کنترل فشار خون در منزل

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستيد، شايد کنترل فشار خون در منزل به عنوان بخشي از درمان، ضروري باشد. انواع گوناگون وسايل اندازه‌گيري...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل فشار خون در منزل

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستيد، شايد کنترل فشار خون در منزل به عنوان بخشي از درمان، ضروري باشد. انواع گوناگون وسايل اندازه‌گيري فشار خون در بازار موجود است.

شما مي ‌توانيد دستگاه فشارسنج را از فروشگاه هاي لوازم پزشکي يا داروخانه‌ ها خريداري کنيد.

هنگام اندازه‌ گيري فشار خون دقت کنيد که اين کار را به طور صحيحي انجام دهيد. براي اندازه‌گيري دقيق فشار خون ابتدا بايد بدانيد که چه بازوبندي براي شما مناسب است.

پيش از خريد دستگاه فشارسنج از پزشک تان بخواهيد که بازوي شما را اندازه گرفته و سايز بازوبند مناسب را براي شما تعيين کند.

پس از خريد دستگاه، در مراجعه ي بعدي به مطب پزشک، آن را همراه خودتان ببريد و از وي يا يکي از کارکنان درماني مطب بخواهيد که چگونگي استفاده صحيح از آن را به شما نشان دهد و شما را از سالم بودن دستگاه مطمئن سازد.

در بعضي از مراکز خدمات بهداشتي، کلاس هايي براي آموزش چگونگي اندازه‌گيري فشار خون راه‌اندازي شده است.

اگر از يک دستگاه فشارسنج خانگي استفاده مي ‌کنيد، ساليانه دقت عمل آن را بررسي کنيد. براي انجام اين بررسي، آن را به مطب پزشک خود ببريد. در صورتي که عدد خوانده شده به وسيله دستگاه شما بيش از سه ميلي‌ متر جيوه با فشار واقعي شما که توسط پزشک سنجيده مي شود، تفاوت داشت، آن را تعويض کنيد.

اندازه‌گيري فشار خون در منزل فوايد متعددي دارد:

* چگونگي درمان خود را پيگيري مي‌ کنيد. از آن جا که فشار خون بالا هيچ علامتي ندارد، تنها از طريق اندازه‌گيري منظم فشار خون مي ‌توانيد از موثر بودن داروها يا تغيير سبک زندگي مطمئن شويد.

* تشويق مي‌ شويد که بهتر بيماري تان را کنترل کنيد. وقتي شما خودتان ابتکار عمل را به دست گرفته و فشارتان را اندازه مي ‌گيريد، اين احساس مسووليت شما را وادار مي ‌سازد تا ساير عوامل منفي نيز برطرف شوند.

انگيزه شما براي خوردن غذاهاي سالم ‌تر بيشتر مي‌ شود، ميزان فعاليت خود را افزايش مي ‌دهيد و داروهاي خود را به طور صحيح مصرف مي‌ کنيد.

* استرس کمتري خواهيد داشت. رفتن به مطب پزشک در برخي افراد به راحتي موجب ايجاد فشار رواني و استرس شده و فشار خون آن ها را افزايش مي ‌دهد. اندازه‌گيري فشار در منزل نشان مي ‌دهد که آيا شما واقعا فشار خون بالا داريد يا تنها به يک فشار خون ناشي از استرس مبتلا هستيد.

* هزينه ويزيت پرداخت نمي‌ کنيد. اندازه‌گيري فشار خون در منزل موجب مي‌ شود بتوانيد هزينه‌اي را که براي ويزيت پزشک مي‌ پردازيد، پس‌انداز کنيد.

اين قضيه به خصوص وقتي به درد مي خورد که به تازگي مصرف دارو را شروع کرده‌ايد يا پزشک ‌تان به تازگي داروي شما را تنظيم کرده است.

در اين موارد اندازه ‌گيري مکرر فشار موجب اطمينان خاطر شما از کنترل بهتر مي ‌شود.

اندازه‌ گيري فشار خون

يادگيري شيوه صحيح اندازه‌ گيري فشار خون کار سختي نيست اما نياز به آموزش و کمي تمرين دارد. در اين جا نکاتي براي افزايش دقت اندازه‌گيري شما آورده شده است:

* فشار خون خود را صبح‌ ها بلافاصله پس از برخاستن از بستر اندازه نگيريد.

* پس از فعاليت بدني صبر کنيد. اگر پس از بيدار شدن، ورزش مي ‌کنيد، پيش از انجام ورزش، فشار را اندازه بگيريد.

* براي اندازه‌گيري فشار خون، حداقل نيم ساعت پس از صرف غذا يا مصرف قهوه صبر کنيد. همه اين عوامل فشار خون شما را افزايش مي‌ دهد.

دکتر عليرضا ناصري

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

با فشارخون چه كنيم ؟

خوراکي هاي ضد چربي و فشار خون

رژيم غذايي براي کاهش فشار خون بالا

توصيه هاي مهم براي کاهش فشار خون

تاثير ميوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

نقش تغذيه در پيشگيري و درمان پرفشاري خون

چرا رژيم غذايي; DASH، فشار خون بالا را كاهش مي دهد؟

مصرف مواد غذايي گياهي و لبنيات ، فشار خون بالا را كاهش ميدهد

زمستان بيشتر مراقب فشار خونتان باشيد

فشارخون بالا عارضه اي كه بايد از آن ترسيد!

چگونه فشار خون را كنترل كنيم؟

فشار رواني در محيط کار و افزايش فشارخون

تنهايي عامل افزايش فشار خون است

تأثير نماز بر بيماري فشار خون

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت