عمل جراحي افزايش قد خطر دارد

اگرچه امروزه از نوعي عمل جراحي ارتوپدي براي بلند قد شدن در محافل نام برده مي‌ شود، اما داستان اين جراحي به همين سادگي هم نيست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمل جراحي افزايش قد خطر دارد

اگرچه امروزه از نوعي عمل جراحي ارتوپدي براي بلند قد شدن در محافل نام برده مي‌ شود، اما داستان اين جراحي به همين سادگي هم نيست.

بدتر از كوتاهي قد

عمل جراحي افزايش قد يا همان افزايش طول استخوان‌ ها در طب ارتوپدي نزديك به 80 سال قدمت دارد، اما در كتاب‌ هاي تخصصي ارتوپدي كه مرجع پزشكان متخصص به شمار مي ‌آيد، هيچ‌ گاه از آن به عنوان عمل زيبايي ياد نشده است، بلكه اين جراحي جنبه درماني دارد و در اصلاح ناهنجاري ‌هاي مادرزادي كه طول يك اندام كوتاه‌ تر از ديگري است، يا عوارض ناشي از برخي شكستگي ‌ها يا صدمات مفصلي كه سبب شده است كه يك پا كوتاه ‌تر از ديگري شود، اين جراحي انجام مي ‌شود؛ اما متاسفانه امروزه بدون در نظر گرفتن عوارض و سختي‌ هاي اين عمل جراحي پُر خطر، برخي افراد مي ‌خواهند با اين جراحي، قد خود را افزايش دهند كه يك عمل جراحي زيبايي محسوب مي ‌شود.

چند و چون يك عمل پرخطر

زيربناي عمل جراحي افزايش قد بر اين اصل استوار است كه اگر استخوان‌ شكسته شود و بين 2 قطعه استخوان فاصله بيفتد، اين فاصله با استخوان ‌سازي دو سر مجاور پُر شده و استخوان جديد ساخته مي شود و در نتيجه طول استخوان افزايش مي‌ يابد.

با توجه به اين مساله، براي عمل جراحي افزايش قد نيز در اطاق عمل، ابتدا استخوان ساق پا شكسته شده و سپس ميله‌ هايي را به قطر 3 تا 4 ميلي‌ متر در ناحيه بالا و پايين شكستگي در پا وارد مي ‌كنند. اين ميله‌ ها به وسيله تعدادي حلقه به هم متصل هستند و داراي يك پيچ براي زياد كردن فاصله بين 2 ميله بالايي و پاييني مي ‌باشند.

پس از شكستن ساق پا و كارگذاري ميله‌ ها، پزشك با پيچاندن پيچ ‌هاي اين ميله روزانه حدود يك ميلي ‌متر فاصله ميله‌ ها و 2 تكه شكسته استخوان را زياد مي ‌كند تا در فاصله ايجاد شده بين دو سر استخوان شكسته، استخوان ‌سازي جديد ايجاد شود. اين در حالي است كه پيچاندن اين پيچ‌ ها به شدت دردناك بوده و با پارگي پوست و ماهيچه ‌ها و رباط‌ هاي پا همراه است.

پس از طي زماني طولاني، استخوان شكل مي ‌گيرد، اما بسيار نرم بوده و استحكام لازم را براي راه رفتن ندارد. بنابراين جراحي ديگري نيز لازم است تا در پا پلاتين قرار داده شود تا زماني كه استخوان جديد به استحكام مي ‌رسد، آسيبي نبيند.

اگر عارضه ‌اي پيش نيايد و خوش‌ شانس باشيد، حدود يك تا دو سال طول مي‌ كشد تا بتوانيد بدون عصا راه برويد و فعاليت ‌هاي روزانه خود را بدون مشكل انجام دهيد.

در بسياري موارد، پارگي و كشش شديد ماهيچه‌ ها و تاندون‌ ها سبب مي ‌شود كه نياز به جراحي مجدد باشد و پس از همه ي اين مراحل، راه رفتن شما مستلزم فيزيوتراپي و ورزش‌هاي خاصي است كه قطعا در آن شرايط بسيار دردناك است.

اين در حالي است كه عوارض خطرناك ديگري همچون جوش نخوردن استخوان‌ ها، احتمال بسيار زياد عفونت استخوان و بافت نرم، كج جوش خوردن يا هم‌ اندازه نشدن هر دو پا در كمين شماست.

پارگي پوست و زخم‌ هاي ناشي از جراحي، گاه به حدي است كه فرد به جراحي پلاستيك پوست نيز نياز پيدا مي ‌كند.

به دليل اين خطرات، اين روش براي افزايش قد در افراد كوتاه قد، با هدف زيبايي و بلند قد شدن اصلا مناسب نيست. پس بهتر است اگر از سن رشد شما گذشته است، به جاي متوسل شدن به اين روش، قد خود را هرچه قدر كه هست بپذيريد.

هورمون رشد از بخش جلويي غده هيپوفيز ترشح و وارد خون مي ‌شود و با اثرگذاري روي استخوان‌ ها باعث رشد طولي استخوان ‌ها و بلندتر شدن قد مي ‌شود.

دكتر شيرين فرجي گودرزي – جام جم

* مطالب مرتبط:

آيا مي ‌توان از كوتاهي قد پيشگيري كرد؟

كوتاهي و بلندي قد

هورموني براي رشد قد

پيش بيني قد نهايي فرد

چرا قدم كوتاه است؟

چاره‌جويي براي کوتاهي قد

ايراني‌ها کوتاه نشده‌اند!

تزريق هورمون رشد براي قد

اثرات هورمون رشد بر بدن

چه کار کنم تا قدم بلندتر شود

بعد از اتمام سن بلوغ، قدتان بلندتر نخواهد شد

تغذيه ي موثر در رشد قدي کودکان

قد رعنا ، آرزوي همه جوان ها

مدت زمان رشد قدي در کودکان و نوجوانان

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت