گزارشی از وداع با خسرو خاطره‌ها

خسرو شكيبايي بازيگر خاطره‌هاي «هامون»، «مدرس»، «خانه سبز»، «روزي روزگاري» در رديف 144 شماره 24 قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) براي هميشه آرام گرفت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشي از وداع با خسرو خاطره‌ها

خسرو شكيبايي در رديف 144 قطعه‌ي هنرمندان آرام گرفت

خسرو شكيبايي بازيگر خاطره‌هاي «هامون»، «مدرس»، «خانه سبز»، «روزي روزگاري» در رديف 144 شماره 24 قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) براي هميشه آرام گرفت.

 در حاليكه مراسم تشييع پيكر خسرو شكيبايي خيل عظيمي از مردم را به تالار وحدت كشاند، به دليل ازدحام، برنامه فقط 45 دقيقه با سخنراني صفارهرندي و ايرج راد در تالار وحدت همراه شد و سپس هنرمندان با همراهي مردم، خسرو شكيبايي را به سمت آرامگاه ابدي‌اش در قطعه هنرمندان بردند، كه پيش از اين، علي‌اصغر گرمسيري، منوچهر نوذري، غلامحسين نقشينه، جلال مقدم، جمشيد اسماعيلي خاني، رقيه چهره آزاد، جهانگير فروهر، محمدعلي فردين، رضا سعيدي، نعمت‌الله گرجي، ايران دفتري،،‌ منوچهر حامدي، ‌علي حاتمي،‌جميله شيخي، يد‌الله شيراندامي، رضا ژيان، اسماعيل ‌داورفر و داود اسدي در آنجا آرام گرفته بودند.

درحاليكه ازدحام جمعيت در بهشت زهرا (س) هم ادامه داشت؛ اما بخشي از سخنراني‌ها در قطعه هنرمندان انجام شد.

محمدرضا جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ابراز تاسف فراوان از درگذشت اين هنرمند ارزشمند گفت: خسرو شكيبايي در واقع صاحب مرام بود و در برابر ارزشهاي ايراني و اسلامي متواضع بود. هنرش هيچگاه مايه‌اي براي تفاخر نبود؛ او همان كيمياي سعادت ديروز، امروز و فرداي ماست خدايش رحمت كند كه جايش سبز است.

او تاكيد كرد: خسرو شكيبايي يكي از ثمرات تئاتر، تلويزيون و سينماي كشور در سه دهه حيات بعد از انقلاب بود.

سيروس الوند كارگردان سينما هم به جمعيت فراواني كه خسرو شكيبايي را تا قطعه هنرمندان بدرقه كرد، اشاره داشت و افزود: شكوه امروز درخور و شايسته خسرو شكيبايي است. او از بازيگراني است كه در دهه 60 وارد سينما شد و از بازيگران فرهيخته ديگري مانند پرويز پرستويي و رضا كيانيان دعوت كرد تا در سينما كار كنند و با اين كار اعتباري براي سينما كسب كرد.

اين كارگردان با بيان اينكه خسرو شكيبايي با آثارش زنده است، ادامه داد: به جوانان اميد دارم و آرزومندم كه جاي او پر شود.

سپس پرويز پرستويي كه از ساعات اوليه امروز مسئول اداره كردن اين مراسم را برعهده داشت، گفت: به نيابت از همه هنرمندان از خسرو شكيبايي مي‌گويم و به نيابت از همه به عموم مردم ايران تسليت مي‌گويم؛ چرا كه روز درگذشت او نتوانستم به خانواده‌اش تسليت بگويم.

او خطاب به خسرو شكيبايي گفت: بدان هستي و در قلب همه مردم ايران حضور داري، خسرو جان مرا ببخش كه نتوانستم با تو خداحافظي كنم و بدون اينكه تو را ببينم رفتي. اما مي‌دانم تو نرفته‌اي و هميشه پيش ما هستي.

امين تارخ نيز با تسليت گويي به حاضران در مراسم؛ گفت: شكيبايي هنرمند بزرگي بود و حضور گرم مردم اين نكته را ثابت مي‌كند.

به گزارش ايسنا، همچنين مراسم در تالار وحدت به دليل ازدحام بيش از حد جمعيت مختصر برگزار شد؛ ساعت 9:15 دقيقه با تلاوت كلام الله مجيد آغاز شد و تا 9:45 دقيقه هم به پايان رسيد.

محمد حسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني با بيان اينكه تصوير روشني از خسرو شكيبايي در ذهن جامعه ما نقش بسته و جاودانه خواهد ماند اظهار داشت: هنرمندان دو دسته هستند؛ يكي آنهايي كه از هنر حيثيت مي‌گيرند و ديگر آنان كه به هنر حيثيت مي‌دهند. خسرو شكيبايي از جمله هنرمنداني بود كه به جريان هنري حيثيت بخشيد.

وي كه از جلسه هيات دولت در اين مراسم حاضر شده بود سلام رئيس جمهور را به هنرمندان ابلاغ كرد.

ايرج راد كارگردان و بازيگر تئاتر هم در سخناني با بيان اينكه يكي از پديده‌هاي بازيگري از ميان ما رفت، تصريح كرد:خسروشكيبايي از افتخارات اين مملكت بود و بايد براي به‌دست آوردن هنرمندي مثل او سالهاي سال صبر كرد.

وي ادامه داد: شكيبايي 50 سال به هنر كشور خدمت كرد تا به اينجا رسيد، او توان خودش را در تئاتر اثبات كرد تا به سينما آمد و در آنجا هم هنرآفرين بود.

پويا شكيبايي فرزند اين هنرمند هم خطاب به جمعيت زياد حاضر در تالار وحدت، گفت: اين وسعت جمعيت را كه مي‌بينم حس مي‌كنم، پدر اينجاست و خوشحال هست كه اينجا آمديد و مي‌بينم چقدر مهربانيد و همه شما پدرم را دوست داشتيد.

به گزارش ايسنا، پرويز پرستويي كه مديريت و اجراي اين مراسم را برعهده داشت؛ قبل از شروع برنامه بارها از حاضران خواست كه اجازه بدهند آمبولانس حامل پيكر خسرو شكيبايي وارد محوطه تالار وحدت شود و اظهار داشت: خسرو اينجا ايستاده و اجازه دهيد وارد شود؛ او متعلق به شماست و راه را برايش باز كنيد.

وي در بخش ديگري از اين برنامه همچنين گفت: مسعود كيميايي، عزت‌الله انتظامي ، ژاله علو هم اينجا هستند و دوست داشتيم كه صحبت كنند؛ اما نمي‌توانيم و به خاطر كثرت جمعيت ناچاريم مراسم را مختصر تمام كنيم.

در ادامه حسين بختياري از دوستان صميمي شكيبايي نيز در بخشي از اين مراسم به ياد شكيبايي ترانه «نوبهار دل» را اجرا كرد.

در ميان مردم؛ هنرمندان و مسئولان هم بودند. بهمن فرمان آرا، محمد مهدي عسگرپور، عزت الله انتظامي، حبيب رضايي، سيروس ابراهيم زاده، مسعود كيميايي، همايون اسعديان، امير شهاب رضويان، مجيد رجبي معمار، هادي مرزبان، تورج منصوري، رويا تيموريان، مسعود رايگان، رضا پورحسين، كامران ملكي، منوچهر شاهسواري، اميررضا خادم و مهندس جعفري‌جلوه ، سعيد راد، جهانگير الماسي، محمدرضا فروتن، ايماني‌خوشخو، سيروس الوند، قطب‌الدين صادقي، مرتضي احمدي، اميرحسين مدرس، اسماعيل خلج، مهتاب كرامتي، سياوش طهمورث و... از حاضران بودند.

در حاشيه:

*ازدحام جمعيت؛ باعث بسته شد خيابانهاي اطراف تالار وحدت از جمله خيابان حافظ شده بود.

* پروين سليماني، اصغر بيچاره و عزت‌الله انتظامي از هنرمندان حاضر در اين مراسم بودند كه به دليل ازدحام جمعيت؛ وضعيت حالي نامناسبي پيدا كردند و از مراسم خارج شدند.

*جايگاه ويژه‌اي براي هنرمندان درنظر گرفته شده بود كه با هجوم جمعيت هنرمندان از آن جايگاه خارج شدند.

*** بدليل فشار بيش از حد جمعيت؛ خيمه‌اي كه بر بالاي مزار خسرو شكيبايي نصب شده بود فرو ريخت و تنها داربست آهني آن باقي ماند.

خسرو شكيبايي پس از سال‌ها نقش‌آفريني در سينماي ايران، جمعه، 28 تير، در سن 64سالگي بر اثر سكته‌ي قلبي در بيمارستان پارسيان از دنيا رفت.

منبع : ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت