وینستین‌ها در آستانه ورشکستگی

پدرخوانده‌های سینمای مستقل و تهیه‌کننده فیلم‌های ماندگار داستان عامه‌پسند و شکسپیر عاشق حالا در آستانه ورشکستگی استودیو وینستین به تازه‌ترین فیلم کوئنتین تارانتینو چشم امید دوخته‌اند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وينستين‌ها در آستانه ورشکستگي

"لعنتي‌هاي بي‌آبرو" فرشته نجات مهمترين استوديو فيلمسازي مستقل مي‌شود

پدرخوانده‌هاي سينماي مستقل و تهيه‌کننده فيلم‌هاي ماندگار "داستان عامه‌پسند" و "شکسپير عاشق" حالا در آستانه ورشکستگي استوديو وينستين به تازه‌ترين فيلم کوئنتين تارانتينو چشم اميد دوخته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، گاردين اعلام کرد باب و هاروي وينستين سال‌ها با استوديو فيلمسازي خود در صدر فهرست برترين قدرت‌هاي هاليوود قرار داشتند. اما حالا که استوديو آنها گرفتار بحران‌هاي شديد مالي شده در آستانه فاجعه قرار گرفته‌اند و با داشتن بدهي‌هاي فراوان و اکران ناموفق فيلم‌ها، دوران اوجشان در عرصه فيلمسازي به سر رسيده است.

در اين ميان به نظر مي‌رسد تنها روزنه اميد وينستين‌ها يک چهره آشنا و البته قديمي است: کوئنتين تارانتينو! اگر تازه‌ترين ساخته اين نابغه سينما "لعنتي‌هاي بي‌آبرو" در حد يک فيلم پرفروش ظاهر شود، مي‌تواند شرکت وينستين را از ورشکستگي نجات دهد. يعني دقيقا همان کاري که بيش از يک دهه پيش "داستان عامه‌پسند" براي استوديو ميرامکس برادران تهيه‌کننده کرد.

شارون واکسمن بنيانگذار سايت اخبار سينمايي The Wrap و نويسنده کتابي درباره بزرگان هاليوود درباره وينستين‌ها مي‌گويد: آنها هميشه مثل گربه 9 جان داشته‌اند. يعني هميشه روي لبه تيغ راه مي‌روند و هميشه هم به طور معجزه‌آسايي جان سالم در مي‌برند. درباره باب و هاروي وينستين هر چيزي ممکن است اتفاق بيفتد.

با اين همه شرکت وينستين که پارسال فيلم برنده اسکار "کتابخوان" را تهيه کرده بود، تاکيد دارد خبري از بحران مالي نيست و در آينده نزديک چند فيلم تازه روانه بازار خواهد کرد. اما خبرهاي رسيده از گوشه و کنار حاکي از آن است که ديگر شرکت‌ها براي همکاري با وينستين‌ها پول خود را پيش مي‌گيرند.

در واقع شواهد و قرائن هم اخبار پشت پرده را تاييد مي‌کند. شرکت وينستين در اواخر سال گذشته حدود 11 درصد از کارکنان خود را اخراج کرد و يک ماه بعد ارزش سهام اين شرکت در بازار حدود 25 درصد کاهش يافت. واکسمن با توجه به شرايط موجود به راحتي نتيجه مي‌گيرد: فکر مي‌کنم مشکل مالي وينستين بسيار جدي است.

پدرخوانده‌هاي سينماي مستقل و تهيه‌کننده فيلم‌هاي ماندگار "داستان عامه‌پسند" و "شکسپير عاشق" حالا در آستانه ورشکستگي استوديو وينستين به تازه‌ترين فيلم کوئنتين تارانتينو چشم اميد دوخته‌اند.

به نظر مي‌رسد مشکل وينستين دوجانبه است: اول اينکه تمام شرکت‌هاي مستقل توليد فيلم در آمريکا به خاطر توجه مخاطبان به فيلم‌هاي بزرگ و استوديويي بسياري از مشتري‌هاي خود را از دست داده‌اند و دوم اينکه آنها در سال‌هاي اخير چند انتخاب بسيار بد داشته و از اين بابت متضرر شده‌اند.

برادران وينستين براي اينکه بتوانند فيلم‌هاي مستقل و باکيفيت نظير "کتابخوان" توليد کنند، در توليد فيلم‌هاي ژانر مانند سينماي وحشت سرمايه‌گذاري مي‌کردند. اما در سال‌هاي اخير هيچکدام از بخش‌هاي اين معادله درست از آب درنيامده و پول کافي براي توليد فيلم‌هاي مستقل موفق حاصل نشده است.

حالا همه مي‌دانند که شرکت وينستين به دليل داشتن مشکلات مالي جدي اکران فيلم‌هاي خود را مدام به تعويق مي‌اندازد. "همه چيزهاي خوب" با بازي رايان گاسلينگ قرار بود ماه ژوئيه روي پرده برود که تاريخ جديد اکران آن هنوز مشخص نيست. نمايش تريلر "شانگهاي" هم از سپتامبر به اکتبر منتقل شده و ديگر فيلم‌ها در قفسه‌ها خاک مي‌خورند.

وقتي هاروي آپارتمان خود را در نيويورک به فروش گذاشت، همه فهميدند که قصد دارد براي بازاريابي درام جنگي "لعنتي‌هاي بي‌آبرو" پول فراهم کند. در واقع تمام اميد شرکت براي رهايي از اين بحران جديد به فيلم تارانتينو و "هالووين 2" است. هر دو فيلم قرار است ماه اوت روانه پرده سينماها شوند و برخي مي‌گويند اوت مي‌تواند بدترين ماه عمر وينستين‌ها باشد.

حتي اگر شرکت فيلمسازي وينستين گرفتار مشکلات مالي شود و از بين برود، نمي‌توان منکر تاثير ميراث بزرگ آن در صنعت سينماي آمريکا شد. نخستين شرکت باب و هاروي ميرامکس بود و انقلابي در هاليوود برپا کرد. اين شرکت به تنهايي ثابت کرد نه تنها مي‌توان در رقابت اسکار برنده بود، بلکه مي‌توان ميليون‌ها دلار هم از گيشه به دست آورد.

ميرامکس يک موفقيت محض بود و فيلم‌هايي مثل "داستان عامه‌پسند"، "آقاي ريپلي بااستعداد"، "پيانو" و بسياري ديگر را روانه بازار کرد. آنها همچنين موجي از فيلم‌هاي مستقل به راه انداختند و پس از آن بود که تمام استوديوها به صرافت افتادند براي توليد فيلم‌هاي کوچک اما موفق يک بازوي فيلمسازي مستقل داشته باشند.

ميرامکس در نهايت با مديريت برادران وينستين تحت مديريت شرکت ديسني رفت. اما باب و هاروي سال 2005 به رابطه خود با مديران ديسني پايان دادند و تصميم گرفتند تجربه شيرين خود را در توليد و عرضه فيلم‌هاي مستقل موفق با راه‌اندازي شرکت وينستين ادامه دهند، گرچه اين بار موفقيت آنها چندان دوام نداشت و تجربه موفقيت‌آميز گذشته دوام نيافت.

ميرامکس يک موفقيت محض بود و فيلم‌هايي مثل "داستان عامه‌پسند"، "آقاي ريپلي بااستعداد"، "پيانو" و بسياري ديگر را روانه بازار کرد. آنها همچنين موجي از فيلم‌هاي مستقل به راه انداختند و پس از آن بود که تمام استوديوها به صرافت افتادند براي توليد فيلم‌هاي کوچک اما موفق يک بازوي فيلمسازي مستقل داشته باشند.

حالا برخي احساس مي‌کنند عصر وينسيتن‌ها به عنوان بازيگران اصلي نظام مستقل فيلمسازي در دل هاليوود به سر آمده است. واکسمن مي‌گويد: اين واقعا ناراحت‌کننده است. از دست رفتن وينستين براي آنها که عاشق فيلم و سينما هستند يک ضايعه است. تجربه فيلم ديدن بدون وينستين‌ها چندان هم جالب و شيرين نخواهد بود.

"لعنتي‌هاي بي‌آبرو" به کارگرداني کوئنتين تارانتينو ماه مه گذشته در بخش مسابقه شصت و دومين جشنواره فيلم کن به نمايش درآمد و جايزه بهترين بازيگر مرد را براي کريستوفر والتس بازيگر اتريشي به ارمغان آورد. براد پيت، ملاني لورن، الاي راث، دايان کروگر و دانيل برول در هشتمين فيلم فيلمساز 46 ساله آمريکايي بازي کرده‌اند.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت