بازگشت الياس و اوس محمود با قالبي ديگر

نزديك به هشتاد روز تا آغاز ماه مبارك رمضان مانده، ماهي كه ديگر تماشاي سريال‌هاي بعد از افطارش تبديل به يك سنت و عادت شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت الياس و اوس محمود با قالبي ديگر  

نزديك به هشتاد روز تا آغاز ماه مبارك رمضان مانده، ماهي كه ديگر تماشاي سريال‌هاي بعد از افطارش تبديل به يك سنت و عادت شده است.

سريال‌هايي كه هر سال يكي دوتايي از آنها گل مي‌كند و صحبت درباره آنها نقل محفل هر گفت‌و‌گويي مي‌شود. در اين چند سال اخير هم كارگردانان با ورود به مباحث ماورايي و فلسفي نيز موجب شدند تا به اين سريال‌ها نگاه جدي‌تري شود و حتي پاي بسياري از بزرگان و صاحبنظران نيز بعضا به وسط ماجرا كشيده شده است. امسال بر همين اساس شبكه‌هاي تلويزيوني ساخت سريال‌هاي ماه رمضان خود را شروع كرده‌اند.

شبكه اول / برزخ

 شبكه اول سيما كه سال قبل با سريال اغما سيروس مقدم بسيار جنجالي و بحث‌برانگيز ظاهر شد، امسال نيز سريال رمضان خود را بار ديگر به اين كارگردان پر كار سپرده تا با همكاري مجدد خود با عليرضا افخمي سريال «برزخ» را براي شبكه يك آماده كند.

افخمي كه با ساخت «او يك فرشته بود» و نگارش «اغما» به حيطه تازه‌اي در زمينه آثار مذهبي ورود كرده، اينبار نيز با مضمون دو سريال قبلي نگارش فيلمنامه مجموعه جديد سيروس مقدم را شروع كرده است.

سريالي كه تاكنون نگارش 4 قسمت از آن به پايان رسيده و هم اكنون مراحل پيش‌توليد و انتخاب بازيگر را سپري مي‌كند. تاكنون براي اين پروژه گروه با فرامرز قريبيان، افسانه بايگان و مهراوه شريفي‌نيا به توافق رسيده و به احتمال به اين جمع حامد كميلي بازيگر ثابت كار‌هاي اخير مقدم نيز اضافه خواهد شد.

نزديك به هشتاد روز تا آغاز ماه مبارك رمضان مانده، ماهي كه ديگر تماشاي سريال‌هاي بعد از افطارش تبديل به يك سنت و عادت شده است.

شبكه اول كه دو سال پياپي تهيه سريال مناسبتي خود را به رضا جودي سپرده بود امسال اين كار را به مهران رسام كه بيشتر در شبكه دو و سه فعال بوده محول كرده است. 

شبكه دو / مثل هيچكس

در ميان شبكه‌هاي سيما، شبكه دو سيما اولين شبكه‌اي بود كه ساخت سريال مناسبتي خود را شروع كرد. شبكه‌اي كه سال گذشته سريال توليدي‌اش «ميوه ممنوعه» عنوان پرمخاطب‌ترين سريال را به خود اختصاص داد.

مسئولين اين شبكه براي اينكه امسال نيز بتوانند با قدرت ظاهر شوند دست به خطر نزدند و يكي از فيلمنامه‌هاي آماده خود با نام داداشي را براي رمضان امسال انتخاب كردند. فيلمنامه‌اي كه علي‌اكبر محلوجيان نويسنده آن آثار پر مخاطبي چون «پدر سالار» و «زير تيغ» را در كارنامه دارد.

او در فيلمنامه جديدش بار ديگر به سراغ خانواده‌اي سنتي رفته و به روايت داستان خود در دل مناسبات اين خانواده پرداخته است. سريال داداشي را محمدعلي اسلامي تهيه‌كننده زير تيغ توليد مي‌كند حضور اين دو در كنار هم و محتواي داستان اين پيش فرض را به وجود آورده كه سريال جديد آنها در ادامه زير تيغ قرار دارد.

نكته‌اي كه اسلامي آن را كاملا رد مي‌كند: «اين سريال داستان برادر بزرگ يك خانواده را روايت مي‌كند كه همه او را داداشي صدا مي‌كنند. پدر خانواده فوت مي‌كند و داداشي مسئوليتش در خانواده دو چندان مي‌شود.

 داستان اين سريال با توجه به اينكه نويسنده هر دو اثر «علي‌اكبر محلوجيان» است، هيچ شباهتي به داستان زيرتيغ ندارد اما فضاي آنها به لحاظ اجتماعي، سنتي و فرهنگي شبيه است و داستان هر دو اثر در لايه‌هاي متوسط اجتماع مي‌گذرد.»

اسلامي براي كارگرداني اين پروژه با عبدالحسن برزيده كه از سينماگران عرصه سينماي دفاع مقدس است به توافق رسيد. برزيده در كارنامه‌اش علاوه بر توليد دو فيلم «دكل» و «پرواز خاموش» كارگرداني يك ميني سريال 5 قسمتي به نام «لانه شيطان» را هم دارد.

سريالي كه پخش آن بعد از يك قسمت متوقف شد. او حالا كارگردان سريالي است كه مسئولين شبكه دو روي پر مخاطب شدن آن حساب ويژه‌اي كرده‌اند. در اين سريال حسين ياري نقش داداشي را بر عهده دارد.

 پروانه معصومي، آتنه فقيه نصيري، پرويز پورحسيني، حميد ابراهيمي، جواد عزتي، شاهرخ استخري، رامين راستاد، ابراهيم ورزيده، اصغر همت، مهران رجبي، نفيسه روشن، حنانه شعشعاني، عباس اميري، مرضيه لشگري، مريم رهبري و سوگل طهماسبي ديگر بازيگران آن هستند. اين سريال به تازگي تغيير نام داده و با نام «مثل هيچكس» روي آنتن شبكه دو مي‌رود.

شبكه سه/ بزنگاه

شبكه سوم در توليد سريال‌اي مناسبتي هميشه موفق عمل كرده و آثار آن معمولا يا رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند يا نهايت با اختلاف اندكي دوم شده‌اند.

اما اين شبكه با وجود داشتن چنين كارنامه موفقي سال گذشته بسيار ضعيف عمل كرد و با سپردن سريال خود به كارگرداني چون علي عبدالعلي‌زاده با اختلاف رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 البته دست‌اندركاران توليد مجموعه «يك وجب خاك» اصرار بسياري داشتند كه سال گذشته سريالشان را رضا عطاران بسازد كه او به دليل خستگي اين كار را نپذيرفت، اما امسال قرار شده تا عطاران سريال رمضان شبكه سه را بسازد.

اين سريال بعد از «خانه به دوش» و «متهم گريخت» سومين تجربه رمضاني عطاران است. او اين سريال را كه «بزنگاه» نام دارد را بر اساس فيلمنامه‌اي از محمدرضا آريان كارگرداني مي‌كند و تا كنون علاوه بر خودش حضور حميد لولايي، علي صادقي، گيلدا رنجبران، سوسن پرور و غلامرضا نيكخواه به عنوان بازيگران اصلي در اين كار قطعي شده است.

بنا به گفته مهران مهام اين سريال مضموني طنز دارد كه قصه آن روايتگر بخشي از زندگي دو برادر و يك خواهر است كه پدرشان فوت مي‌كند. اين اتفاق منجر مي‌شود تا آنها براي به دست آوردن ارث و ميراث با يكديگر درگير شوند. در تهيه اين پروژه ايرج محمدي نيز با مهمان همكاري دارند.

شبكه تهران / مامور بدرقه

شبكه تهراني‌ها امسال مي‌خواهند تا جبران مافات كنند. آنها پس از ناكامي مطلق با سريال «شكرانه» به كارگرداني سعيد سلطاني در كمال تعجب بار ديگر توليد سريال رمضان امسال را هم به اين كارگردان واگذار كرده‌اند.

او كه روزگاري آثار پر مخاطبي چون «پس از باران»،«خانه‌اي در تاريكي» را كارگرداني كرده بود چند صباحي است كه با سريال‌هايي چون «سال‌هاي برف و بنفشه»، « لبه تاريكي» و«شكرانه» بسيار دور از انتظار ظاهر شده است.

او حالا با توجه به ناكامي‌هاي اخيرش تغيير ژانر داده و قرار است سريال رمضاني خود را در ژانر كمدي بسازد كه اين اولين تجربه او در اين گونه است. سلطاني در سريال مامور بدرقه داستان كليشه‌اي دزد و پليس را دستمايه قرار داده و در آن داستان يك مامور نيروي انتظامي را روايت مي‌كند كه در شرف بازنشستگي مامور مي‌شود تا مجرمي را تحويل بدهد. اما مجرم فرار مي‌كند و...

فيلمنامه اين پروژه براساس طرحي از خشايار الوند توسط امير عباس پيام نوشته شده و اسماعيل عفيفه نيز آن را تهيه و توليد مي‌كند. او سال گذشته سريال ميوه ممنوعه را براي شبكه دو تهيه كرده بود. تاكنون دست‌اندركاران توليد اين پروژه با سيروس گرجستاني براي ايفاي نقش مامور نيروي انتظامي به توافق رسيده‌اند.

منبع : همشهري

مطالب مرتبط مجموعه : فيلم ها
آخرین مطالب سایت