روابط سالم والدین و تربیت جنسی

رفتار انسان متأثر از افكار، انديشه ها، اميال و آرزوهايى است كه در دوران كودكى داشته است. اگر كودك در رابطه با مسائل جنسى داراى انديشه ها و آرزوهاى صحيح باشد ، قطعاً در دوره هاى بعدِ زندگى نيز داراى رفتارهايى خواهد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روابط سالم والدين و تربيت جنسي

در مقاله ي قبل با عنوان «تربيت جنسى ، خجالتي پر ضرر» درباره ي لزوم تربيت مناسب جنسي صحبت کرديم و اينکه هر کسي با توجه به چهارچوب هاي فرهنگي و ديني کشور خود بايد رفتار مناسب را بياموزد. و خاطر نشان کرديم به خاطر رعايت شرم وحيا خيلي اوقات در خانواده ها و مدارس آنطور که بايدآموزش داده نمي شود و حتي به سوالات کودکان در اين زمينه پاسخ مناسبي داده نمي شود.در اين مقاله بيشتر راجع به اين موضوع صحبت مي کنيم:

 

رشد جنسى انسان در طول زندگى ، از راه هاى گوناگون و تحت تأثير عوامل چندى دگرگون مى شود. اين تأثيرپذيرى در دوره هاى زندگى متفاوت مى باشد. تأثيرپذيرى كودك مانند تأثيرپذيرى نوجوان نيست. به همين صورت، بين جوان و ميان سال نيز تفاوت است. از اين رو، لازم است تأثيرپذيرى جنسى انسان در دوره هاى گوناگون به صورت جداگانه مورد بررسى قرار گيرند.شما کاربر عزيز مي توانيد در بخش خانواده اين موضوعات را دنبال کنيد.

 تأثيرپذيرى كودك

بسياري از رفتار هاي انسان متأثر از افكار، انديشه ها، اميال و آرزوهايى است كه در دوران كودكى داشته است. اگر كودك در رابطه با مسائل جنسى داراى انديشه ها و آرزوهاى صحيح باشد ، قطعاً در دوره هاى بعدِ زندگى نيز داراى رفتارهايى خواهد بود كه با اهداف متعالى انسانى سازگار و هماهنگ مى باشد.

 

يكى از دلايل لزوم رعايت پدر ومادر در حضور كودكان همين نكته باشد كه نبايد ذهن جستوجوگر و فعّال كودكان را به اين گونه مسائل آلوده كرد تا مبادا زمانى كه به بلوغ  نزديك شدند و نسبت به امور جنسى درك و فهمى پيدا نمودند ، به لغزش گرفتار گردند.

انسان وقتى پا به عرصه وجود مى گذارد ، از لحاظ دانش و معلومات، اندوخته اى ندارد و فقير و محروم است. همان گونه كه خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد: «خداوند شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد ، در حالى كه هيچ نمى دانستيد و او گوش ، چشم ها و قلب را براى (درك و علم) شما قرار داد ، شايد شكرگزار باشيد.»1 دانشى كه در اين آيه از انسان نفى شده، دانش كسبى  است، نه علم حضورى كه هر انسانى نسبت به بعضى امور علم حضورى دارد.

بشر هنگامى كه به دنيا مى آيد از دانش جنسى خالى است و ذهن و حافظه كودكان مانند صفحه سفيدى است كه هنوز چيزى در آن نوشته نشده و هرچه در آن ريخته شود به راحتى ثبت مى شود و به آسانى از بين نمى رود. چه اين كه گفته اند: «العلمُ فى الصِّغر كالنقشِ فى الحجر» دانش آموزى در كودكى مانند نقش بستن چيزى بر روى سنگ است. هرقدر از عمر كودك مى گذرد ، بر دانسته هايش، از جمله درباره مسائل جنسى افزوده مى شود. گرچه گفته مى شود كه كودك درك و فهمى نسبت به اين گونه مسائل ندارد ، اما اين را هم نمى توان منكر شد كه كودك به مرور زمان، اطلاعاتى درباره اين مسائل پيدا مى كند.

شايد يكى از دلايل لزوم رعايت پدر ومادر در حضور كودكان همين نكته باشد كه نبايد ذهن جستوجوگر و فعّال كودكان را به اين گونه مسائل آلوده كرد تا مبادا زمانى كه به بلوغ  نزديك شدند و نسبت به امور جنسى درك و فهمى پيدا نمودند ، به لغزش گرفتار گردند.

 هر چه بر سن كودك افزوده مى شود ، بر توانايى او نسبت به درك مفاهيم و نمادها افزوده مى شود. كودكى كه در دوران كودكى اش با اين گونه مسائل روبه روست، اگر به وسيله مربّيان از انحراف او جلوگيرى نشود ، زمينه لغزشش زيادتر است. آيا پدر و يا مادرى كه با پوشش نامناسب جسمى، يا گفتار و رفتار برانگيزاننده در برابر ديدگان كودك و يا نوجوان ظاهر مى شوند و سلامت و امنيت روانى او را دست خوش طوفان قرار مى دهند ، با والدينى كه مواظب همه حركات و سكنات خويش هستند و به انديشه ها و رفتارهاى فرزندان خود جهت مى دهند ، يكسانند؟ آيا كودكى كه به هر دليل صحنه هاي محرکي  را مشاهده كرده است ، اين كودك ـ چه دختر و چه پسر ـ در آينده احتمال خطايش زيادتر نيست؟

والدين و معلمان مسؤوليت مهمى در قبال تشكيل تصورات صحيح و كسب عادات بجا به عهده دارند. مهم ترين آن مسؤوليت ها مربوط به فراهم ساختن محيط سالم و روابط صحيح در خانواده است.

هر كدام از رفتارهاى انسان، چه مثبت و چه منفى، به نوبه خود مى تواند بر شخصيت فرد تأثير بگذارد. انحرافات و كج روى هاى رفتار جنسى نيز از اين قاعده مستثنى نيستند و در نتيجه، شخصيت انسان را متحوّل مى سازند. حال اگر به اين مطلب، وسعت و عمق تأثيرپذيرى كودك را اضافه نماييم، بهتر به نقش خانوداه و دوران رشد پى مى بريم.

 

والدين و معلمان مسؤوليت مهمى در قبال تشكيل تصورات صحيح و كسب عادات بجا به عهده دارند. مهم ترين آن مسؤوليت ها مربوط به فراهم ساختن محيط سالم و روابط صحيح در خانواده است. در اين كه رعايت چه نكاتى اساس اخلاقى خانواده را تأمين مى كند، بايد گفت: داشتن رابطه درست بين پدر و مادر نقش مهمى ايفا مى كند. پدر و مادر بايد دوستى، عشق و احترام متقابل به يكديگر داشته باشند; زيرا رفتار و كردار والدين براى كودكان نمونه تقليد است.(اما فراموش نکنند در  رفتار خود مقابل کودکان حريم ها را رعايت کنند)

وجود وسايل ارتباط جمعي جديد در خانواده در بسياري مواقع سبب آسيب رساندن به سير مناسب تربيت جنسي مي شود .مثل ماهواره و فيلم هايي که ممکن است تاثير بعضي از صحنه هاي آن از ذهن کودک پاک نشود.

امام صادق(عليه السلام) ارتباط سعادت فرزندان را به والدين تا آن جا توسعه مى دهند كه نوه هاى انسان را هم در برمى گيرد; حضرت مى فرمايند: «به درستى كه خداوند به وسيله رستگارى مردِ مؤمن، فرزند و فرزندِ فرزندش را رستگار مى كند.»2

در روايت ديگرى امام باقر(عليه السلام) مى فرمايند: «فرزندان با صلاح و درستى پدران خود (از بدى ها و آفات) حفظ مى شوند.»3

خانواده اگر زندگى خود را بر پايه دوستى بنا نهد ، مى توان اميدوار بود كه اجتماع آينده نسلى شايسته خواهد بود. براى حفظ كودك و نوجوان از آينده ناگوار ، بايد مربّيان ، بخصوص والدين ، آنان را از تأثيرات پيچيده اى كه مربوط به معاشرت غلط و تربيت نادرست جنسى است ، دور نگه دارند.

 

منبع : مجله تخصصي معرفت - با تلخيص

تنظيم براي تبيان :داوودي

 

 

پي نوشت ها:

1ـ «وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ.» (نحل: 78)

2-اسحاق بن عمار قال: سمعت اباعبدالله(عليه السلام) يقول: «انّ اللّهَ ليفلح بفلاح الرجل المؤمن وُلدَه و ولد ولده.» مرتضى فريد، الحديث، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1366، ج 2، ص 347.

3- «يحفظ الاطفال بصلاح آبائهم» مرتضى فريد، پيشين، ج 1، ص 296.

 

 مقالات مرتبط :

تربيت جنسي با تأکيد بر نقش مدرسه

ارتباط سالم دختر و پسر از کودکي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت