چند تا سیم دارید؟

راهنمای تصویری آشنایی با انواع کابل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند تا سيم داريد؟

زندگي پر از سيم شده است. اين روزها همه با انواع و اقسام کابل هاي مختلف سروکار داريم. از انواع کابل USB گرفته تا کابل هاي مختلف شبکه و انتقال اطلاعات. خيلي وقت ها هم اسم کابل هاي مورد استفاده را نميدانيم و فقط از آنها استفاده ميکنيم.

 سايت گيزمودو يک راهنماي تصويري بسيار جالب براي آشنايي با کابل ها تهيه کرده بود. حيفمان آمد شما آن را نبينيد. در اين راهنما نه تنها با شکل و کاربرد اين کابل ها آشنا ميشويد، بلکه اسامي آنها را هم فرا خواهيد گرفت. و من تضمين ميکنم وقتي نام کابل ها را بدانيد در خيلي مواقع به کارتان خواهد آمد.

اين يکي معرف حضور همه هست. نام آن USB نوع A  است. کابلي که اين روزها همه جا ديده ميشود. با آمدن آن ارتباطات هاي پارالل و پورت هاي سريال منقرض شدند. اين مدل کابل در واقع از USB 1 و نوع جديدتر که USB 2 نام دارد تشکيل شده. USB 2 نسبت به نسخه اول سريع تر است. کابل يو اس بي امکان انتقال اطلاعات و انرژي براي تامين برق مورد نياز را به صورت همزمان فراهم ميکند.

USB type B اين يکي اغلب طرف ديگر يک کابل USB را تشکيل ميدهد. و معمولا براي متصل کردن لوازم جانبي کامپيوتر مانند پرينتر و اسکنر استفاده ميشود.

کابل سوم يو اس بي کوچولو است! که به آن Mini USB گفته ميشود. همانطور که از اسم آن مشخص است نسبت به اتصالات قبلي جاي کمتري اشغال ميکند و براي دستگاه هاي کوچک مانند اتصال گوشي موبايل يا دوربين ديجيتال استفاده ميشود. نوع بعدي مدل فسقلي تري نسبت به يو اس بي کوچولو است. که من ترجيح ميدهم آن را «فسقل يو اس بي» صدا کنم! اما نام اصلي آن Micro USB است. و برخي شرکت ها مانند موتورولا و ال جي از آن زياد استفاده ميکنند.

IEEE 1394 aka FireWire اين مدل جايگزيني براي کابل USB محسوب ميشود و توسط شرکت اپل به شهرت رسيده است. ميبينيد اپل هميشه دوست دارد که متمايز باشد! شرکت سوني نام اين اتصال را iLink گذاشته است. ممکن است آن را بر روي يک دوربين فيلم برداري ديجيتال و يا يک آي پاد قديمي ببينيد. اين اتصال سرعت انتقال اطلاعات بالايي دارد. مدل شش پين اين اتصال امکان انتقال انرژي را هم دارد.

FireWire 800 نسبت به اتصال قبلي سريع تر است و در سال 2003 معرفي شده است. اما براي اتصال نياز به کانکتورهاي متفاوتي دارد که اين کار استفاده آن را محدود کرده است.

اين يکي کابل مشهوري است. با آقاي RJ45 آشنا شويد. ايشان نقش مهمي را در زندگي شبکه اي ما بازي ميکنند. البته از وقتي که قيمت مس گران شده اين کابل ها هم به شدت گران شده اند. اين کابل در بين عموم به نام «کابل شبکه» مشهور است. اين کابل به چند دسته بندي تقسيم ميشود که مشهورترين آنها شامل Cat5 و Cat6 است. نوع Cat5 امکان انتقال اطلاعات را تا 100 مگابيت در ثانيه را دارد. و نوع Cat6 اين امکان را تا 1000 مگابيت افزايش داده است.

eSATA اسم اين کابل تازگي ها زياد به گوش ميخورد. اگر کامپيوتر روميزي خود را اخيرا خريده باشيد نوع اتصال هارد ديسک شما از نوع SATA است.

اين يکي يک حرف e اضافه دارد که مخفف External يا همان خارجي است. اين کابل را خارجي ها ساخته اند!؟ نه، منظور اين است که اين کابل خارج از کيس کامپيوتر استفاده ميشود. سرعت انتقال اطلاعات اين کابل بيشتر از USB و Firewire است. و معمولا در هارد ديسک هاي اکسترنال استفاده ميشود. لپ تاپ هاي جديد هم معمولا ورودي اين کابل را دارند.

HDMI اين يکي خيلي مهم است. با آمدن اين اتصال فاتحه کابل هاي S-Video و DVI خوانده شده است. ضمنا اسم با کلاسي هم دارد: High Definition Multimedia Interface و همانطور که از اسمش مشخص است براي انتقال صوت و تصوير HD به کار ميرود. تمام گجت هاي چند رسانه اي در حال مجهز شدن به اين نوع اتصال هستند. از لپ تاپ ها گرفته تا تلويزيون هاي ال سي دي و دوربين هاي فيلمبرداري ديجيتال. سرعت بالاي انتقال اطلاعات تنها خصوصيت مفيد اين اتصال نيست. اين اتصال از مکانيزمي به نام CEC پشتيباني ميکند که امکان کنترل وسايل الکترونيکي را از طريق اين پورت فراهم ميکند. از طريق اين درگاه ميتوان به دستگاه مورد نظر فرمان داد. در آينده خواهيد ديد که اين امکان چقدر مورد استفاده خواهد بود.

اين يکي DVI نام دارد. و هماني است که گفتيم در حال جايگزين شدن با HDMI است. اين يک اتصال تصويري است که اغلب براي اتصال مانيتورهاي LCD به کامپيوتر استفاده ميشود. و ممکن است شما هم يکي از آنها را داشته باشيد.

اتصال آخر DisplayPort نام دارد. و براي اتصال بين کامپيوتر و مانيتور طراحي شده. اما هنوز به صورت عمده عرضه نشده است. اين کابل علاوه بر سرعت بسيار بالاي انتقال اطلاعات از DRM هم پشتيباني ميکند.

 

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت