جشنواره فیلم شهر از حد یک رویداد نمایشی فراتر رفته است

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر تاکید کرد این رویداد سینمایی از یک جریان صرفا نمایشی خارج شده و به یک جشنواره مطلوب در حوزه فرهنگ رسیده است. نشست مطبوعاتی سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر صبح امروز با حضور علیرضا رضاداد دبیر جشنواره و .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رضاداد:

جشنواره فيلم شهر از حد يک رويداد نمايشي فراتر رفته است

دبير سومين جشنواره بين‌المللي فيلم شهر تاکيد کرد اين رويداد سينمايي از يک جريان صرفا نمايشي خارج شده و به يک جشنواره مطلوب در حوزه فرهنگ رسيده است.

نشست مطبوعاتي سومين جشنواره بين‌المللي فيلم شهر صبح امروز با حضور عليرضا رضاداد دبير جشنواره و وحيد اسلامي و ايمان شمسايي در خانه هنرمندان برگزار شد.

رضاداد در ابتداي اين نشست و بعد از رونمايي تيزر جشنواره گفت: امروز آخرين سکانس اين جشنواره است. من پيش از اين براي برگزاري جشنواره شهر طرحي داشتم که مبناي آن رسيدن به يک جشنواره تخصصي و موضوعي در حد مطلوب بود. سوابق کاريم در گذشته به من آموخته جشنواره‌هاي تخصصي و موضوعي در کشور ما مورد نياز است و در ايجاد فضاي متعالي در سينما و فرهنگ کشور تاثير دارد.

وي افزود: در ايران با جشنواره‌هاي موضوعي و تخصصي ساده‌انگارانه برخورد مي‌شود و بيشتر از آنکه به يک جشنواره موثر تبديل شود، تنها به يک آئين نزديک شده است. من در نخستين نشست مطبوعاتي جشنواره فيلم شهر پيش‌بيني کردم در برگزاري جشنواره آن را از يک جريان صرفا نمايشي خارج کنيم تا به برنامه‌اي مطلوب در اين زمينه دست يابيم و در همين راستا سعي کرديم جشنواره را با کمک همکاران يک گام به جلو پيش ببريم.

رضاداد ادامه داد: ما کار خود را براي برگزاري اين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم شهر از شهريور آغاز کرديم و امروز در نقطه پاياني آن قرار داريم. براي بخش فرهنگي کشور نيز چنين جشنواره‌اي با اين ابعاد و گستردگي تجربه‌اي منحصر به فرد به شمار مي‌رود.

وي تاکيد کرد: تلاش ما توليد محتواست. از اين رو هر جمعي اگر به سينما علاقمند است و نگاه تخصصي دارد بايد بين مديريت اجراي آن محتوا که در اينجا همان مديران شهري است و از سوي ديگر تاييدکنندگان علم، جامعه توليد‌کننده اثر و از سوي ديگر مخاطب ارتباط نزديک ايجاد کند. ما نيز در برگزاري جشنواره شهر تلاش کرديم بين اين چهار گروه نزديکي و هماهنگي ايجاد شود.

دبير سومين جشنواره بين‌المللي فيلم شهر درباره فعاليت‌هاي ديگر جشنواره گفت: ما از طريق نشريه ماهيانه تصوير سعي کرديم اين چهار گروه را به هم نزديک کنيم. در آبان‌ماه به کمک گروه معماري فرهنگستان هنر نشست‌هايي را در زمينه ارتباط سينما و معماري برگزار و در ادامه نشست‌هايي چون "شهر و اقتباس ادبي"، "شهر و علوم اجتماعي" و ... برپا کرديم.

وي با اشاره به ايجاد پژوهشگاه مجازي جشنواره فيلم شهر گفت: براي بالا بردن سطح علمي جشنواره، پژوهشگاه مجازي شامل مقالات و مطالبي در اين زمينه ايجاد کرده‌ايم که خوشبختانه با استقبال خوب روبرو شده است. در همين زمينه توليد چند کار سينمايي و چند مجموعه مستند در دستور کار جدي‌تر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران قرار گرفت.

رضاداد در ادامه بيان کرد: به مناسبت سي‌امين سال پيروزي انقلاب اسلامي دو طرح يکي در دفتر جشنواره فيلم شهر و طرح ديگري در شهرداري به ثبت رسيد. طرحي که در همين ارتباط متعلق به شهرداري تهران است، ساخت 30 فيلم از فيلمسازان 30 سال اخير کشور است و طرح جشنواره محدوديت سني ندارد و با گرايش شهري ساخته مي شود.

وي درباره برگزاري اين جشنواره گفت: سومين جشنواره بين‌المللي فيلم شهر يکشنبه 11 اسفند در هتل شيان آغاز مي‌شود و از دوشنبه 12 اسفند نيز نمايش فيلم‌هاي بخش‌هاي مختلف شروع خواهد شد. اين فيلم‌ها در سينماهاي ملت، آزادي، فلسطين و خانه هنرمندان به نمايش درمي‌آيند و مراسم اختتاميه نيز 17 اسفند در برج ميلاد برگزار مي‌شود.

دبير سومين جشنواره فيلم شهر در باره داوران جديد بخش‌هاي مختلف جشنواره گفت: در بخش مستند داستاني مسعود کيميايي و در بخش کودک و نوجوان عليرضا شجاع‌نوري به جمع داوران افزوده شده‌اند. همچنين در اين دوره جشنواره بزرگداشت هنرمنداني چون مرحوم خسرو شکيبايي، مرحوم رسول ملاقلي‌پور، مرحوم رسول احدي و جمشيد مشايخي در خانه هنرمندان برگزار مي‌شود.

وي تاکيد کرد: همزمان با اين دوره جشنواره 9 کتاب از احمد طالبي‌نژاد، احمد ميراحسان، زاون قوکاسيان، عليرضا قاسم‌خاني و... به چاپ مي‌رسد.

رضاداد درباره بودجه برگزاري جشنواره فيلم شهر گفت: نهادهاي ديگر بودجه‌اي براي برگزاري جشنواره پيش‌بيني نکرده‌اند. حدود 250 ميليون تومان براي بخش انتخاب و جوايز در نظر گرفته شده است. اين جشنواره با بودجه يک جشنواره کودک برگزار مي‌شود. هزينه برگزاري جشنواره بيشتر با همکاري دوستان فراهم شده است.

 

روابط عمومي موسسه تبيان

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت