سیلیسیم چیست؟

سیلیسیم عنصری غیرفلزی است که در طبیعت به صورت خالص یافت نمی‌شود. سیلیسیم خالص، ماده‌ای سخت به رنگ خاکستری تیره است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سيليسيم چيست؟

سيليسيم عنصري غيرفلزي است که در طبيعت به صورت خالص يافت نمي‌شود. سيليسيم خالص، ماده‌اي سخت به رنگ خاکستري تيره است. اين مادّه مانند فلزات مي‌درخشد. سيليسيم در حرارت بالا با ساير عناصر ترکيب مي‌شود.

سيليسيم خالص در ساخت‌ پيل‌هاي نوري- برقي، ترانزيستور و ابزارهاي الکترونيکي مورد استفاده قرار مي‌گيرد

28درصد از پوسته زمين و 50 درصد از خاک چيني را سيليسيم تشکيل مي‌دهد. سيليسيم در ماسه، سنگ، آب، استخوان و غيره يافت مي‌شود. ماسه داراي مقادير بسيار زيادي از اين مادّه است.

سيليسيم عموما از دي اکسيد سيليسيم استخراج مي‌شود. دي اکسيد سيليسيم ترکيبي از اکسيژن و سيليسيم است. با حرارت دادن دي اکسيد سيليسيم، اکسيژن جدا مي‌شود و سيليسيم به دست مي‌آيد.

سيليسيم خالص، ماده‌اي سخت به رنگ خاکستري تيره است. اين مادّه مانند فلزات مي‌درخشد. سيليسيم در حرارت بالا با ساير عناصر ترکيب مي‌شود

سيليسيم در طبيعت بيشتر به صورت سيليس يا همان دي اکسيد سيليسيم و به حالت متبلور يافت مي‌شود. کوارتز، ژاسب و ماسه شکل‌هاي مختلفي از سيليس‌اند. کوارتز، سيليس متبلور و شفّاف و ژاسب نوعي سنگ قيمتي است. ماسه نيز مخلوطي از سيليس ناخالص و مواد ديگر است.

سيليکات‌ها ترکيبات ديگري از سيليس‌اند که در صنايع مختلف کاربردهاي فراواني دارند.

28درصد از پوسته زمين و 50 درصد از خاک چيني را سيليسيم تشکيل مي‌دهد

ميکا و آزبست هر دو نوعي سيليکات‌اند. سيليکات‌ها در صنعت شيشه‌سازي، تهيه کاغذ سمباده و ابزارهاي الکترونيکي کاربرد دارند از سيليکات سديم در تهيه صابون و رنگرزي استفاده مي‌شود.

سيليسيم خالص در ساخت‌ پيل‌هاي نوري- برقي، ترانزيستور و ابزارهاي الکترونيکي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از ترکيب سيليسيم و کربن براي جلا دادن فلزات استفاده مي‌شود. سيليسيم در ساخت نيمه‌رساناها - که در زندگي روزمره کاربردهاي فراواني دارند - نيز به کار مي‌رود.

 

بر گرفته از کتاب: چرا، چطور، چگونه؟

********************************

مطالب مرتبط

با اهميت‌ترين جايزه جهان

شبنم چگونه شکل مي‌گيرد؟

چسب 3000 ساله

کدام مادر، بچه هايش را زنداني مي کند ؟

يک گوگل چيست؟

شيشه نشکن چيست؟

لنز بهتر است يا عينک؟

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت