نیروهای کمکی ضد اضطراب

برای سوالات چند گزینه‌ای ابتدا تمام گزینه‌ها را بخوانید. سپس گزینه‌های غلط را کنار بگذارید، اگر در مورد گزینه‌های باقی مانده هنوز مردد هستند. به اولین برداشت خود تکیه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نيرو هاي کمکي ضد اضطراب

همه ما پيش از امتحان يا وقايع مهم ديگر درجاتي از نگراني با تنش را تجربه مي‌کنيم. در واقع کمي ترس و نگراني ما را بر مي‌انگيزد و به کمک ما مي‌آيد. ولي نگراني بيش از حد مي‌تواند مشکل ايجاد کند.

 

مخصوصا اگر در جريان آماده‌سازي و انجام امتحان‌ها مزاحمت ايجاد کند، اولين گام اين است که بين 2 نوع اضطراب تمايز قائل شويم، اگر اضطراب شما نتيجه مستقيم عدم آماده‌سازي باشد آن را طبيعي و منطقي در نظر بگيريد.

 

 ولي اگر کاملا آماده‌ايد با اين حال هنوز وحشت زده و يا حساس هستيد، واکنش شما منطقي نيست. با تغيير دادن ديدگاه خود درباره امتحان مي‌توانيد از مطالعه کردن لذت ببريد.

 

 اين کار عملکرد شما را بهبود مي‌بخشد. زياده از حد به نمره اهميت ندهيد. نمره نه بازتابي از ارزش فردي شماست و نه مي‌تواند موفقيت آينده شما را پيش‌بيني کند. به خودتان پاداش بدهيد به‌طور مثال فيلمي تماشا کنيد. براي غذا خوردن بيرون برويد و...

اگر انتظار شروع امتحان موجب اضطراب شما مي‌شود با خواندن مجله يا روزنامه‌اي توجه خود را از امتحان منحرف کنيد.

از تجسم احساسات منفي پرهيز کنيد، شيوه‌هايي طرح‌ريزي کنيد که کار شما را در نيم سال تحصيلي بعدي بهبود بخشد. به خاطر داشته باشيد که منطقي‌ترين انتظارات اين است که سعي کنيد هر چه را مي‌دانيد تا آنجا که مي‌توانيد، نشان دهيد.

 

شب امتحان به موقع  بخوابيد و به اندازه کافي استراحت داشته باشيد. خستگي ناشي از بي‌خوابي موجب مي‌شود در به ياد آوردن مطالبي که ياد گرفته‌ايد با مشکل مواجه شويد.

 

صبحانه سبک و مناسب بخوريد و اگر به آساني مضطرب مي‌شويد از نوشيدن قهوه يا چاي غليظ پرهيز کنيد. کاري کنيد که ساعتي قبل از امتحان احساس آرامش کنيد.

مرور با عجله مطالب درسي در آخرين دقايق شروع امتحان، تسلط شما بر کل مفاهيم درسي را زايل مي‌کند و به آن آسيب مي‌زند. تمرينات تن آرامي و تنفسي مي‌تواند براي اين امر مفيد باشد.

 

سعي کنيد زود در محل امتحان حاضر شويد اين عمل به آرامش شما کمک مي‌کند. از همکلاسي‌هايي که اضطراب ايجاد مي‌کنند و سکون و ثبات شما را بر هم مي‌زنند پرهيز کنيد.

از همکلاسي‌هايي که اضطراب ايجاد مي‌کنند و سکون و ثبات شما را بر هم مي‌زنند پرهيز کنيد.

اگر انتظار شروع امتحان موجب اضطراب شما مي‌شود با خواندن مجله يا روزنامه‌اي توجه خود را از امتحان منحرف کنيد. ابتدا کل سوالات امتحاني را مرور کنيد سپس دوباره هر سوال را بخوانيد. (البته اين موضوع با روحيه شما مرتبط است).

 

سعي کنيد به امتحان به عنوان فرصتي نگاه کنيد که به شما اين امکان را مي‌دهد تا به استاد نشان دهيد چه مي‌دانيد. آسان‌ترين سوالات را ابتدا پاسخ دهيد، براي سوالات تشريحي طرح کلي داشته باشيد.

 

سپس پاسخ خود را با جمله کوتاهي آغاز کنيد، اين عمل باعث مي‌شود از درهم و برهمي و تکرار مطالب که مصحح را عصبي مي‌کنند، جلوگيري شود. براي سوالات کوتاه فقط به آنچه خواسته شده پاسخ دهيد و تنها به نکته اصلي اشاره کنيد، اگر بخشي از پاسخ يادتان نمي‌آيد آنچه را مي‌دانيد بنويسيد.

 

 براي سوالات چند گزينه‌اي ابتدا تمام گزينه‌ها را بخوانيد. سپس گزينه‌هاي غلط را کنار بگذاريد، اگر در مورد گزينه‌هاي باقي مانده هنوز مردد هستند. به اولين برداشت خود تکيه کنيد.

 

مراقب واژه‌هاي گمراه کننده باشيد، با شتاب امتحان ندهيد، براي آنکه روشن‌تر شويد. از ممتحن سوال بپرسيد. اگر اجازه داريد چيزي بنوشيد.  نوک مداد را بشکنيد و سپس آن را تيز کنيد. لحظه‌اي به پاداش پس از امتحان که براي خود در نظر گرفته‌ايد فکر کنيد. تا آرام شويد.

 

منبع: مجله قاصدک

 

مقالات مرتبط

اضطراب چه نقشي دارد

کمرويي ، اضطراب اجتماعي

کم کردن اضطراب

چگونه نگراني را کنترل کنيم

راهکارهاي کاهش اضطراب

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت