پخش دوره جدید برنامه 90 از تلویزیون

- 90 تعطيل مي شود،90 با قدرت به کار خود ادامه مي دهد، 90 با ترکيب و اجراي جديد روي آنتن مي رود،رويکرد 90 تغيير مي کند، 90 سياسي هم خواهيم داشت و فردوسي پور با 90 آن طرف آبها، اينها تيترهايي بود که به دفعات در رسانه هاي ورزشي در ماه هاي اخير مشا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پخش دوره جديد برنامه 90 از تلويزيون

در آستانه پخش دوره جديد برنامه 90 از تلويزيون - گپي با فوتبالي‌ها؛

با 90، فوتبال پيشرفت مي‌‌کند

سينماي ما - "90 تعطيل مي شود"،"90 با قدرت به کار خود ادامه مي دهد"،" 90 با ترکيب و اجراي جديد روي آنتن مي رود"،"رويکرد 90 تغيير مي کند"، "90 سياسي هم خواهيم داشت" و" فردوسي پور با 90 آن طرف آبها"، اينها تيترهايي بود که به دفعات در رسانه هاي ورزشي در ماه هاي اخير مشاهده شد.

در اوايل سال 78 که يک برنامه ورزشي با هدف بررسي مسابقات ليگ فوتبال کشور با عنوان "90"به تهيه کنندگي و اجراي عادل فردوسي پور روي آنتن شبکه سه سيما رفت،کمتر کسي تصور مي کرد که اين برنامه با مجري جوان اما توانا و خلاقش تا به اين حد موفق باشد و فوتبال دوستان را مقابل جعبه جادويي ميخکوب کند.

امروز بعد از گذشت 10سال، فردوسي پور و 90 براي خود در ميان اهالي فوتبال جايي بازکرده اند و بلافاصله بعد از پايان مسابقات هر هفته ليگ، بازيکنان، مربيان، داوران، مسوولان فدراسيون فوتبال و همچنين هواداران تيم ها، خلاصه همه فوتبال دوستان رنج بي خوابي را تحمل مي کنند تا تحليل ها،تفسيرها و نقدهاي کارشناسانه را درخصوص بازيهاي انجام شده ببينند و بشنوند.

با توجه به اقبال عمومي و زمان و هزينه اي که مردم براي تماشاي اين برنامه متقبل مي شوند، به آنها توجه چنداني نمي شود و اين برنامه اهميت زيادي براي مخاطبان قائل نيست.

آنطور که دست اندرکاران اين برنامه ورزشي پرمخاطب، بارها اعلام کرده اند کمک به توسعه ورزش کشور و رفع ايرادات و مشکالات احتمالي مسابقات ليگ و بويژه فوتبال کشور از اهداف اين برنامه بوده و هست اما به طور طبيعي هر برنامه اي هرچند موفق و پرمخاطب، اشکالات و نقايصي نيز داشته و دارد.

در طول برگزاري ليگ هشتم و بخصوص ماههاي گذشته، اين برنامه و بالطبع تهيه کننده و مجري خلاق و در عين حال صريح و بي پرده آن بخاطر برخي موضع گيري ها و اظهار نظرهاي جنجالي مورد انتقادات تند و تيز از سوي برخي افراد،اعم از بازيکنان، مربيان، داوران و همچنين مديران ورزشي قرار گرفت.

اين انتقادات تا بدانجا پيش رفت که ادامه پخش اين برنامه پرمخاطب به شيوه قبلي مورد ترديد قرار گرفت و شايعاتي که در ابتداي مطلب به آن اشاره شد به طور وسيع مطرح گرديد اما هفته گذشته، "علي اصغر پورمحمدي" مدير شبکه سه سيما که رياست شوراي هماهنگي ورزش رسانه ملي را نيز بر عهده دارد با حمايت قاطع از ادامه پخش اين برنامه ورزشي تاکيد کرد که "90" بدون تغيير و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

سه روز تا شروع اولين ديدار نهمين دوره ليگ برتر فوتبال باقي مانده است و در دو روز پاياني هفته جاري مسابقات اولين هفته ليگ انجام خواهد شد و فوتبال دوستان منتظرند که پس از انجام اين بازيها، مجري شوخ طبع و جنجالي 90 بار ديگر با مدد کارشناسان و اصحاب نظر در فوتبال، اين مسابقات را موشکافي کند.

به هرحال شفاف سازي برنامه نود و پرده برداري آن از بسياري از مشکلات و حواشي فوتبال،افکار عمومي را با خود همراه ساخته و به قول "مازيار ناظمي" يکي از همکاران فردوسي پور در گروه ورزش صدا و سيما، همين افکار عمومي رمز ماندگاري اين برنامه تلقي شده است .

گروه ورزشي ايرنا با علم به تاثير گذاري رسانه ها در کمک به توسعه کشور در زمينه هاي مختلف از جمله حوزه ورزش،در گفت و گو با اهالي فوتبال، نظر آنها را درخصوص اين برنامه ورزشي پرطرفدار براي انجام بهتر رسالتش و تاثير گذاري بيشتر آن جويا شده که اين نظرات در پي مي آيد.

اميد که انتقال اين ديدگاه هاي کارشناسي و در عين حال دلسوزانه، همکاران رسانه اي ما را در دستيابي به هدفشان ياري نمايد.

"90 تعطيل مي شود"،"90 با قدرت به کار خود ادامه مي دهد"،" 90 با ترکيب و اجراي جديد روي آنتن مي رود"،"رويکرد 90 تغيير مي کند"، "90 سياسي هم خواهيم داشت" و" فردوسي پور با 90 آن طرف آبها"، اينها تيترهايي بود که به دفعات در رسانه هاي ورزشي در ماه هاي اخير مشاهده شد.

** کاظم اوليايي: "90" براي تماشاگران اهميت قائل نمي شود

مديرعامل باشگاه پاس همدان با اشاره به تمام نقاط قوت برنامه نود، معتقد است اين برنامه براي تماشاگران و مخاطبانش اهميت قائل نمي شود:" با توجه به اقبال عمومي و زمان و هزينه اي که مردم براي تماشاي اين برنامه متقبل مي شوند، به آنها توجه چنداني نمي شود و اين برنامه اهميت زيادي براي مخاطبان قائل نيست."

اوليايي استفاده نکردن از کارشناسان خبره را يکي از مصاديق اين بي توجهي مي داند :" يکي از نقاط ضعف اين برنامه اين است که از کارشناسان خبره استفاده نمي کند.به نظر من اگر تهيه کننده اين برنامه يک داور بين المللي و خبره را استخدام کند تا وي به مدت چند ماه به صورت ثابت در برنامه حاضر شود بسيار مناسب تر خواهد بود."

اين مدير ورزشي معتقد است که استفاده از کارشناسان متفاوت مردم را راضي نمي کند :" چون بسياري از کارشناسان نظرات مغاير با هم دارند و بعضا در سطح بسيار پاييني نيز هستند، مردم را از اين برنامه دلزده مي کنند و باعث عدم جذابيت آن مي شود.حتي بعضا هم ديده شده است که کارشناسان حاضر در اين برنامه صحنه هاي مورد اختلاف که نيازمند بررسي مجدد است را نديده اند و از آن اظهار بي اطلاعي مي کنند!"

هر چند که مديرعامل باشگاه پاس همدان زمان اختصاص داده شده به تيم هاي مختلف را در اين برنامه عادلانه نمي داند اما به نقاط قوت اين برنامه نيز اشاره مي کند:" نقد موشکافانه و بررسي دقيق مشکلات فوتبال ايران از داوري تا مسائل فني را مي توان از نقاط قوت اين برنامه دانست که استمرار اين موضوع مي تواند به پيشرفت فوتبال ايران کمک کند."

** ذوالفقار نسب: دليلي براي عدم پخش اين برنامه وجود ندارد

بيژن ذوالفقارنسب کارشناس فوتبال و سرمربي تيم فوتبال صنعت نفت آبادان ادامه پخش "90" را ضروري مي داند:" با وجود اينکه تلويزيون در ايران دولتي است و همين موضوع ناخودآگاه باعث محدوديت مي شود اما، برنامه نود به گونه اي است که توانسته مخاطبان زيادي را حتي تا ساعات پاياني شب همراه خود نگاه دارد و به همين خاطر دليلي براي محدود کردن يا حذف آن وجود ندارد."

پرداختن بيش از حد به حاشيه ها يکي از انتقاداتي است که متوجه برنامه نود است. ذوالفقار نسب در پاسخ به اين انتقادات چنين روندي را طبيعي مي داند :" برخي مواقع مسير برنامه به گونه اي طي مي شود که ناخواسته وارد حاشيه ها مي شود.البته اين حواشي هستند که باعث زيبايي و جذابيت اين برنامه شده اند، علاوه بر آن وقتي تمام ورزش ما را حاشيه ها فرا گرفته اند نمي توان انتظاري جز اين داشت".

ذوالفقار نسب به عنوان يکي از مربيان باسابقه فوتبال کشور استفاده از کارشناسان متنوع و تغيير پي در پي آنها در هر برنامه را نيز طبيعي مي داند :" در تمام برنامه هاي ورزشي دنيا رسم است که کارشناسان متفاوتي را براي هر قسمت در نظر بگيرند.با اين کار،‌به همه فرصت داده مي شود تا با منطق و نقطه نظر خود به موضوع مورد بررسي، پرداخته شود".

وي در پايان حذف اين برنامه را براي فوتبال ايران زيان آور دانست و تاکيد کرد: "90" تنها برنامه ورزشي است که به صراحت درخصوص زيباترين رشته آن يعني فوتبال سخن مي گويد،نقاط ضعف را يادآور مي شود و براي برطرف کردن کاستي ها راهکار مي جويد. بدون شک حذف اين برنامه باعث خواهد شد تا بسياري از نکات ريز و درشت فوتبال ايران ناديده گرفته شود.

شايد تنها نقطه ضعف اين برنامه اين باشد که روي يک موضوع يا شخص خاص پافشاري کرده و قصد بزرگنمايي آنرا دارد.

** احمد زاده: با تداوم "90" فوتبال نيز پيشرفت مي کند

محمد احمد زاده سرمربي تيم فوتبال ملوان بندر انزلي نيز با اشاره به موفقيت برنامه نود در جذب مخاطبان بي شمار و جذابيت هاي زياد اين برنامه، تعطيلي و يا ايجاد تغييرات اساسي در پخش آنرا به سود هيچکس نمي داند:" هر چند که در مقابل مخاطبان ميليوني اين برنامه مخالفاني هم وجود دارد اما، اگر برنامه نود طبق روال سالهاي گذشته پخش نشود، هيچ سودي عايد کسي نخواهد شد زيرا يکي از دلايل پيشرفت فوتبال ما در گرو چنين برنامه اي است. ضمن اينکه نمي توان کاري انجام داد که همه با آن موافق باشند".

احمدزاده به شفاف سازي هاي برنامه نود اشاره کرد و يادآور شد: راستگويي برنامه نود و شفاف سازي آن در عرصه فوتبال را مي توان از دلايلي دانست که مخاطبان پر شماري را به خود جذب کرده است.برنامه اي که مجري آن با شهامت زياد به بررسي جنبه هاي مختلف فوتبال ايران مي پردازد.

سرمربي ملوان همچنين با اشاره به کارشناسان فني اين برنامه تاکيد مي کند که نقطه ضعف برنامه نود تنها در اين مورد مشهود است:" اين برنامه فقط در بحث کارشناسي فني فوتبال آنچنان که بايد و شايد موفق نبوده است. اکثر کارشناسان فني که در اين برنامه حاضر مي شدند در ارائه اطلاعات موفق نبودند و به عبارتي مي توان گفت که اين قسمت از برنامه مخاطبان زيادي را جذب نمي کرد."

سرمربي تيم ملوان در پايان صحبت هايش گفت: اگر برنامه نود اين نقيصه را برطرف کند و تنوع بيشتري به کارشناسان برنامه اش بدهد، بدون شک مي تواند در جذب مخاطبان موفق تر باشد و با اقبال عمومي بيشتري به کار خود در اين فصل ادامه دهد.

بررسي قضاوت داوران در مسابقات ليگ از جمله آيتم هاي ثابت 90 بوده که اغلب نيز با واکنش هاي متفاوتي روبرو شده، مربياني که تيمشان نتيجه بازي را واگذار کرده به طور معمول داور را مقصر اصلي اين باخت معرفي مي کنند و جمله معروف "داور سر ما را بريد" بارها از سوي بازنده ها شنيده شده است.

فردوسي پور در برنامه خود با دعوت از يک کارشناس داوري، قضاوت هاي ليگ را با پخش صحنه هاي مشکوک از زواياي مختلف مورد بررسي قرار مي دهد و ابهامات را تا اندازه زيادي برطرف مي کند. داور بازي نيز در گفت و گوي تلفني يا اشتباه خود را مي پذيرد و يا درستي تصميمش به اثبات مي رسد.

برنامه 90 را موثر ترين و بهترين برنامه ورزشي تاريخ ورزش ايران دانست و گفت: معتقدم اين برنامه تاثيرات بسيار مثبتي در فوتبال ايران داشته است.

** فنايي: برنامه نود به آرزوي جامعه داوري تحقق بخشيد

محمد فنايي کارشناس داوري و سرپرست تيم ملي اميد ايران نيز در ابتدا به ذکر نقاط قوت برنامه نود و مهمترين آن که به قول او،تحقق آرزوي جامعه داوري بود اشاره مي کند: " روزي به عنوان داور و کارشناس به دنبال اين بوديم که با در اختيار گرفتن يک تريبون،‌ به ناهنجاري هاي مربوط به برخي از علاقه مندان فوتبال که به دليل ناآگاهي از قوانين بوجود مي آمد پايان دهيم و به جامعه داوري کمکم کنيم تا توانايي خود را نشان دهند و مردم هم بتوانند در مورد مسائل مختلف ارزشيابي کنند. خوشبختانه برنامه نود توانست اين خلا را به سادگي و با نفوذ در دل مردم پر کند."

اين داور پيشکسوت اطلاعات ارائه شده از سوي برنامه نود را براي تمامي اقشار جامعه مفيد مي داند :" هيچ کس نمي تواند بگويد برنامه اي بدون اشکال و نقطه ضعف است اما، "90" ضمن ارائه اطلاعات مناسب به مردم و حتي داوران، به بازيکنان و مربيان هم اطلاعات به روز و شفافي را عرضه کرد.به گونه اي که بسياري از مردم با شوق و اشتياق و نه با زور، منتظر فرارسيدن دوشنبه شب بودند تا مشکلات و پشت پرده هاي فوتبال ايران را مشاهده کنند."

فنايي همچنين در ادامه به آنچه که "سياسي شدن برنامه نود در برخي قسمت ها" خواند، اشاره کرد و يادآور شد که برخي مديران بايد جنبه انتقاد را داشته باشند: " برنامه نود بسياري از معايب فوتبال ايران را برملا کرد و مسئولان را مجبور نمود تا ابزارهاي لازم را براي برطرف کردن مشکلات در اختيار مجموعه مربوطه قرار دهند.با اين حال تعدادي از مسئولان جنبه انتقاد نداشتند.آنها بايد مي پذيرفتند که چنين مشکلاتي نيز در فوتبال وجود دارد و در جهت رفع آن بر مي آمدند نه اينکه نود را سيبل انتقادات قرار دهند."

از سوي ديگر فنايي از "رسا نبودن" برخي از تصاوير و اصرار بيش از حد برنامه روي يک موضوع ، به عنوان نقاط ضعف 90 نام برد:" نمايش تصاوير براي کارشناس داوري تا اندازه زيادي گويا نبود و به همين دليل باعث شد تا تعداد زيادي از کارشناسان هم دچار گمراهي شوند و نتوانند حقيقت را انعکاس دهند.از سوي ديگر اين برنامه در مواردي به پخش يک موضوع به صورت يکطرفه مبادرت مي کرد که اصرار بيش از حد روي آن باعث زدگي از آن مي شد.حتي در مواردي معايب داوران را بدون نشان دادن مزايا و نکات مثبت آنها انعکاس مي داد که اين موضوع نيز جالب توجه نبود".

سرپرست تيم اميد در پايان ضمن اظهار اميدواري از برطرف کردن اين مشکلات گفت: اگر اين برنامه به بيوگرافي داوران نيز بپردازد و زحمات آنان را نيز پوشش دهد مي تواند بازهم به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

*نصيرزاده: تعطيلي 90 باعث بي روحي فوتبال ايران خواهد شد

"هوشنگ نصيرزاده" کارشناس داوري فوتبال ايران که بطور معمول به عنوان کارشناسي داوري در 90 حضور داشته نيز معتقد است که تعطيلي اين برنامه تحليلي و تفسيري ورزشي، فوتبال ايران را بي روح و کسل کننده خواهد کرد.

نصيرزاده، برنامه 90 را موثر ترين و بهترين برنامه ورزشي تاريخ ورزش ايران دانست و گفت: معتقدم اين برنامه تاثيرات بسيار مثبتي در فوتبال ايران داشته است.

وي افزود: تمام سئوالات فوتبالي فوتبال دوستان در برنامه نود پاسخ داده مي شود و به حتم مي توان گفت که اين برنامه در رشد علم فوتبال مردم بسيار موثر بوده است.

بيننده هاي فراوان اين برنامه که از آمار پيام هاي تلفني مشخص مي شود نشان از عملکرد موفق آن است و به نظر من درصورت تعطيلي اين برنامه به خوبي جاي خالي 90 در فوتبال ايران احساس خواهد شد.

کارشناس داوري فوتبال ايران،گفت: بيننده هاي فراوان اين برنامه که از آمار پيام هاي تلفني مشخص مي شود نشان از عملکرد موفق آن است و به نظر من درصورت تعطيلي اين برنامه به خوبي جاي خالي 90 در فوتبال ايران احساس خواهد شد.

نصيرزاده تصريح کرد: نقش برنامه 90 در از بين بردن نا هنجاري هاي فوتبال را به هيچ عنوان نمي توان ناديده گرفت و مطمئن باشيد بسياري از حاشيه هايي که در اين برنامه ايجاد مي شود نقش روشنگرانه دارد.

وي تاکيد کرد: فوتبال ايران نظم و ترتيب مسابقات، حرکت به سمت فوتبال حرفه اي و توجه به استاندارد ها را مديون پيگيري هاي تهيه کننده و مجري موفق برنامه 90 است.

نصيرزاده افزود: برنامه 90 يکي از عامل اصلي پيشرفت داوري فوتبال و همچنين اداره صحيح مديريت باشگاه ها و رفتار سالم هواداران نسبت به گذشته است و براي درک تاثيرات اين برنامه مي توان شرايط فوتبال ايران قبل سال 1378 و بعد از آن را با يکديگر مقايسه کرد.

** انصاري فرد: در نبود "90" هر کس هرطور بخواهد کار مي کند

محمد حسن انصاري فرد مديرعامل باشگاه راه آهن،90 را يک برنامه کنترلي و نظارتي ارزيابي کرد و يادآور شد در نبود اين برنامه هر کس به هر طريقي که بخواهد عمل مي کند:" به خاطر حضور برنامه اي همچون 90 است که همه زير ذره بين هستند و به نوعي اين برنامه بر روي تمام جنبه هاي فوتبال ايران کنترل دارد.بدون شک در نبود اين برنامه است که هر کس به هر گونه اي که دوست داشته باشد رفتار مي کند.لذا حذف و عدم پخش اين برنامه زمينه را براي بوجود آمدن مشکلات ساختاري فراهم مي کند".

انصاري فرد نقاط قوت اين برنامه را زياد دانست و به مواردي از آن اشاره کرد:" نود با اجراي موفق عادل فردوسي پور بدون جانبداري از فرد يا گروه خاصي به تجزيه و تحليل مشکلات پرداخته است.علاوه بر آن اين برنامه مسائل روز فوتبال را مورد بررسي قرار مي دهد و در کنارش به ارتقاي کيفيت داوري و کار مربيان و بازيکنان مي پردازد".

از استفاده از کارشناسان زياد در اين برنامه به عنوان يکي از نقاط ضعف "90" نام برده شد.انصاري فرد در پاسخ به اين سئوال تاکيد کرد: عکس اين موضوع مورد توجه است.استفاده از کارشناسان متنوع امر پسنديده اي است زيرا اکتفا به چند کارشناس باعث مي شد آنها تنها به دنبال اهداف شخصي و غرض ورزي بروند و از اين برنامه سوء استفاده کنند".

اين مدير فوتبالي در ادامه خطاب به برخي مسئولان يادآور شد: حذف و پخش نشدن اين برنامه به فوتبال آسيب جدي وارد خواهد کرد.بايد توجه کنيم که با وجود برنامه انتقادي و موشکافانه نود وضعيت فوتبال ما اينچنين است.اگر اين برنامه نباشد چه بر سر فوتبال خواهد آمد.

انصاري فرد پافشاري برنامه را بر روي يک موضوع خاص، تنها نقطه ضعف آن دانست و گفت: شايد تنها نقطه ضعف اين برنامه اين باشد که روي يک موضوع يا شخص خاص پافشاري کرده و قصد بزرگنمايي آنرا دارد.

عده اي نيز معتقدند که 90 بايد کمتر به مسائل حاشيه اي و جنجال ساز بپردازد و توجه به ساختار ورزش و کمک به توسعه بنيادين ورزش بويژه فوتبال را در دستور کار خود قرار دهد، به عقيده اين افراد بسياري از موضوعاتي که به عنوان حاشيه مسابقات از برنامه 90 پخش شده و درمورد آن بحث هاي مفصلي صورت گرفته در حد اين برنامه نبوده و مشکلي از ورزش و فوتبال کشور را برطرف نکرده است و بهتر اين بود که از اين فرصت گرانبهايي که در اختيار اين برنامه قرار دارد براي فرهنگ سازي و ترويج اخلاق ورزشي بيشتر استفاده شود.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت