احساستان را برای هم خرج کنید
احساستان را برای هم خرج کنید
ده دستور براى خوشبختى در ازدواج (2)
در مقاله ی پیش به 6 مورد كه شامل " نظم و ترتیب " ، " اعتماد و خوش گمانى" ، " پاكیزگى و زیبائى" ، " گذشت و تفاهم" ، " با یكدیگر زیبا صحبت كنید " و " دیگران چگونه اند" می شود را مورد بررسی قرار دادیم . حال 4 دستور و سفارش مهم دیگر را برای شما كاربران عزیز تبیان ارائه می دهیم :
1- احساسات ، راه ایجاد محبت است ، استفاده كنید .
سخن زیبا و شیرین ، احترام و تعارف ، زیبائى و تمیزى در بدن و لباس و زندگى و مسائلى از این قبیل ، مى تواند ، نشاط آفرین و جذاب باشند. نگوئید محبت باید در دل باشد؟ آرى محبت در دل است ، اما ایجاد آن بستگى به كارهائى دارد كه شما انجام مى دهید، و تظاهر به دوستى ، نشان دادن و برخورد زیبا و خلاصه آنچه دیگرى از آن لذت مى برد ، یك راه ایجاد محبت و تداوم آن است .
2- احساس همدردى و غمخوارگى.
زن شوهرى كه به حقیقت ازدواج و برنامه سعادت و موفقیت آن آگاهى دارند و مى دانند كه باید این بنا را با محبت استوار گردانند توجه دارند كه یكى از عوامل محبت كه موجب گرمى و صفاى زندگى است احساس همدردى و غمخوارگى با یكدیگر است .
در خوشی ها و تلخی هاى زندگى ، یكدیگر را سهیم بدانید ، آن وقت احساس مى كنید كه چه زندگى شیرین و هماهنگى خواهید داشت ، اینكه شوهر هر غذائى دوست داشت بخورد و هر وقت كه خواست مسافرت كند و هر شرائطى كه خود مى خواهد تحمیل كند بدون در نظر گرفتن خواسته همسر خود ، كارى عاقلانه نیست .
اینكه بعضى از زنها در برخورد با مسائل زندگى مى گویند وظیفه شوهر است كه فلان چیز را بخرد ، باید فلان چیز را تهیه كند، یا باید چنین و چنان كند، و یا شوهر بگوید وظیفه زن است كه بشوید، بروبد و پخت و پز كند و اینگونه مسائل ، جز ایجاد سردى چیز دیگرى نیست .
3- هرگز ناامید نباشید ، عاقل باشید.
انسان موجودى است ، انعطاف پذیر، كه مى تواند در اثر تكرار و عادت ، روحیات و عواطف خود را تغییر دهد، و به همین جهت است كه انقلابهاى درونى و یا جهشهاى روحى را در برخى مشاهده مى كنیم ، توضیح كامل این حالت محتاج به بحث بسیار است توجه شما را به یك مثال جلب مى كنم .
آیا مصیبت زده اى را دیده اید كه عزیزى را از دست داده است ؟ حالات او را در سه روز بعد در نظر بگیرید، آیا اضطراب و هیجان او همان اندازه است ؟ حالا یكماه بعد او را در نظر بگیرید، و بالاخره یك سال بعد را، مى بینید كه او بعد از مدتى ، هرگز آن نگرانى و تشویش اولیه را ندارد چرا؟ آیا مصیبت بر طرف شده یا كم شده است ؟ خیر، مصیبت همچنان پابرخاست ، آنچه تغییر كرده مصیبت زده است نه مصیبت ، او در اثر مرور زمان به آن عادت كرده است ، در حقیقت تنهاخود مصیبت سنگین نبود ، بلكه چون تازه بود سنگین بود و چون از تازگى افتاد. دیگر سنگین نیست ، به همین جهت است كه گفته اند، هنگام مصیبت شخص دانا كارى مى كند كه جاهل چند روز بعد خواهد كرد ، البته نویسنده خود معترف است كه استقامت در مقابل مصیبت مثل نوشتن آن ساده نیست ! ولى نتیجه درخشانى در پى دارد. برای مقابله یا سختی ها بهتر است دنیا را آنطور كه هست بپذیرید .
كسى كه در این جهان زندگى مى كند ، اگر توقع مشكلات و حوادث را نداشته باشد ، خود را فریب داده است ، آن دنیائى كه مشكلات و سختى درآن نباشد ، بهشت است نه جهان ما.
این حقیقت را در زندگى درك كنید و بپذیرید تا نه تنها از بروز حوادث غافلگیر نشوید، بلكه كم و بیش منتظر آن هم بوده و خود را هنگام حادثه نبازید ، حادثه در دنیاى ما مساله عادى و رایج است .پس سعی کنید همیشه روحیه ی خود را حفظ کنید
صبر و استقامت در قرآن و حدیث
صبر و استقامت یكى از ابزار مهم موفقیت در زندگى هر فردى است ، مخصوصا براى افراد مؤ من و پایبند به اصول اخلاقى و دین .
ارزش صبر در راه سعادت انسان آنقدر زیاد است كه خداوند متعال در قرآن مجید ده ها بار از آن سخن گفته است ، به این آیه مباركه توجه فرمائید:
ما قطعا شماها را به امورى مانند ترس و گرسنگى و كمبود و خسارت در اموال و جان ها و میوه ها، امتحان مى كنیم ، و مژده باد استقامت كننده ها را، آنها كه وقتى مصیبتى به آنان وارد مى شود مى گویند ، ما از خدائیم و به سوى او باز میگردیم ، بر اینان باد درود و رحمت پروردگارشان ، و ایشانند هدایت شد گان (1)
گاهى مى فرماید: خداوند با صبر كنندگان است (2)
و مى فرماید: همدیگر را به صبر توصیه كنید،(3)
و مى فرماید: با سختى آسانى است.(4)
اینها همه نشانده این حقیقت هستند كه صبر و استقامت در سعادت انسان چقدر حساس و مهم است .
امام صادق علیه السلام فرمود: نقش صبر در ایمان ، همانند سر به بدن است ، همچنانكه بدون سر، بدن نمى ماند ، بدون صبر هم ایمان نمى ماند.(5)
و در حدیث دیگر حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: انسان آزاده ، در همه حال آزاده است اگر سختى ببیند ، استقامت مى كند ، مصیبت هر چه بر او زیاد شود او را نمى شكند ، گرچه اسیر و مقهور شود، و از گشایش به سختى بیفتد، همچنانكه یوسف صدیق امین ، وقتى برده شد و مغلوب و اسیر گردید به آزاده گى او لطمه نخورد، تاریكى و وحشت چاه و آنچه كشید به او صدمه نزد تا اینكه خداوند بر او منت نهاد و همان ستمگر متجاوز به او را، عبد او قرار داد و او را پیامبر مرسل نمود و امتى را به وسیله او مورد رحمت قرار داد.آرى چنین است نتیجه صبر كه نیكى به دنبال دارد، پس صبر كنید و صبر را به خود تلقین كنید تا پاداش ببرید.(6)
و در روایت دیگرى حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر مؤ منى كه به بلائى مبتلا شود و صبر كند، همانند پاداش هزار شهید براى او خواهد بود.(7)
4- سعادت دنیا و آخرت در گرو خوش اخلاقى است .
(( احسن الناس ایمانا احسنهم خلقا و الطفهم باهله انا اطفكم باهلى .))
امام باقر علیه السلام فرمود: هر مؤمنى كه اخلاق بهترى دارد ، ایمانش از همه كامل تر است .(8)
و پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: در كفه هیچكس در روز قیامت چیزى بهتر از اخلاق خوب قرار داده نمى شود.(9)
و فرمود: آنكه اخلاق خوب دارد همانند پاداش روزه دار در حال عبادت اجر مى برد.(10)
و فرمود: بیشترین چیزى كه امت مرا بهشتى مى كند ، تقواى الهى و اخلاق خوب است .(11)
اینها نمونه اى از دهها روایت است كه در اهمیت و فضیلت خوش اخلاقى آورده شده است و هر كس كه به سعادت دنیوى و اخروى خود علاقه مند باشد ، باید بر اعصاب خویش مسلط باشد، و خوش اخلاق باشد، مشكلات و سختی ها براى هر كس كم و بیش رخ مى دهد، اما با برخوردى زیبا و اخلاق خوب ، مى توان از آنها به خوبى عبور كرد.
شما با بداخلاقى ، فقط به سعادت خود لطمه مى زنید، زندگى خود و دیگران را خراب مى كنید ، اگر سلامتى مى خواهید ، اگر شادى مى خواهید خوش اخلاق باشید ، كه بداخلاق نه دین دارد و نه دنیا.
(( لا عیش اهنا من حسن الخلق . ))
امام صادق علیه السلام در ضمن سفارش و نصیحت هاى خویش به یكى از اصحاب خود فرمود: هیچ زندگى گواراتر از خوش اخلاقى نیست .(12)
پی نوشت ها :
1- -سوره بقره ، آیه 155.
2- -سوره انفال ، آیه 46.
3-سوره والعصر.
4-سوره الم نشرح .
5-اصول كافى ، ج 4، ص 140، 142.
6-اصول كافى ، ج 4، ص 140، 142.
7-اصول كافى ج 4 ص 146.
8-بحار ج 68.
9-بحار ج 68.
10-بحار ج 68.
11-بحار، ج 68.
12-بحار، ج 66، ص 400.
منبع : برگرفته از كتاب" اخلاق در خانواده و تربیت فرزند - نویسنده : سید محمد نجفى یزدى "
با تغییر و تلخیص
تنظیم برای تبیان :داوودی
مقالات مرتبط :