نگرانی‏ های مربوط به گوشت مرغ

آمار نشان می ‏دهد که موارد یک نوع باکتری مقاوم به دارو (به نام کامپیلوباکتر) در حال افزایش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگراني‏ هاي مربوط به گوشت مرغ

مقاومت بدن نسبت به دارو:

آمار نشان مي ‏دهد که موارد يک نوع باکتري مقاوم به دارو (به نام کامپيلوباکتر) در حال افزايش مي ‏باشد و يک تحقيق انجام شده در FDA (اداره غذا و دارو) ثابت کرده که استفاده از آنتي بيوتيک ‏ها در فرآورده‏ هاي مرغي، يکي از دلايل مهم اين امر است.

مرکز دامپزشکي FDA استفاده از اين آنتي بيوتيک ‏ها را براي ماکيان (مرغ، بوقلمون و ...) قدغن کرده است، زيرا شواهد نشان مي ‏دهد که مردم در اثر اين باکتري‏ هاي مقاوم به دارو، بيمار مي‏ شوند.

اين آنتي‏بيوتيک ‏ها، فلوئوروکينولون (Fluoroquinolon) نام دارند. برخي فلوئوروکينولون ‏ها براي درمان حيوانات به فروش مي ‏رسند، اما بيشتر براي درمان انسان ‏هايي که دچار مسموميت غذايي ناشي از  کامپيلوباکتر شده‏اند استفاده مي ‏شود. کامپيلوباکتر يک نوع باکتري است که بيشتر در مرغ يافت مي شود.

بر طبق داده‏هاي مرکز کنترل و پيشگيري بيماري ها، استفاده ي انسان‏ ها از فلوئوروکينولون‏ها از دهه 1980 شروع شد، اما مقاومت نسبت به آن ها از زماني آغاز گرديد (در ميانه ‏هاي دهه 1990) که دامپزشکان به استفاده از اين داروها روي آوردند.

با اين توضيحات اگر گوشت مرغ مي خوريد بيشتر سعي کنيد از مرغ‏ هاي ارگانيک (مرغ هايي که به طور طبيعي پرورش داده شده اند)، استفاده نماييد، البته نه فقط به اين دليل، بلکه به دلايلي همچون تازه بودن، سالم بودن، فاقد هورمون‏هاي مختلف بودن و ... .

حملات قلبي:

گوشت‏ها به طور قابل ملاحظه ‏اي خطر حملات قلبي را افزايش مي‏ دهند. يک مطالعه نشان داد مصرف مکرر و مداوم گوشت قرمز به طور قابل ملاحظه‏اي خطر "سندرم حاد کرونري" را افزايش مي ‏دهد.

"سندرم حاد کرونري" اختلالي است که در آن احتمال آنژين ناپايدار، انفارکتوس ميوکارد و آترواسکلروز و در نتيجه حملات قلبي افزايش مي يابد.

در اين مطالعه که شامل 848 بيمار و 1078 فرد سالم هم‏ جنس و هم‏ سن بود، مصرف بيش از 8 واحد گوشت قرمز در ماه، با افزايش 25 درصدي خطر حملات قلبي يعني سکته و مرگ ناگهاني همراه بود و مصرف گوشت سفيد به ميزان بيش از 12 بار در ماه حملات قلبي را به ميزان 18 درصد افزايش داد.

تحقيق نشان داد که افراد با خوردن 8 بار يا بيشتر گوشت قرمز، و يا 12 بار يا بيشتر گوشت سفيد در هر ماه در مقايسه با مصرف گوشت کمتر (کمتر از 4 واحد گوشت قرمز و کمتر از 8 واحد گوشت سفيد در ماه) به ترتيب 9/4 درصد و 7/3 درصد، بيشتر در معرض حملات قلبي هستند.

 

بنابراين مصرف گوشت قرمز را به يک بار در هفته و گوشت سفيد را به دو بار در هفته محدود نماييد. براي تامين پروتئين مورد نياز بدنتان بيشتر از غذاهايي مانند ماهي، تخم مرغ ، غلات و حبوبات استفاده نماييد.

 

گوشت مرغ و پورين‏ها:

گوشت مرغ حاوي موادي طبيعي به نام پورين (يک نوع اسيد آمينه) مي‏ باشد. پورين‏ ها به طور معمول در گياهان، حيوانات و انسان‏ها يافت مي شوند.

در برخي افراد که داراي مشکلات وابسته به پورين هستند(مانند بيماران مبتلا به نقرس)، دريافت زياد اين مواد مي ‏تواند خطراتي را براي سلامتي شان به وجود آورد.

از آنجايي که پورين ‏ها مي ‏توانند به اسيد اوريک تبديل شوند، تجمع زياد پورين‏ ها در بدن مي ‏تواند منجر به تجمع زياد اسيد اوريک شود. بيماري هايي مانند نقرس و سنگ‏هاي کليوي اسيد اوريکي، دو نمونه از مشکلات وابسته به اسيد اوريک مي ‏باشند. به همين دليل اين افراد بايد خوردن غذاهاي حاوي پورين را محدود نمايند.

مريم مراديان نيري – کارشناس تغذيه تبيان

*مطالب مرتبط:

مرغ‌هاي هورموني، توهم يا واقعيت؟ 

فوايد گوشت مرغ

نکات مهم در خريد گوشت مرغ

مرغ‌ هاي هورموني

خواص گوشت بوقلمون

گوشت شترمرغ و خواص آن

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : گوشت قرمز
آخرین مطالب سایت