اگر خطیب تحصیل كرده، از این رشته علمى آگاهى یابد، مى‏تواند آن آیات و روایات را در بحث‏هاى جامعه شناسى پیاده كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه شناسي درسخنوري

,

اگر خطيب تحصيل كرده، از اين رشته علمى آگاهى يابد، مى‏تواند آن آيات و روايات را در بحث‏هاى جامعه شناسى پياده كند

در فرهنگ اجتماعى امروز، جامعه شناسى يكى از رشته‏هاى مهم علمى است. ساموئل كينگ، جامعه شناس نامى، پيدايش آن علم را از نيم دوم قرن 19 مى‏داند و مى‏گويد:

جامعه‏شناسى به عنوان يك علم، به خصوص تا اواسط قرن 19، به وجود نيامده بود(173).

بسيارى از مسائل اصولى جامعه شناسى، در قرآن شريف و احاديث رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) و اهل بيت آمده است. اگر خطيب تحصيل كرده، از اين رشته علمى آگاهى يابد، مى‏تواند آن آيات و روايات را در بحث‏هاى جامعه شناسى پياده كند و توجه شنوندگان را به ارزش علمى آن‏ها جلب نمايد.

از جمله مسائلى كه به عنوان يك پرسش جامعه شناسى، در كتب مختلف آمده، اين است كه پيشواى اسلام، با چه وسيله و از چه راه ملت عقب افتاده و منحط حجاز را، در مدتى كوتاه، آن‏چنان دگرگون ساخت و به آنان قدرت و نيرو بخشيد كه توانستند بر دو ابرقدرت عصر خود، ايرن و روم تسلط يابند و بزرگ‏ترين فرمانرواى جهان شوند؟ پاسخ اين پرسش در قرآن شريف آمده است.

ان الله يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم.(174)

خداوند اوضاع و احوال هيچ قومى را تغيير نمى‏دهد تا آن كه خود آنان، خويشتن را، از درون و برون، تغير دهند و افكار و اعمالشان را دگرگون سازند.

رسول گرامى (صلى الله عليه و آله و سلم)، با سعى و كوشش تحمل صدمات و رنج‏ها توانست علل انحطاط قوم خود را از ميان ببرد و عوامل تعالى و تكامل را جايگزين آن‏ها سازد.

توحيد را به جاى شرك، عدل را به جاى ظلم، دگر دوستى را به جاى خودپرستى، انصاف را به جاى تعدى، وحدت را به جاى تفرق، ايثار را به جاى امساك، عزت را به جاى ذلت، كرامت را به جاى زبونى و خلاصه تمام عوامل رقاء و تكامل را جايگزين علل انحطاط نمود و در پرتو آن تحول درونى و برونى، كه در آنان به وجود آمده، به اوج عزت و عظمت رسيدند.

هيچ قومى بى‏سبب مغلوب يا غالب نگشت   جز در او ضعفى نهان يا قوتى پيداستى

تو ندارى قدرت تشخيص پيدا از نهان   لا جرم پنهان تو را پيداترين رؤياستى

امروز نيز اگر به نام يك مسئله جامعه‏شناسى، سؤال شود.

ملت مسلمان بلند پايه و عالى قدر، كه با سرعت پيشروى مى‏نمودند، چه شد كه دچار انحطاط و پستى شدند و به سقوط گراييدند؟ پاسخ اين سؤال نيز همان است كه در علت رفعت و تعالى مذكور افتاد.

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم.(175)


تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان