بازیگری یعنی انتخاب هوشمندانه
بازيگري يعني انتخاب هوشمندانه
فيلمسازي در هاليوود فرآيندي پيچيده است
رابرت دنيرو اسطوره بازيگري و کارگرداني است و چندان به تعريف نياز ندارد. بازيگر برنده اسکار و ستاره فيلمهاي کلاسيک "راننده تاکسي" و "گاو خشمگين" جمعه گوي بلورين جشنواره کارلووي واري را گرفت و "چي شد؟" او در افتتاحيه جشنواره به نمايش درآمد.
ورونيکا بدنارووا خبرنگار نشريه روزانه چهل و سومين دوره جشنواره بينالمللي فيلم کارلووي واري که از جمعه در جمهوري چک آغاز شده، با رابرت دنيرو درباره سينما، بازيگري، اسکورسيزي و... گفتگو کرده است.
* در "چي شد؟" بري لوينسن شما نقش يک تهيهکننده سالخورده سينما را بازي ميکنيد که براي نجات حرفه خود تلاش ميکند. آيا هاليوود واقعا اينقدر ظالم است که در فيلم ميبينيم؟
- رابرت دنيرو: اينجا هم مثل هر حرفه ديگري است و قوانين آن با دنياي بيرون چندان تفاوت نميکند. البته چون اينجا هاليوود است، همه چيز را ميشود ديد. مردم کاري را ميکنند که بايد و اگر شما به دلايل اقتصادي نميتوانيد کاري را که بايد انجام دهيد، بايد يک کار ديگر انتخاب کنيد.با مت ديمن سر صحنه "شبان خوب"
* پس از اينکه جايگاهتان به عنوان بازيگر تثبيت شد، چرا تصميم گرفتيد روي صندلي کارگرداني بنشينيد؟
- کارگرداني را دوست دارم. براي ساختن "شبان خوب" سالها انتظار کشيدم تا همه چيز آماده شود. در حالي که کار روي آن را 9 يا 10 سال پيش آغاز کرده بودم. اما به سرانجام رساندن آن سالها به طول انجاميد. دوست داشتم چند فيلم ديگر در اين چند سال بسازم. مثل اپيزودي ديگر از "شبان خوب" که از سال 1961 و بالا رفتن ديوار برلين آغاز ميشود و تا 1989 و فروريختن ديوار ميرسد.* گفتيد مدتها طول کشيد تا سرمايه مورد نياز را براي توليد "شبان خوب" فراهم کنيد. پس اينطور نيست که اگر کسي مثل رابرت دنيرو ميخواهد فيلم بسازد، همه چيز در دسترس او باشد؟
- فيلمسازي فرآيندي پيچيده است، چون همه چيز را چند نفر محدود در اختيار دارند و اين فرآيند بايد تغيير کند. ضمن اينکه من ميبايست بازيگران را انتخاب ميکردم و دوست داشتم با لئوناردو ديکاپريو کار کنم. اما وقتي من به توليد اين پروژه فکر ميکردم، لئو خيلي جوان بود.سالها بعد او به پروژه "مردگان" مارتين اسکورسيزي پيوست و من نميتوانستم آن پروژه را متوقف کنم. بعد به مت ديمن فکر کردم. يک بازيگر فوقالعاده ديگر هم در ذهن داشتم که نميتوانستم فيلم را فقط با حضور او بسازم. چون "شبان خوب" پروژهاي بلندپروازانه بود و من براي تامين سرمايه مورد نياز به ستارههايي مثل لئو يا مت نياز داشتم.
* وقتي با مت ديمن کار ميکرديد، ياد دوران بازيگري خودتان هم افتاديد؟
- بله. به نظرم وقتي يک بازيگر با بازيگري ديگر کار ميکند، آنها به يک درک مشترک از آنچه در جريان است ميرسند. بنابراين وقتي يک بازيگر با بازيگري ديگر در مقام کارگردان کار کند، احساس راحتي ميکند. چون ذاتا ميداند کسي که در مقابل اوست همه زير و بم حرفهاش را ميداند.* برنامهاي براي همکاري دوباره با مارتين اسکورسيزي داريد؟
- بله. يک پروژه خاص هست که هر دو ميخواهيم کار کنيم. ما تا به حال هشت فيلم با هم کار کردهايم و من دوست دارم در چند فيلم ديگر مارتي بازي کنم. شايد در يکي دو سال آينده آن پروژه را کليد بزنيم. خيلي دوست ندارم درباره جزئيات کار حرف بزنم، اما قرار است اتفاق بيفتد.* شما در نوع بازيگري متد اکتينگ جا پاي مارلون براندو و مونتگمري کليفت گذاشتيد. آيا در بازيگران فعلي هاليوود کسي را ميبينيد که پيرو نوع بازي شما باشد؟ آيا از روند پيشرفت بازيگران آمريکايي راضي هستيد؟
- هر چه باشد بازيگري کنار آمدن شما با شرايط و داشتن انتخابهاي هوشمندانه است. بازيگري مثل مت ديمن بسيار مبارزهطلب است و بسيار سخت کار ميکند. گرچه نميدانم رسما در کدام مکتب آموزش ديده... هر کسي در بازيگري يک نوع خاص متجلي ميشود.* بسياري از فيلمهايي که اينجا در کارلووي واري هستند، در جشنواره ترايبکا هم به نمايش درآمدهاند؛ جشنوارهاي که شما اندکي پس از واقعه 11 سپتامبر برپا کرديد. آيا تاثير آن واقعه وحشتناک بر شهر نيويورک شما را به فکر راه انداختن يک جشنواره انداخت؟
- ما از ابتدا در فکر راه انداختن يک جشنواره سينمايي يا چيزي شبيه آن بوديم که جنبه سرگرمکنندگي داشته باشد. اما پس از 11 سپتامبر به اين فکر افتاديم که حالا زمان عملي کردن ايدههاست. تلاش کرديم و کار آغاز شد. اول کارها آسان نبود، اما همه چيز به تدريج درست شد و حالا من به آن افتخار ميکنم.منبع : مهر