تبیان، دستیار زندگی
نارضایتى‏هاى كوچك را دست كم نگیریم؛ چون اغلب همین‏ها هستند كه سد راه خوشبختى هستند؛ مثل بگو مگوها، نیش زدن‏ها، دخالت‏ها، ناسازگارى‏ها، ناكامى‏ها، غرورها و منت گذاشتن‏ها.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلخورم ، اما دوستت دارم

قلب

اغلب زوج‏هاى جوان حتى اگر در گذشته ، بهترین دخترها و پسرها براى خانواده‏های شان بودند ، در زندگى مشترك با همسرشان، دچار اختلاف مى‏شوند. كسى نمى‏تواند ادعا كند كه تا به حال با همسرش مشاجره نداشته و از همسرش نرنجیده است. بعضى‏ها به خاطر جر و بحث‏هایى كه پیش مى‏آید ، احساس مى‏كنند كه ازدواجشان موفق نبوده است. با این حال، خود را ناگزیر به سازش با همسر مى‏دانند اما اختلاف آنها، مثل آتش زیر خاكستر، باقى مى‏ماند. در این موارد، لازم است هر یك از زوجین فقط این سؤال را از خود بپرسند كه «چقدر براى بهبود روابطمان زحمت كشیدیم»؟

اغلب ما در برابر این سؤال، ابروها را بالا انداخته ، با چشمانى از حدقه بیرون زده و قیافه‏اى حق به جانب، مى‏گوییم : «خیلى».

حقیقت امر این است كه ما زحمت‏هایمان را حساب شده نكشیدیم.

آیا تا به حال سعى كرده‏ایم كه ریشه اختلافات را پیدا كنیم و مسائلى را كه سد راه خوشبختى ماست، برطرف كنیم؟

آیا تا به حال خواسته‏هایمان را در كفه ترازوى ذهنمان گذاشته‏ایم تا ببینیم كدام ارزش را باید فداى ارزش دیگر كنیم؟

آیا تا به حال فكر كرده‏ایم كه ما مى‏توانیم با كمى سعى و تلاش، زندگى مشتركمان را سرشار از شادى، عشق و محبت كنیم؟

نارضایتى‏هاى كوچك‏

نارضایتى‏هاى كوچك را دست كم نگیریم چون اغلب همین‏ها مانع احساس خوشبختى می شوند.

مثل بگو مگوها، نیش زدن‏ها، دخالت‏ها، ناسازگارى‏ها، ناكامى‏ها، غرورها و منت گذاشتن‏ها. اگر در برابر این مسائل كوچك از خود گذشت نشان دهید ، راه‏هاى جدیدى براى دوست داشتن زندگى و همسرتان باز خواهد شد و به یك نیروى فزاینده مثبت، دست خواهید یافت. در این جا براى نمونه، چند راه را به شما یادآورى مى‏كنیم. سعى كنید راه‏هاى دیگر را خودتان كشف كنید.

منت نگذارید

منظور كردن كارهایى كه براى همسرتان انجام داده‏اید یا حتى گذشتى كه به خاطر او كرده‏اید ، براى هر یك از طرفین، همیشه وسوسه‏انگیز است. این وسوسه را بشناسید و آن را از خود دور كنید. این مسئله ، یكى از مواردى است كه جرقه اختلافات زوجین را فراهم مى‏كند. ما نباید توقع داشته باشیم كه همسرمان به خاطر هر كارى كه انجام مى‏دهیم ، از ما قدردانى كند. اگر زوجین، توقع قدردانى داشته باشند ، نتیجه آن، ناخرسندى و به رخ كشیدن كارهایى است كه در طول روز انجام مى‏دهند و اگر یكى از زوجین این كار را انجام دهد ، طرف مقابل نیز قطعاً تحریك شده ، به دفاع از خود مى‏پردازد. ما نباید از این‏كه براى خوشبختى‏مان كارى انجام داده‏ایم، ناراضى باشیم. از این‏كه من بچه‏ها را به مدرسه رساندم، خانه را من تمیز كردم ،خرید را من كردم ، بچه‏ها را من حمام بردم و... .

منظور كردن این كارها، به معنى نارضایتى ما از آنهاست و بى‏گذشت بودنمان را نشان مى‏دهد و در این صورت، چه بخواهیم و چه نخواهیم، همسرمان فكر مى‏كند كه بر سر او منت مى‏گذاریم و مهم‏تر این‏كه یادآورى این كارهاى به ظاهر سخت، آن هم به طور دائم باعث مى‏شود كه نسبت به همسرمان، احساس خشم كنیم و كم كم عشق و محبت در زندگى كم‏رنگ مى‏شود و كنایه‏زدن‏ها شروع شود و هر روز بیشتر از روز قبل، نیروى خود را به خاطر این مسائل بى‏ارزش، از دست مى‏دهیم و عادت مى‏كنیم كه هر روز، فهرست بلندبالایى را از كارهایى كه انجام داده‏ایم، به رخ همسرمان بكشیم . كارهایى كه وظیفه ماست و یا نشانه گذشت ماست.

هر گاه احساس كردید نسبت به همسرتان خشمگین هستید ، وقتى كه احساس كردید كار نادرستى انجام داده یا حتى كارى را كه مى‏بایست انجام مى‏دادید، انجام نداده‏اید ، لحظه‏اى صبر كنید و آن عشقى را كه بینتان هست، به یاد بیاورید.

لبخندى بر لب بیاورید و عصبانیت را به مرور زمان و با تمرین، از فهرست عادت‏هایتان حذف كنید. در این صورت، تأثیر آن را در همسرتان خواهید دید. این كار، گامى بزرگ در جهت بهبود روابط خواهد بود و هر روز، علاقه‏تان به زندگى مشترك و شریك زندگى‏تان، بیشتر خواهد شد.

توقع نداشته باشید همسرتان بى‏نقص باشد

وقتى به همسرتان مى‏گویید: « چرا این طور هستى»، یا « چرا خودت را عوض نمى‏كنى»، از او توقع دارید كه چه جوابى به شما بدهد؟ خودتان را جاى او بگذارید. اگر كسى از شما این سؤال را بپرسد ، چه جوابى مى‏دهید؟ اغلب ما فكر مى‏كنیم كه عملكردمان درست است و شاید ذاتاً نمى‏توانیم خودمان را اصلاح كنیم. وقتى چنین سؤالى را از همسرتان مى‏كنید ، او تصور مى‏كند كه آن كسى نیست كه شما مى‏خواستید و در انتخابتان اشتباه كردید و این مسئله‏اى نیست كه از ذهن كسى بیرون برود و نباید توقع بهبود روابط را بعد از زدن چنین حرف‏هایى داشت. بعضى‏ها این سؤالات را از همسرشان نمى‏پرسند بلكه اینها را به جاى این‏كه از همسرشان بپرسند ، از خودشان مى‏پرسند كه این هم به مراتب بدتر است زیرا در این صورت، خودمان فكر مى‏كنیم كه اگر او شخص دیگرى بود ، آن وقت من خوشبخت بودم و اوست كه باید عوض شود و هیچ راه دیگرى نیست.

حال اگر فكر مى‏كنید كه جواب خوشبختى شما در كس دیگرى است، كاملاً اشتباه مى‏كنید.

هیچ كسى را در دنیا نمى‏توانید پیدا كنید كه با تمام عقاید شما موافق باشد و این طبیعى است پس با نظام طبیعت نجنگید بلكه در كنار آن زندگى كنید و خودتان را با چیزى كه هست، وفق دهید.

شما مى‏توانید بار مسئولیتى را كه از او توقع دارید ، از دوشش بردارید و روابط را اصلاح كنید. در این صورت، با ایجاد صمیمیت، كم كم به چیزهایى كه مى‏خواستید ، مى‏رسید. به همسرتان وقت بدهید تا خواسته‏هاى شما را كشف كند و حتى اگر زحماتش براى برآورده كردن این خواسته‏ها نتیجه‏اى نداد ، او را دوست بدارید و به وجودش افتخار كنید.

تهیه کننده : داوودی

منبع : پرسمان - پیام زن

مقالات مرتبط :

لجبازی تا آخرین نفس!!!

نزاع از نوع عاشقانه

یک زوج ، اما دونفر

تا آخرین نفس حمایتت می کنم

خرده نیازهای زن وشوهری!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.