مهارت های جوانی در کلام رهبری

بعضي جوانان زندگي مي‌كنند تا خوش باشند، گرچه زندگي براي آنها فقط لذت بردن و تنوع جالب و نشاط‌آور است؛ اما هميشه از اين تنوع‌طلبي‌هاي تكراري، وازده و خسته هستند. جواناني هم هستند كه در پي يك زندگي خوبندوخيرونيكي رادرزندگي مي‌جويند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جواني ،دوره ي توانايي

مهارت‌هاي جواني در كلام رهبري‌

از مهم‌ترين دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي مساله جوانان است كه در سخنراني‌ها، پيام‌ها و ديدارهاي معظم‌له مشهود است.

بيانات و سخنان پربار و شيرين ايشان به اين دليل براي جوانان جالب، جاذب و درس‌آموز است كه معظم‌له چه پيش و چه پس از انقلاب، سال‌هاي سال با اقشار مختلف جوانان خصوصا طلاب و دانشجويان مبارز و مسلمان انقلاب به عنوان يك الگو و راهنماي فكري و عقيدتي و سياسي مانوس بوده‌اند و با زبان اين نسل پرشور و مسائل و مشكلات و روحياتشان كاملا آگاهي و آشنايي دارند. دليل بر اين مدعا، بيانات ايشان در جمع جوانان استان گيلان است:

«... من عمرم را در ميان جوان‌ها گذراندم. از دوراني كه خودم جوان بودم و با جوان‌هاي دانشگاهي كه خارج از محيط ما بودند ارتباط برقرار كردم، تا امروز هم ارتباط من با جوان‌ها قطع نشده است. بنابراين مي‌دانم حال و هواي جواني چيست و امروز در فضاي جواني ما چه مي‌گذرد...».

جلسات مستمر با جوانان انقلابي و خط‌دهي به آنان در امر مبارزه ، پاسخ به پرسش‌ها و شبهات فكري و عقيدتي آنان، حضور در مجامع جوان  بويژه دانشگاه  و برقراري ارتباط عاطفي با دانشجويان پيش و پس از انقلاب، از رياست‌جمهوري تا رهبري و تاكيد بر ضرورت به كارگيري نيروي جوان در مسووليت‌هاي اجرايي كشور و اعتماد و ايمان به نسل جوان، حاكي از علاقه وافر ايشان به حشر و نشر با جوانان و آگاهي از حال و هواي جواني است.

بعضي جوانان زندگي مي‌كنند تا خوش باشند، گرچه زندگي براي آنها فقط لذت بردن و تنوع جالب و نشاط‌آور است، اما هميشه از اين تنوع‌طلبي‌هاي تكراري، وازده و خسته هستند. جواناني هم هستند كه در پي يك زندگي خوبند و خير و نيكي را در زندگي مي‌جويند.

بدون شك براي دستيابي به زندگي خوب و خوب زندگي كردن نياز به داشتن مهارت‌هاي لازم است. جوان هم براي خوب جواني كردن و استفاده از لحظه‌لحظه جواني نيازمند به فراگيري مهارت‌ها جواني است.

در اين فرصت 6 مهارت را كه براي فراهم آمدن يك دوره جواني شاداب و بانشاط لازم است از بيان حكيمانه و پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي)‌ تقديم مي‌كنيم، ودر مقاله ي بعد به 8 نکته ي ديگر اشاره خواهيم کرد.

 

1- سه خصوصيت بارز يك جوان

من اساسا در ميان اين خصوصيات مهمي كه جوانان دارند ، 3 خصوصيت را خيلي بارز مي‌بينم. آن 3 خصوصيت عبارت است از: انرژي ، اميد ، ابتكار. اينها 3 خصوصيت برجسته در جوان است. اگر واقعا رسانه‌ها در كمك‌هاي فرهنگي كه به ما مي‌كنند ، چه گويندگان مذهبي، چه گويندگان مسائل فكري و فرهنگي، چه صدا و سيما، چه مدرسه‌ها ، بتوانند اين 3 خصوصيت عمده را درست هدايت كنند، من خيال مي‌كنم كه خيلي راحت مي‌شود يك جوان، راه اسلامي پيدا كند. چون اسلام هم چيزي كه از ما مي‌خواهد ، اين است كه ما استعدادهاي خودمان را به فعليت برسانيم.

 

2- سه خصوصيت،‌ شرط موفقيت جوان

اگر شما جوانان اين 3 خصوصيت را در خودتان به وجود آوريد ، در هر شرايطي و در همه ي زمينه‌ها موفق خواهيد بود.

جوان اولا بايد احساس مسووليت كند ، يعني واقعا خودش را مسوول بداند و بخواهد كه زندگي را با پاي خودش پيش ببرد و حركت كند و مثل پركاهي در امواج حوادث نباشد.

ثانيا با ايمان حركت كند. ايمان نقش بسيار مهمي در پيشرفت در همه ي ميدان‌ها و نيز پيروزي بر همه ي موانع دارد.

ثالثا بصيرت و آگاهي داشته باشد.

اگر جوانان اين 3 خصوصيت را در خودشان تامين كنند  كه البته كار چندان آساني نيست، اما ممكن است، ‌ در همه زمينه‌ها شما مي‌توانيد موفقيت خودتان را تضمين كنيد.

دوره جواني، دوره توانايي است. اين توانايي بايد عمدتا در تحصيل علم، در ايجاد صفاي نفس و روحيه تقوا در خود و ايجاد نيروي جسماني در خود ‌ كه ورزش باشد ‌ به كار رود.

3-‌ تحصيل، تهذيب، ورزش‌

دوره جواني، دوره توانايي است. اين توانايي در چه چيزهايي بايد به كار برود؟ به اعتقاد من، بايد عمدتا در تحصيل علم، در ايجاد صفاي نفس و روحيه تقوا در خود و ايجاد نيروي جسماني در خود ‌ كه ورزش باشد ‌ به كار رود.

اين 3 مورد عمده است. يعني اگر در يك جمله كوتاه از من بپرسند كه شما از جوان چه مي‌‌خواهيد،  به او خواهم گفت:‌ تحصيل، تهذيب و ورزش. من فكر مي‌كنم جوانان بايد اين 3 خصوصيت را دنبال كنند.

هر كاري هم بخواهيد بكنيد ، در دوران جواني است كه امکان دارد . يعني در هر سه زمينه ‌ ي علمي، تهذيب نفس و  ورزش ‌ بايد در جواني كار كنيد.

 

4- جوان بايد جدي باشد

ما از جوان‌‌هاي عزيزمان ‌ چه دخترها و چه پسرها توقع داريم درخصوص مسائل اساسي كشور جدي باشند و جدي برخورد كنند. پيشنهاد مي‌كنم روي اين مساله جدي‌بودن فكر كنيد ، بعد خواهيد ديد خيلي از كارهايي كه در گوشه و كنار انجام مي‌گيرد، ناشي از جدي نبودن است.

 

5- جوان نيازمند به ثبات است‌

جوان ثبات لازم دارد و اين ثبات هم به خودي‌ خود به دست نمي‌آيد. بايد آن را پيدا كرد.

جوان دائم در معرض تزلزل قرار مي‌گيرد. البته همه ي جوان‌ها اين‌طور نيستند. نمي‌‌خواهم بگويم كه هر جواني‌ اين‌گونه است. به هر حال، اين استعداد تزلزل هم مثل بقيه استعدادها در جوان هست كه به اين معنا استعداد خوبي نيست. البته به يك معنا هم خوب است، چون خود اين هم يك تحول است. از همين هم مي‌توان استفاده كرد. مرتب مي‌شود بهتر شد و بالاتر رفت، اما بايد مواظب باشيد كه اين وسيله ي لغزش، دور افتادن از راه و دور افتادن از خدا نشود و به غلتيدن در آن پرتگاه‌هايي كه انسان بايد از آنها پرهيز كند، منتهي نشود.

 

6- جوان بايد اهل فكر كردن باشد

جوانان عزيز!‌ به فكر كردن در مسائل عادت كنيد. اين يك مبارزه است. يكي از بزرگ‌ترين خطرات براي هرانساني به خصوص نسل جوان ‌ اين است كه در مقابل حوادث، رويداد‌ها و پديده‌هاي جامعه دچار بي‌فكري و بي‌تشخيصي شود. وظيفه هدايت فكر جوان‌ها، وظيفه بزرگي است، اما متقابلا وظيفه جوان‌ها هم اين است كه در مسائل فكر كنند و با گام فكر راه را طي كنند. در هرحادثه‌اي ‌ حوادث كوچك و حوادث بزرگ خودتان را به فكر كردن عادت بدهيد ، مطالعه كنيد و بسنجيد. اگر كسي به فكر كردن عادت كرد و اهل فكر كردن شد ،‌ از مشورت ديگران هم استفاده خواهد كرد.

ادامه دارد...

 

منبع : روزنامه جام جم - با تلخيص

 

مقالات مرتبط :

جواني، احساسات ، ميل به مذهب

بحران جواني

هدفمند حرکت کنيد  

نيازهاي جوانان و نوجوانان

بهداشت رواني دوران بلوغ

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت