نقدي بر «روزگار قريب»

يك منتقد گفت: كيانوش عياري در سريال «روزگار قريب»، سبك به شدت واقع‌نمايانه خود را تمرين كرد و توانست در آن به اوج برسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدي بر «روزگار قريب»

يك منتقد: عياري در اين سريال سبك واقع‌نمايانه خود را تمرين كرد و به اوج رسيد

يك منتقد گفت: كيانوش عياري در سريال «روزگار قريب»، سبك به شدت واقع‌نمايانه خود را تمرين كرد و توانست در آن به اوج برسد.

امير قادري افزود: عياري پس از دو دهه فيلم‌سازي جدي، درحال تبديل‌شدن به كارگرداني صاحب‌ سبك است و زمان زياد ساخت «روزگار قريب» به او فرصت تمرين سبكش را داد.

او ادامه داد: نكته‌ي مهم‌تر آن است كه اين سبك از سوي منتقدان و مردم عادي، ديده شده است؛ البته در صورت اينكه وجه دراماتيك متن اوليه بيشتر مي‌شد، مانند قسمت نخست سريال «خانه به خانه»، «روزگار قريب»مي‌توانست اثر بسيار بيشتري در اجتماع بگذارد.

اين منتقد با اشاره به يكي ديگر از ويژگي‌هاي سبك كيانوش عياري گفت: در اين سبك واقع‌نمايانه، تا حد ممكن در طبيعت دست برده نمي‌شود؛ اما از آن براي ساخت تصويرها بهره برده مي‌شود.

قادري درباره‌ي فيلم‌نامه‌ي «روزگار قريب» گفت: فيلم‌نامه اين سريال بر پايه‌ي پژوهش‌هاي زيادي شكل گرفته است كه اين مورد مي‌تواند مهم‌ترين ويژگي «روزگار قريب» باشد.

كيانوش عياري در سريال «روزگار قريب»، سبك به شدت واقع‌نمايانه خود را تمرين كرد و توانست در آن به اوج برسد.

او افزود: البته سريال «روزگار قريب» متن محور نيست و در اجرا شكل گرفته است؛ در واقع عياري هم‌زمان با توليد، متن را نوشته و مرحله‌ي تصويربرداري براي او مهم‌تر از مرحله‌ي نوشتن متن بوده‌است.

اين منتقد درباره‌ي تنوع حوادث «روزگار قريب» اظهار كرد: عياري ضمن پرداختن به زندگي دكتر محمد قريب، تاريخ معاصر ايران را مرور كرده‌ است كه اين مورد به هوشمندي عياري در نگارش متن بازمي‌گردد.

او تصريح كرد: دكتر قريب در اين سريال بيشتر يك روشنفكر جلوه مي‌كند كه در مقاطع مختلف نگران مردم كشورش است و در تندباد حوادث مختلف سعي در حفظ كشور خود دارد. درواقع او از زاويه‌ي يك پزشك ماهر كه در بيمارستان كار مي‌كند، به موضوع نمي‌پردازد، بلكه انساني متفكر است كه به دنبال راه‌حل‌هايي براي خروج مردم از گرفتاري‌هايي چون بي‌سوادي مي‌گردد و درواقع او دغدغه اجتماعي دارد.

اين منتقد درباره‌ي انتخاب بازيگران «روزگار قريب» و چگونگي بازي گرفتن از آنان گفت: بازي واقع‌نمايانه، جزئي از سبك عياري است. در نتيجه بازيگران حرفه‌اي در اين سريال بايد خود را به بازي نابازيگراني نزديك مي‌كردند كه فاصله‌ي چندان بين بازي و عملكرد آنان جلوي دوربين وجود ندارد؛ بنابراين عياري سراغ بازيگراني رفته است كه بتوانند از بازي غلوشده دوري كنند.

وي ادامه داد: مهران رجبي (بازيگر نقش علي‌اصغر قريب) و مهدي هاشمي (بازيگر نقش ميانسالي و پيري دكتر محمد قريب) از جمله بازيگراني هستند كه مي‌توانند خود را به سطح بازي طبيعي و واقع‌نمايانه نزديك كنند و براي همين براي بازي در «روزگار قريب» انتخاب شدند.

قادري در پايان اظهار كرد: بعضي اوقات از مجموع بازي‌هاي «روزگار قريب» حيرت كرده‌ام.

 

منبع : ايسنا

مطالب مرتبط :

روزگار قريب چندان غريب نيست...  68212                           

ساخت «روزگار قريب» ريسك بود     69481                           

پنج سال براي «روزگار قريب» وقت گذاشتم  73647                    

عياري از عيار «روزگار قريب» گفت           59534                         

نقدي بر «روزگار قريب»                                59105                               

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت