عمل آورند.

والدین پسر و دختر نیز باید در انتخاب همسر براى فرزندان خود موضوع ایمان و دیانت و تقید به ضوابط و مقررات شریعت را شرط اساسى بدانند و دریافتن چنین فردى به پسر و دخترشان كمك نمایند.

2ـ عقل و هوش

بعد از دیندارى، عقل و زیركى از مهم‏ترین معیار و ملاك یك همسر خوب محسوب مى‏شود، اداره و تداوم و پیمودن راه راست و حل مشكلات زندگى كار آسانى نیست اگر همسران با هم تفاهم داشته باشند و موقعیت یكدیگر و شرایط و امكانات زندگى را خوب درك كنند، مى‏توانند زندگى را بر پایه صحیحى استوار سازند و به انجام وظیفه مشغول باشند و به كانون خانواده صفا و محبت و گرمى دهند و با عقل و درایت مشكلات را حل و فصل كنند. همسر عاقل امكانات خانواده و شرایط و اوضاع زندگى را خوب درك مى‏كند، توقعات بیجا و بلندپروازى ندارد تا همسرش را در فشار قرار دهد.

اختلافات خانوادگى و كشمكش‏هاى زندگى معلول جهالت و نادانى زن و شوهر، یا یكى از آنها مى‏باشد.

زوجین هر چه عاقل‏تر باشند بهتر مى‏توانند همسردارى كنند و وسیله آسایش و خوشى همدیگر را فراهم سازند و از اختلافات و مشكلات بكاهند. همسر عاقل ، گذشت و بردبارى دارد و با بهانه‏هاى كوچك و جزئى زندگى را متلاشى نمى‏سازد.

به علاوه، عقل و هوش زن و شوهر در فرزندان نیز تأثیر دارد ، فرزندان خانواده خوش فهم و باهوش، غالبا زیرك مى‏شوند، و برعكس حماقت و نادانى پدر و مادر نیز در فرزند تأثیر دارد، همسر باهوش و عاقل بهتر مى‏تواند نسبت به تعلیم و تربیت فرزندانش انجام وظیفه نماید. بارى عقل و درایت یكى از معیارها و ملاك‏هاى مهم و بسیار با ارزش محسوب مى‏شود كه به هنگام گزینش همسر باید كاملاً مورد توجه قرار بگیرد.

امام على(ع) مى‏فرماید: «ایاكم و تزویج الحمقاء فان صحبتها بلاء و ولدها ضیاع؛ با انسان احمق و نافهم ازدواج نكنید زیرا معاشرت با او بلایى است عظیم و فرزندانش نیز ضایع خواهند شد.»

و نیز امام صادق(ع) مى‏فرماید: «العقل دلیل المؤمن؛ عقل دلیل و راهنماى مؤمن است.» از این روایات بخوبى استفاده مى‏شود كه عقل و هوش از بزرگترین معیارها و ملاك‏هایى است كه در انتخاب همسر باید مورد توجه دختر و پسر باشد.

 

3ـ اخلاق نیك

سومین معیار و ملاك در انتخاب همسر اخلاق حسنه است و این مطلب را مى‏توان از قرآن كریم و روایات معصومان(ع) بخوبى استفاده كرد. قرآن كریم مى‏فرماید: «فانكحوا ما طاب لكم من النساء؛ با زنان پاك ازدواج كنید.»(نسا3)

همچنین رسول خدا(ع) مى‏فرماید: «اذا جائكم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه الا تفعلوه تكن فتنه فى الارض و فساد كبیر؛ اگر كسى به عنوان خواستگارى به نزد شما آمد كه خلق و دینش را مى‏پسندید با او ازدواج كنید و اگر به این دستور عمل نكنید. فتنه و فساد بزرگى در زمین به وجود خواهد آمد.»

و نیر در روایات دیگر مى‏فرماید: «زوجها من رجل تقى فانه ان احبها اكرمها و ان ابغضها لم یظلمها؛ دخترت را به ازدواج انسان متقى و پرهیزكار در آور، زیرا اگر دخترت را دوست داشته باشد او را اكرام و احترام مى‏كند و اگر نسبت به او بغض داشته باشد به او ظلم نمى‏كند.»

حسین بشار واسطى مى‏گوید: «به امام رضا(ع) نوشتم، یكى از خویشاوندان از دخترم خواستگارى كرده است اما بد اخلاق است امام(ع) فرمود: «اگر بد اخلاق است دختر به او نده.»

زن و شوهر یك عمر در كنار هم‏اند و ارتباط كلامى و غیر كلامى فراوانى با هم دارند. بدین روى اخلاق حسنه و خوش‏رفتارى و نیك گفتارى در همه زندگى‏ها بسیار ضرورى است و بدون آن زندگى بى‏روح و خسته‏كننده خواهد بود.

زندگى با زن و مردى داراى كمالات و زیبایى، اما بد اخلاق و بد رفتار و تندخو، رنج‏آور خواهد بود و انسان هر روز آرزوى مرگ مى‏كند. زیرا دیدن حالات و رفتار و مشاهده گفتارهاى تند و خشن او از تحمل هر انسان صبور و شكیبایى خارج است بنابراین شرط اساس زندگى سالم، صمیمى، با نشاط و با صفا، داشتن همسرى خوش اخلاق و عفیف و نیك گفتار است.

 

4ـ عفت و پاكدامنی

از جمله ملاك‏هاى بسیار مهم و ضرورى در انتخاب همسر، عفت و پاكدامنى است. اگر به قرآن كریم و روایات معصومان مراجعه كنیم بخوبى مى‏فهمیم كه آنان به عفت و پاكدامنى تأكید فراوان مى‏كردند. بنا بر روایت خداوند متعال مى‏فرماید: «وقتى اراده كنم كه خیر دنیا و آخرت را براى یك مسلمان جمع كنم قلبى خاشع و زبانى ذاكر و تنى صابر بر بلا به او عطا مى‏كند و همسرى به او مى‏دهم كه از نگاه كردن به وى شادمان شود، و آن زن در غیاب شوهر از نفس خودش و مال شوهرش نگهدارى كند.»

همچنین امام صادق(ع) مى‏فرماید: «كفو بودن در این است كه عفیف باشد و از امكانات اقتصادى نیز برخوردار باشد.

امام صادق(ع) درباره پاكى درونى و منش زنان در سرنوشت و تربیت بهتر و برتر كودكان فرموده است: «طوبى لمن كانت امه عفیفه؛ خوشا به حال كسى كه مادرش پاكدامن باشد.»

در فرهنگ دینى و سفارش پیشوایان معصوم(ه) كه اینقدر به پاكى و عفت مردان و زنان تأكید شده است براى آن است كه اگر پدر و مادر بد رفتار و ناپاك باشد و توجه به دستورات شرعى نداشته باشند، در اخلاق و روش كودك اثر نامطلوبى برجاى خواهد گذاشت و اغلب كودكان و بخصوص دختران قدم جاى قدم مادران مى‏گذارند.

 

5 ـ شرافت خانوادگى

پنجمین ملاك در انتخاب همسر اصالت و شرافت خانوادگى است كه باید مورد توجه قرار بگیرد در همین زمینه قرآن كریم مى‏فرماید: «والبلد الطیب یخرج نباته باذن ربه والذى خبث لایخرج الا نكدا؛ سرزمین پاكیزه (و شیرین) گیاهش به فرمان پروردگار مى‏روید، اما سرزمین‏هاى بد طینت (و شوره‏زار) جز گیاه ناچیز و بى‏ارزش از آن نمى‏روید.»(اعراف-58)

 

همچنین رسول خدا(ص) مى‏فرماید: «اى مردم از گیاهانى كه بر مزبله‏ها مى‏روید اجتناب نمایید، گفته شد: یا رسول‏اللّه‏ مقصود شما از گیاه و سبزى كه بر مزبله مى‏روید چیست؟ زن زیبایى كه در خانواده پست و فرومایه پرورش مى‏یابد.»

 

بنابراین باید در انتخاب همسر بسیار دقت كرد و از خانواده داراى كرامت و شرافت و اصالت همسر را برگزید. در غیر این صورت آثار منفى رشد و تربیت خانوادگى در آینده زندگى مشترك و نسل آینده تأثیر زیادى برجاى خواهد گذاشت. پیامبر اسلام فرمودند: «وانظر فى اى نصاب تضع ولدك فان العرق دساس؛ بنگر كه فرزند خود را در چه مكانى قرار مى‏دهى زیرا رگ و ریشه در فرزند اثر مى‏گذارد.»

و نیز فرمودند: «تزوجوا فى الحجرالصالح، فان العرق دساس؛ با خانواده‏اى خوب و شایسته وصلت كنید زیرا خون اثر دارد.»

 

باید براى گزینش همسر ملاك‏ها و معیارهاى منطقى و درستى در دست داشته باشیم بهترین ملاك‏ها در آیات و قرآن كریم در روایات معصومان(ع) بیان شده است توجه به آنها زمینه‏ساز ازدواجى سالم و هدفمند است این ملاك از سوى خالق هستى و رسولى الهى و اولیاء الهى بیان شده است. آنان با اسرار هستى آشنایند و بهترین راهنمایان زندگى هستند باید دانست كه برخوردارى از هر كدام از این ملاك‏ها نسبى است و وجود تمام ملاك‏ها در یك فرد تقریبا محال به نظر مى‏رسد.

 

منبع :پیام زن

تنظیم برای تبیان :داوودی

 

مقالات مرتبط :

ازدواج های درست و درمون

ازدواج! غول بی شاخ و دم

دلیل نادرست برای عاشق شدن

چگونه ازدواج کنیم؟

اصولی انتخاب کن!

همسفر رویاهایم می شوی؟

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت