تبیان، دستیار زندگی

عذاب برای آخرت

چرا خداوند عذاب ظالم را به تأخیر می‌اندازد؟

در زندگی افرادی را می‌بینیم که نسبت به دیگران ظلم می‌کنند و به راحتی به زندگی خود ادامه می‌دهند. و این سوال پیش می‌آید که چرا خداوند ظالم را عذاب نمی‌کند تا ظلم برداشته شود؟ در اینجا به هشت علت اشاره می‌کنیم:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید : 1718
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
عذاب برای آخرت،  ظالم، زندگی افراد، تأخیر در عذاب،

1- اتمام حجّت

گاهی تأخیر در عذاب، باعث بیدار شدن گنهکار می‌شود و متوجه صبر و رحمت خداوند می‌شود که با دیدن این همه ظلم و گناه باز هم رحمتش را به سوی آنان نازل می‌کند. پس تاخیر در عذاب خود نوعی هدایت گنهکار است و باعث اتمام حجت بر بنده می‌شود.  

2- اختیار انسان و آزمایش او

انسان اختیار دارد و در انتخاب اعمال خود آزاد است. او با اختیار، راه سعادت یا شقاوت را انتخاب می‌کند. اختیار انسان، امتحان او را منطقی می‌سازد، چرا که اگر اختیار نبود، آزمایش هم معنی نداشت.

اگر با هر عمل نیکی، فورا ثواب آن آشکار و یا با هر گناهی، عذاب آن مشخص می‌شد، اختیار از انسان گرفته می‌شد و مردم به اجبار سراغ اعمال نیک می‌رفتند و از گناه دور می‌شدند. تاخیر در عذاب، باعث می‌شود اختیار باقی بماند و آزمایش و امتحان انسان ممکن باشد.

3- وجود افرادی  بی گناه

گاهی علت تأخیر در عذاب، وجود برخی انسان‌های بی‌گناه و یا حیوانات است.

امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرماید: هر روز و شب یک منادی از طرف خداوند ندا می‌دهد، صبر کنید، صبر کنید، ای بندگان خدا از عصیان الهی که اگر حیوانات مشغول چرا و کودکان شیرخوار و پیرمردان در حال رکوع نبودند، عذابی بر شما نازل می‌شد که نرم و کوبیده شوید.(بحارالأنوار، ج73، ص344)

4- عمر معین

هر شخصی عمری معین دارد و تا عمر او به پایان نرسد، خداوند، کریم‌تر است از این که زندگی را از او بگیرد.

اگر خداوند می‌خواست مردم را به خاطر ظلمشان مجازات می‌کرد، جنبنده‌ای بر زمین باقی نمی‌ماند ولی آنها را تا زمان معینی به تاخیر می‌اندازد و هنگامی که اجلشان فرا رسد نه لحظه‌ای تاخیر می‌کنند و نه جلو می‌اندازد. (نحل، 61)

اگر خداوند در عذاب ظالمان و گناهکاران عجله کند و فرصت توبه و اصلاح به آنان ندهد، اولاً انسانی باقی نمی‌ماند که از عقوبت دنیوی سالم بماند. ثانیا با نبود فرصت توبه، روح ناامیدی بر مردم حاکم می‌شد



5- افزایش بار گناه

گاهی علت تاخیر عذاب این است که شخص گنهکار بیشتر در گناه واقع شود، خطاهایش زیادتر گردد تا امکان بازگشت. به این دو آیه توجه کنید.

آنان که کافر شدند خیال نکنند اگر به آنها مهلت می‌دهیم به سودشان است، ما به آنها مهلت می‌دهیم برای این که به گناهانشان بیفزایند و برای آنها عذاب خوارکننده‌ای است. (آل‏عمران، 178)

گمان مبر که خداوند از اعمال ظالمان غافل است، آنها را برای روزی تأخیر انداخته که چشمها در آن از وحشت باز می‌ایستند. (ابراهیم، 42)

6- تولد اولاد صالح

چه بسا از شخص فاسق، اولاد صالحی به وجود آیند یا فرزندانی به وجود آید که در آینده دور و نزدیک، اولاد صالحی داشته باشند. لذا گنهکار ظالم باید آن قدر عمر کند تا آن اولاد یا اسبابشان از وی ایجاد شوند. مانند معاویه دوم، فرزند یزید. او روزی به منبر رفت و گفت: این خلافت شایسته من نیست.

در تاریخ موارد متعددی از این گونه افراد که از پدران و مادران گنهکار و ظالم متولد شده‌اند ثبت شده است.

به هر حال صبر خداوند متعال آنقدر گسترده است که بزرگترین گناهان را از بندگان می‌بیند و بر آن صبر می‌کند. در روایتی ذکر شده:

روزی حضرت ابرهیم علیه‌السلام فردی را در حال گناه دید، او را نفرین کرد تا هلاک شد، دومی و سومی را هم که در حال معصیت بودند مورد نفرین حضرت قرار گرفتند، در مرتبه چهارم تا خواست نفرین کند خطاب آمد: ای ابراهیم بس کن، اگر قرار باشد هر کس گناه کرد هلاک کنیم، دیگر کسی باقی نمی‌ماند، جز عده‌ای کم.  

7- دنیا مزرعه آخرت

زندگی دنیا، فرصتی برای تلاش است و اعمال دنیا برای ساختن آخرت است. «الدنیا مزرعة‌الاخرة» اما پس از مرگ فرصت انجام دادن اعمال به پایان می‌رسد و زندگی پس از آن، بر اساس اعمال انجام شده در دنیا رقم می‌خورد. پس زمان اصلی پاداش و عذاب در قیامت است.

8- فرصت توبه و بازگشت

اگر خداوند در عذاب ظالمان و گناهکاران عجله کند و فرصت توبه و اصلاح به آنان ندهد، اولاً انسانی باقی نمی‌ماند که از عقوبت دنیوی سالم بماند. ثانیا با نبود فرصت توبه، روح ناامیدی بر مردم حاکم می‌شد.
بیشتر بخوانید

 گناهی که کیفر ندارد


0 نظر - 0 پاسخ
UserName
عدد زیر را وارد کنید
کد تایید
نظرات کاربران ( انتشاریافته:0 ,در حال بررسی :1 )
بیشتر