تبیان، دستیار زندگی
زن و شوهر، هر دو باید توجه داشته باشند كه انسان به این سادگى و سرعت توان رسیدن به آگاهى و پى بردن به خطاها و اشتباهات خود را ندارد، باید با شیوه اى بسیار لطیف و با روشى بسیار ملایم و دقیق او را به قله آگاهى رسانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منطقی، عاشق باشید

راهنمای نقشه ی عشق (2)

همسر

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

در این مقاله دورمز دیگر برای شناسایی نقشه ی عشق را می خوانید.

1- چشم پوشى از خطاها

بیشترین سفارش اسلام در مورد مسائل خانوادگى، در زمینه گذشت و اغماض هریك از زن و شوهر در لغزش ها، كج خلقى ها و اشتباهات یكدیگر است زیرا زن و شوهر دو انسانى هستند كه همانند همه انسان هاى دیگر، روحیات و طرز تفكرهاى دوگانه دارند. آن ها كه مدعى اند ما در همه موارد یك طرز تفكر داریم و در همه مسائل موافق و هماهنگ هستیم، شاید هنوز زمینه و موقعیت برایشان پیش نیامده است كه خصلت هاى واقعى همدیگر را بشناسند، ضمن آنكه اگر زن و شوهرى با روحیه مشترك پیدا شوند ، باز هم هیچ كدام از اشتباه و خطا و عصبانیت مصونیت ندارد. از اینجاست كه اهمیت گذشت و تأثیر آن در تداوم روابط سالم آشكار مى شود.

وجود عفو و گذشت به یقین كانون خانواده را گرم نگاه مى دارد ، عشق و محبت را سرزنده مى كند و اختلاف و مشاجرات را به پایان مى برد. عفو و گذشت نشانه حسن نیت و خوش بینى به زندگى است. عفو و اغماض به طور قطع ، در عواطف دو طرف اثر خوبى مى بخشد و در طرز تفكر و شیوه عمل آن ها تحوّل ایجاد خواهد كرد. چه بسیار تیرگى ها كه در پرتو این صفت از میان برخاسته و جاى خود را به صفا و صمیمیت داده است.

زن و شوهر، هر دو باید توجه داشته باشند كه انسان به این سادگى و سرعت توان رسیدن به آگاهى و پى بردن به خطاها و اشتباهات خود را ندارد ، باید با شیوه اى بسیار لطیف و با روشى بسیار ملایم و دقیق او را به قله آگاهى رسانید.

خداوند در قرآن كریم سفارش مى كند كه از خطاى دیگران چشم پوشى كنید بلكه خطاى آنان را نادیده بگیرید.

«وَلیَعفوا و لیصفَحوا الا تُحبُّونَ ان یَغْفِرَ اللّهُ لَكُم واللّهُ غفورٌ رحیم» (نور: 22)

باید عفو كنید و چشم بپوشید ، آیا دوست نمى دارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است.

2-  برخورد منطقى

از ویژگى هاى روابط سالم و سازنده همسران این است كه در عین انتقاد و اعتراض هایى كه به عملكرد یكدیگر دارند ، با همسرشان برخوردى انسانى و منطقى دارند. در مواردى ممكن است شما قدرت داشته باشید حرف خود را بر كرسى بنشانید و برترى خود را اثبات كنید و حتى آبروى همسرتان را به خطر اندازید ، ولى قدرت منطق و رفتار منصفانه مانع از وقوع چنین امرى مى شود.

همچنین ممكن است توقّع حقى را از همسر خود داشته باشید ولى وقتى با دیدى منطقى به آن مى نگرید ، درمى یابید كه وصول به آن امكان پذیر نیست و از عهده همسرتان خارج است. متأسفانه برخى از افراد به دست و پاى همسر خود مى آویزند و نیروى حركت او را مى گیرند و یا او را از كار مى اندازند تا به خواسته و هدف خود برسند. به نظر مى رسد اگر فردى این چنین به هدف خود دست یابد ، از آن سودى نخواهد برد و در واقع ، محروم و ناكام خواهد ماند ، ضمن اینكه همسرش را از خود گریزان كرده است.

تعادل در زندگى مشترك زمانى برقرار مى شود كه روابط متقابل بر پایه هاى عقلانى استوار باشد. آدمى به دلیل حبّ نفس (خودپرستى) ، پیوسته گرایش به جانب منافع شخصى دارد و سیاست جلب منفعت و دفع ضرر را بر خط مشى هاى دیگر ترجیح مى دهد. چنین نگرشى در زندگى دوران تجرّد ، تا حدى عملى و امكان پذیر است، ولى در زندگى مشترك، با لحاظ پیدایش روابط و مناسبات جدید ، سلیقه هاى شخصى زن و شوهر در تقابل با یكدیگر قرار مى گیرند چون هریك از دریچه منفعت شخصى به زندگى مى نگرد و ترجیحات او از نوع نفسانى است تا عقلانى.

زوجین، بخصوص مردها، باید این واقعیت را بپذیرند كه هرگز اعمال قدرت، قدرت نمى آفریند، بلكه از زور و قدرت باید زمانى استفاده كنند كه از راه هاى دیگر مأیوس گردیده باشند.

در چنین شرایطى، اگر زوجین داراى اخلاق ملایم و تربیت صحیحى باشند ، مى توانند به جاى اعمال سلیقه شخصى و حاكمیت زور و قدرت در عرصه زندگى، پایه هاى استوار و مطلوبى براى حل اختلاف سلیقه هاى خود بیابند و منطق در صحنه زندگى شان حاكم باشد. زوجین، بخصوص مردها، باید این واقعیت را بپذیرند كه هرگز اعمال قدرت، قدرت نمى آفریند، بلكه از زور و قدرت باید زمانى استفاده كنند كه از راه هاى دیگر مأیوس گردیده باشند.

تهیه کننده:داوودی

برگرفته از مجله معرفت و کتاب آئین همسر داری

مقالات مرتبط :

زبان مشترک،درمان همه ی دردها

سه راز از رازهای خوشبختی

خرده نیازهای زن وشوهری!

با همسرت ،آرامش را بیافرین!

همسران ،همکارانی عاشق

همدلی از همزبانی خوش تر است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.