من یوزپلنگ هستم

ما پستاندارها، مهره‌دار هستیم، بدنمان از مو پوشیده شده، بچه به دنیا می آوریم و بعد از تولد به آنها شیر می‌دهیم و بالاخره خونگرم هستیم. اما در دنیا چند جانور پستاندار هست که شکل و شمایلشان با بقیه فرق می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من يوزپلنگ هستم

من يوزپلنگ هستم و از خانواده پستانداران مي باشم، حتما مي‌داني که ما پستاندارها، مهره‌دار هستيم، بدنمان از مو پوشيده شده، بچه به دنيا مي آوريم و بعد از تولد به آنها شير مي‌دهيم و بالاخره خونگرم هستيم. اما در دنيا چند جانور پستاندار ديگر هم هست که شکل و شمايلشان با بقيه فرق مي‌کند.

 

* پلاتي پوس

اين حيوان فقط در قاره‌ي استراليا پيدا مي‌شود. پلاتي‌پوس که نام کاملش پلاتي‌پوس نک اردکي است به جاي اينکه بچه هايش را به دنيا بياورد، تخم مي‌گذارد و بعد از دنيا آمدن بچه‌ها، به آنها شير مي‌دهد. جانوران تخم‌گذار به بچه‌هاي خود شير نمي‌دهند.

پلاتي‌پوس نيمه آبزي است؛ يعني هم در آب زندگي مي کند و هم در خشکي. پلاتي پوس‌ها مانند اردک‌ها غذايشان را از درون گل و لاي برکه‌ها پيدا مي‌کنند.

 

* خفاش

خفاش‌ها تنها پستانداراني هستند که پرواز مي‌کنند؛ به همين دليل بعضي فکر مي کنند که آنها «پرنده» هستند. بدن پرنده‌ها از پر پوشيده شده. ولي بدن خفاش از مو. پرنده‌ها تخم مي‌گذارند، ولي خفاش بچه‌زاست و به بچه‌هايش شير مي‌دهد.

خفاش‌ها پنج انگشت دارند که انگشت شست آنها آزاد است و از آن براي مرتب کردن موهاي خود استفاده مي‌کنند! پاهاي خفاش‌ها بسيار کوتاه است و براي راه رفتن مناسب نيست. خفاش‌ها انواع گوناگوني دارند و چيزهاي مختلفي مي‌خورند.

 

* اکيدنه

دو نوع اکيدنه در دنيا وجود دارد: پوزه کوتاه، پوزه دراز هر دوي آنها، مانند پلاتي‌پوس، فقط در استراليا زندگي مي‌کنند. اکيدنه‌ي پوزه کوتاه، کوچک‌تر از اکيدنه‌ي پوزه دراز است. اکيدنه هم مانند پلاتي‌پوس تخم مي گذارد.

اکيدنه‌ها زبان باريک و درازي دارند که چسبناک است و به آنها در شکار کمک زيادي مي‌کند.

 

 

* وال

وال اين هم يک وال است. بزرگ‌ترين جانور دريا هم يک پستاندار است. وال هم مانند همه‌ي پستانداران به بچه‌ي خود شير مي‌دهد؛ گرچه شير دادن در آب شايد کمي سخت باشد!

يکي ديگر از پستانداراني که مانند ماهي‌ها در آب زندگي مي‌کند... نه . اين يکي را تو بگو.

 

نوشته: صفورا زواران حسيني

تنظيم براي تبيان: خرازي

********************************

مطالب مرتبط

پروانه و بيد

آنها در همه جاي دنيا زندگي مي‌کنند

مارهاي ناشنوا

جانوري با دست هاي پارويي!

من فقط بامبو نمي خورم!

سازنده سد 1000 ساله!

پرستوي قطبي

پافين پرنده ي دريايي کوچک

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت