نشست، نقد و بررسی فیلم سینمایی «بيست»

كاهاني: رستوران را بهترين مكان براي تعريف زندگي و مرگ ديدم. خبرگزاري فارس: كارگردان فيلم «بيست» گفت: به دنبال جايي مي‌گشتم كه بتوان در آن، زندگي و مرگ را تعريف كرد و احساس كردم يك رستوران با تعدد اتفاقاتي كه در آن مي‌افتد بايد لوكيشن فعالي باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست، نقد و بررسي فيلم سينمايي «بيست»

كاهاني: رستوران را بهترين مكان براي تعريف زندگي و مرگ ديدم.

كارگردان فيلم «بيست» گفت: به دنبال جايي مي‌گشتم كه بتوان در آن، زندگي و مرگ را تعريف كرد و احساس كردم يك رستوران با تعدد اتفاقاتي كه در آن مي‌افتد بايد لوكيشن فعالي باشد.

نشست خبري فيلم «بيست» با حضور عبدالرضا كاهاني (كارگردان)، پوران درخشنده (تهيه كننده)، مهتاب كرامتي، فرشته صدرعرفايي، عليرضا خمسه، حبيب رضايي، مهران احمدي(بازيگران)، شيوا منفرد (تدوين‌گر) و حسين مهكام (فيلمنامه‌نويس) در سينماي فلسطين برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، عبدالرضا كاهاني درباره ايده و انگيزه ساخت خود از اين فيلم گفت: در اين 35 سال خاطراتي دارم كه هركدام مربوط به تك تك آدم‌هايي است كه در اين فيلم ديديم. هركدام از آنها را در مقاطع مختلف زندگي ديدم و دنبال فضايي مي‌گشتم كه با توجه به روحيات و محتوايي كه مدنظر داشتم، آنجا كار كنم.

وي افزود:‌به دنبال جايي مي‌گشتم كه بشود زندگي و مرگ را تعريف كرد و احساس كردم يك رستوران با تعدد اتفاقاتي كه در آن مي‌افتد بايد لوكيشن فعالي باشد و به اين دليل، اين شخصيت‌ها را داخل اين تالار آوردم.

كاهاني با بيان اين مطلب كه فيلمنامه «بيست» يازده بار بازنويسي شده است، گفت: پيش از فيلمبرداري، ده بار بازنويسي شد و مرتبه يازدهم سر صحنه و با مباحثه‌اي كه باعوامل فيلم انجام مي‌شد، كار را بازنويسي كرديم و در واقع، بازنويسي شفاهي بود.

اين كارگردان در پاسخ به اين سئوال كه چرا به سراغ شخصيت‌هاي فرودست جامعه رفته است، گفت: من اين آدم‌ها را بيشتر مي‌شناسم چون شهرستاني‌ام و بيشتر دوستانم از اين جنس هستند و بيشتر با طبقه پايين جامعه مراودت دارم. همانطور كه مي‌دانيد، جنوب شهر تهران هم شباهت زيادي به شهرستان‌ها دارد و در كل خوشحالم كه در مورد آنها فيلم ساختم.

«پوران درخشنده» تهيه‌كننده اين فيلم سينمايي درباره همكاري خود با «عبدالرضا كاهاني» گفت: آقاي كاهاني را از فيلم «آن‌جا» مي‌شناختم و فيلم او را خيلي دوست داشتم تا اين كه فيلمنامه «بيست» راخواندم و در همان وهله اول اعلام آمادگي كردم و روز بعد پروانه ساخت آن را گرفتيم و از همكاي يك سرمايه‌گذار بسيار خوب بهره برديم.

وي افزود: اين فيلم با تمام عشقي كه تك تك بچه‌ها گذاشتند، ساخته شد و در اينجا، بايد از پرويز پرستويي كه با تمام عشق خود در طول اين ماجرا ما را ياري كرد، تشكر كنم. همين طور از عليرضا خمسه، مهتاب كرامتي، فرشته طائرپور و تشكر ويژه‌اي از مديرصدابرداري و فيلمبرداري داشته باشم كه در شرايط استثنايي كار كرده‌اند، چرا كه امكانات نورپردازي و وجود آيينه‌هاي متعدد و بودن در لوكيشني در جنوب شهر كار آنها را بسيار سخت كرده بود.

درخشنده گفت:‌ ما كارگردان‌هاي بسيار خوب ديگري هم داريم كه اگر فيلمنامه خوبي داشته باشم، مايلم با آنها كار كنم.

مسعود سلامي فيلمبردار اين فيلم نيز در مورد كار خود گفت:‌ وقتي كوچك‌ترين فرد يك گروه هستي، كارت بسيار سخت است چرا كه من سنم از بقيه كمتر بود اما با حضور عبدالرضا كاهاني و مهران احمدي مثلث بسيار خوبي را درست كرديم و نتيجه كار بسيار خوب شد.

وي درباره مشكلات فيلمبرداري در اين پروژه گفت: ما در يك لوكيشن بسيار خاص فيلمبرداري مي‌كرديم كه با نور هر روزي طرف بوديم كه زمان بسيار كمي به ما مي‌داد. بزرگ‌ترين مشكل ما در اين فيلم، آيينه‌هايي بود كه خواستيم تا به صحنه فيلم ما كمك كند و به دليل داشتن فضايي بسيار كم، تنوع بيشتري به پلان‌ها ببخشد. اين مشكل وجود داشت كه دوربين و بوم صدا در آيينه‌ها ديده شود كه اينجا بايد از عباس رستگارپور صدابردار و نويد فرح‌مرزي گريمور كار براي همكاري‌شان تشكر كنم.

به گزارش فارس، حسين مهكام يكي از نويسندگان فيلمنامه‌ اين پروژه، در ادامه اين نشست گفت: هنگامي كه به اين پروژه ملحق شدم، آقاي كاهاني نسخه چهارم فيلمنامه را نيز نوشته بودند به همين خاطر جزييات و مؤلفه‌ها در فيلمنامه وجود داشت و من به لطف ايشان، با اين پروژه همكاري كردم.

مهكام با اشاره به عدم منطقي بودن برخي از شخصيت‌ها در اين فيلم گفت: وقتي با يك داستان كلاسيك روبه رو هستيم، مسلما از حلقه روايت حاشيه‌هاي فرعي را كه جدا از متن نباشند، نيز بايد در نظر بگيريد تا حركت درام دچار فراز و فرود نباشد. بايد به اين نكته توجه كنيم كه اين فيلمنامه هيچ نقطه اوجي ندارد ولي در عين حال يك فيلمنامه كلاسيك است كه ريتم و بازي‌ها در آن به يك موازات حركت كردند.

در بخشي از اين نشست،عبدالرضا كاهاني در پاسخ به اين سوال كه چرا شخصيت سلماني در آخر فيلم مي‌ميرد، گفت: ما متأسفانه حرف‌هاي زيادي مي زنيم ولي هيچ‌كدام را اجرا نمي‌كنيم. به نظرم اگر به چيزي اعتقاد داريم بايد برايش تلاش كنيم و نگران چيزي نباشيم. اگر به اين اعتقاد داريم كه پس از مرگ به جهان ديگري مي‌رويم پس ديگر مرگ نبايد ناراحت‌كننده باشد، من در فيلم «آدم» ‌نيز دوست داشتم اين حرف را بزنم.

وي افزود: اين يك درد اجتماعي است ما بايد از لحظاتمان لذت ببريم و فكر فردا را نكنيم. لازم نيست براي اينكه آدم خوب و مهمي باشيم كارهاي بزرگي انجام دهيم. ما با كارهاي كوچك نيز مي‌توانيم زندگي خوبي داشته باشيم.

كاهاني در انتهاي سخنانش از همكاري تمامي عوامل فيلم به خصوص پوران درخشنده قدرداني كرد و گفت: از پوران درخشنده ممنونم كه به من اعتماد كرد و دست مرا براي كار باز گذاشت. چون او خودش كارگردان است مي داند كه دخالت در كارش چقدر بد است و به خاطر همين هميشه مراقب بوده‌اند كه نظراتي ندهند كه تحميل شود. ايشان هميشه حامي ما بوده‌اند و شخصيت مهرباني داشته‌اند. از تك تك عوامل هم سپاسگزارم كه به من اعتماد كردند.

وي ادامه داد: خوشحالم كه اولين انتخاب‌هاي ما پاسخ داد از سرمايه گذار فيلم تشكر مي‌كنم كه در فيلمي كه از ظاهرش بوي گيشه نمي‌آمد سرمايه‌گذاري كرد و در انتها، تشكر ويژه‌اي از پرويز پرستويي دارم كه همه نوع حمايتي از اين پروژه كرد.

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت