لذت تماشا در سالن‌هاي استاندارد

بازگشت سينما آزادي به ناوگان سينمايي كشور را مي‌توان خوشايندترين اتفاق، در حوزه سينما در يك سال اخير دانست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت تماشا در سالن‌هاي استاندارد  

بازگشت سينما آزادي به ناوگان سينمايي كشور را مي‌توان خوشايندترين اتفاق، در حوزه سينما در يك سال اخير دانست.

در شرايطي كه بحران اقتصادي وكاهش مخاطبان، جدي‌ترين مشكل سينماي ايران در سال‌هاي اخير بوده، در همين مدت كوتاه مي‌توان شاهد تاثير بسزاي سينما آزادي در جذب تماشاگر بود، سينمايي كه اهميتش صرفا در كاركرد نوستالژيك آن خلاصه نمي‌شود و امروز با 5 سالن مجهز و مدرن و با بهترين كيفيت صدا و تصوير، ميزبان تماشاگران است.

در اكران نوروزي امسال، سهم سينما آزادي از مجموعه فروش فيلم‌هاي ايراني نزديك به 10 درصد است كه رقم فوق‌العاده‌اي محسوب مي‌شود. جواد طوسي معتقد است استقبال مردم از سينما آزادي نشان مي‌دهد كه مردم به سرويس دهي مناسب فرهنگي پاسخ مثبت مي‌دهند.

اين مسئله كه سينماهاي ما براي مخاطب متكثر كافي نيست واقعيتي غيرقابل انكار است. ظرفيت محدود سالن‌هاي ما جوابگوي تعداد مخاطب ما نيست. زماني سينماهاي لاله‌زار مشتري زيادي داشت و آن منطقه نوستالژيك بود، سينماها شلوغ بود و از طبقات مختلف براي تماشاي فيلم‌ها به آنجا مي‌رفتند اما حالا شرايط به شكل ديگري است.

اگر از سينما كريستال به‌عنوان يك نشانه قديمي و نوستالژيك نام ببريم امروزه مي‌‌بينيم كه اين سينما ديگر مخاطب ندارد.

براساس شرايط جغرافيايي بايد سينماها را رونق بدهيم. در اين ميان سينما آزادي و  سينماي پارك  ملت كه قرار است در آينده‌اي نزديك تاسيس شود، بخشي از اين مهم است.

مكمل اين استقبال اين است كه ما براي اين سينماها شرايط مناسب اكران را هم در نظر بگيريم. فيلم‌ها بايد از جذابيت و استحكام و نشانه‌هاي حرفه‌اي برخوردار باشند. قصه فيلم بايد جذاب باشد تا مخاطب را از طيف‌هاي مختلف جذب كند اما متأسفانه قطعا اين اتفاق نمي‌افتد.

ما نمي‌توانيم استقبال فعلي از سينما آزادي را ملاك قرار دهيم. جامعه ما نيازمند يك سياستگذاري راهبردي و تاكتيكي است.

به اعتقاد اين منتقد سينما، سينماي ايران اگر خنثي و سترون باشد، حتي سينما آزادي هم نمي‌تواند صف‌هاي آن را انبوه و مستمر كند.

او مي‌گويد: براي يك طيفي از مخاطبين، سينما آزادي جنبه نوستالژيك دارد ولي اين مسئله نمي‌تواند تا ابدالدهر امتداد يابد. بايد براي مخاطب شخصيت قائل شويم و كيفيت نمايش را بالا ببريم، فيلم را با صداي خوب عرضه كنيم؛ اينها همه در جذب مخاطب تاثيرگذار است.

فيلم‌هاي مناسب بايد براي نمايش در اين سينما انتخاب شود تا زمينه تاثير‌گذاري را براساس شرايط و مخاطب‌شناسي روز ايجاد كند. سياست ساخت و ساز و سالن‌سازي نيز بايد به‌طور جدي ادامه پيدا كند و مشمول مرور زمان نشود.

در حال حاضر در مناطقي همچون شرق و غرب تهران مشكل كمبود سالن داريم. در كنار اين مسئله دستور كار اصلي ما توليد فيلم مناسب است كه براي اين كار لازم است از علم مخاطب‌شناسي سررشته داشته باشيم. بايد بدانيم چه فيلمي در جنوب شهر مخاطب دارد و چه فيلمي در شمال شهر فروش خوبي دارد.

هميشه مخاطب را توده مردم تشكيل مي‌دهند كه مي‌خواهند قصه ساده و سرراست و بدون تكلف ببينند، بايد در سقف توليد سالانه جايگاهي براي اينگونه فيلم‌ها در نظر بگيريم. بايد به مردم انگيزه بدهيم نه اينكه آنها را با اعمال شاقه جذب كنيم.

 امروزه ديگر سينما جذابيت كلاسيكش را از دست داده است. در دهه 40 همه شوق فيلم ديدن داشتند، اين اشتياق امروزه از بين رفته است، چون مردم ما دچار روزمرگي شده‌اند.

پس دست‌اندركاران بايد تمهيداتي در نظر بگيرند تا سينما در سبد فرهنگي طيف‌هاي مختلف جايگاهي داشته باشد. در وهله اول، سينما، خوراك جذاب مي‌خواهد.

سينما آزادي پيشي مي‌گيرد

ايرج تقي‌پور، تهيه‌كننده تاثير سينما آزادي در چرخه اكران را بسيار مثبت و مؤثر دانسته و مي‌گويد: بهتر است به اطراف خودمان جدي‌تر نگاه كنيم.

امروزه سيستم توليد و نمايش فيلم در دنيا تغييراتي كرده است و بر همين مبنا، رفتار و سليقه مردم نيز در مورد سينما رفتن دستخوش تغييراتي شده است. امروزه در همه دنيا مولتي پلكس‌ها و مجتمع‌هاي سينمايي، جاي سينماهاي معمولي قديم را گرفته‌اند.

ما در ساخت سينماهاي جديد بايد اين ذائقه جديد را هم در نظر بگيريم. سينما آزادي نشان مي‌دهد كه راهي كه آغاز كرده‌ايم مثبت است و نتايج خوبي دربردارد.

در گذشته 8 تا10 درصد كل فروش سينماهاي ما، مربوط به سينما فرهنگ بود. چون اين سينما بازسازي شده بود و علاوه بر فضاي خوب داخلي، مديريت خوبي نيز دارد.

اميدوارم در مورد سينما آزادي همين اتفاق بيفتد. حتي به احتمال قوي سينما آزادي از سينما فرهنگ پيشي خواهد گرفت. اگر  در تهران و در كل كشور به همين صورت سينما‌سازي صورت بگيرد، قطعا اين اقدام تاثير بسيار مثبتي در درآمدزايي سينما خواهد داشت.

افزايش رغبت تماشاگر

سيد جمال ساداتيان تهيه‌كننده نيز معتقد است مردم دوست دارند فيلم خوب را در سينماي خوب ببينند و اين اتفاق مي‌تواند در سينما آزادي رخ دهد.

او مي‌گويد: فيلم خوب و سينماي خوب، بسيار مورد توجه مردم است. گاهي فيلم‌هاي خوب ساخته مي‌شود ولي به خاطر پايين بودن كيفيت سالن‌هاي نمايش، مردم از آنها استقبال نمي‌كنند.

به‌عنوان مثال در حال حاضر براي فيلم «دايره زنگي» بيش از 20 سالن در اختيار ماست، ولي عملا تعداد سينماهايي كه از نظر كيفيت قابل‌قبولند، حتي به اندازه انگشتان يك دست نيست.

مردم ما رغبتي به حضور در سينماهاي بي‌كيفيت ندارند. ولي اين روزها مردم به تماشاي سينما آزادي مي‌روند و در آن فيلم‌ها را با كيفيت صدا و تصوير بسيار خوب مي‌بينند.شايد بعد از مدت‌ها اين اتفاق تكرار شده كه مردم براي فيلم ديدن به سينما آزادي هجوم مي‌برند.

به اعتقاد اين تهيه‌كننده مردم دوست دارند در سينماهاي خوب فيلم خوب ببينند. او مي‌گويد: امروزه در اريكه ايرانيان هم اين اتفاق مي‌افتد.

كيفيت خوب سالن‌هاي نمايش به‌خودي خود، در جذب مشتري مؤثر است. تصوير خوب، سالن راحت و امكانات كامل؛ اينها براي تماشاي يك فيلم مي‌تواند كافي باشد.

پايه‌گذار تغيير در ديگر سينماها

 همايون اسعديان، كارگردان سينما بدعت سينما آزادي در نصب بيلبورد و پخش تيزر فيلم‌هاي اكران شده در اين سينما را يكي از نقاط قوت اين سينما در قياس با سينماهاي ديگر دانسته و مي‌گويد: بيلبورد ديجيتال و پخش تيزرها باعث مي‌شود مخاطب بيشتري به سينما جذب شود.

خوب است سينماهاي ديگر نيز اين كار را بكنند، اين قبيل ابداعات باعث بازگشت رونق به سينماي ما مي‌شود. سينماهايي مثل آزادي باعث داغ شدن جو اكران فيلم مي‌شوند و همين مسئله به‌خودي خود موجب افزايش فروش در مجموعه سينماها مي‌شود.

به اعتقاد رئيس شوراي صنفي نمايش هيچ كس تصور نمي‌كرد سينما آزادي از روز اول افتتاح، با استقبالي اين‌چنين مواجه شود، او مي‌گويد: استقبال از سينما آزادي با همه كمبودهايي كه هنوز از نظر پاركينگ و... دارد، بي‌‌نظير است. سينما آزادي مي‌تواند پايه‌گذار ايجاد تغييرات در سينماهاي ديگر باشد.

يك جاذبه شهري

فرهاد توحيدي، فيلم‌نامه‌نويس، سينما آزادي را سينمايي مي‌داند كه نوستالژي چند نسل را به همراه دارد. او در مورد تأثيرات مثبت اين سينما در چرخه اكران مي‌گويد: صرف راه‌اندازي اين سينما يعني ايجاد جاذبه.

افتتاح سالن‌هاي استاندارد مي‌تواند توقعات تماشاگر را از سالن  و  نسبت به فضا و حال و هواي دروني سينما و ارتباطي كه محيط سينما با مخاطب برقرار مي‌كند برآورده كند.

آزادي صرف نظر از فيلم‌هايي كه در آن اكران مي‌شود، يكي از جاذبه‌هاي شهر تهران است و مي‌تواند باعث جذب تماشاگر شود. من در طول تعطيلات سال نو، عمدا از مقابل سينما مي‌گذشتم و هميشه آن را شلوغ ديدم، مشتري اين سينما براي فيلم ديدن اشتياق دارد.

منبع : همشهري

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت