اعمال و دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

امام علي (ع): زهد، كمياب ترين چيزها و ارزشمندترين چيز شناخته شده است. همگان آن را مي ستايند ولي بيشتر مردم به آن عمل نمي كنند. غررالحكم و دررالكلم،ح2021
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دعای روز بيست و هشتم ماه مبارک رمضان:
‏اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَكْرِمْنِي فِيهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ‏وَ قَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسَائِلِ يَا مَنْ لاَ يَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ‏
‏ خدا در اين روز به اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل در حقم كرم فرما و وسيله مرا بين وسايل و اسباب بسوي حضرتت نزديك ساز ي خدايي كه سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت.

وداع با ماه مبارك رمضان
بار خدايا، يكي از برگزيده ‏ترين وظايف و خاص‏ ترين واجبات، ماه رمضان را قرار دادي. ماهي كه آن را از ميان ديگر ماهها ويژگي ديگري بخشيده‏ي و از ميان همه زمانها و روزگارها اختيارش كرده‏ي وبر همه اوقات سال برتري اش نهاده‏ي، زيرا كه در آن قرآن و نور نازل كرده‏ي و بر تكاليف مؤمنان چند برابر افزوده‏ي و روزه را در آن واجب داشته‏ي و مردمان را به بر پي خاستن بري عبادت خود ترغيب كرده‏ي و شب قدر را كه از هزار ماه بهتر است تجليل فرموده‏ي. و چون رمضان را به ما عطا كردي، ما را بر ديگر امت ها فضيلت نهادي و از ميان پيروان ديگر كيش هابرگزيدي. پس ما به فرمان تو روزش را روزه داشتيم و شبش را به نماز برخاستيم، و با روزه داشتن و نماز خواندن در اين ماه به رحمتي كه ما را ارزاني داشته بودي روي نهاديم و آن را وسيله نيل به ثواب تو قرار داديم. تويي كه هر چه از تو خواهند تواني داشت و آنچه از فضل و احسان تو طلبند تواني داد و به خواستاران مقام قرب خود نزديك هستي.
خداوند، ماه رمضان در ميان ما بس ستوده زيست و ما را مصاحب و ياري نيكو بود و گران بهاترين سودهي مردم جهان را به ما ارزاني داشت. اما چون زمانش به سر رسيد و مدتش و شمار روزهايش پايان گرفت، آهنگ رحيل كرد. 
خداوند، اينك با او وداع مي‏ كنيم، همانند وداع با عزيزي كه فراقش بر ما گران است و رفتنش ما را غمگين و گرفتار وحشت تنهايي كند، عزيزي كه او را بر ما پيماني است كه بايد نگه‏داريم و حرمتي كه بايد رعايت كنيم و حقي كه بايد ادا نماييم. پس، اكنون مي‏ گوييم: 
بدرود بزرگ‏ترين ماه خداوند و عيد اوليي خدا. بدرود گرامي ترين اوقاتي كه ما را مصاحب و يار بودي، بهترين ماه در همه روزها و ساعت ها.بدرود ماه دست يافتن به آرزوها، ماه سرشار از اعمال شايسته بندگان خداوند. بدرود يار و قريني كه چون باشي، قدرت بس جليل است و چون رخت بر بندي، فراقت رنج افزا شود. مايه اميد ما كه دوريت بري ما بس دردناك است.بدرود همدم ما كه چون بيايي، شادماني و آرامش بر دل ما آري و چون بروي، رفتنت وحشت خيز است و تألم افزي.بدرود همسايه‏ي كه تا با ما بودي، دلهي ما را رقّت بود و گناهان ما را نقصان.بدرود ياريگر ما كه در برابر شيطان ياريمان دادي و مصاحبي كه راههي نيكي و فضيلت را پيش پي ما هموار ساختي.بدرود كه آزاد شدگان از عذاب خداوند، در تو چه بسيارند، و چه نيكبخت است آن كه حرمت تو نگه داشت.بدرود كه چه بسا گناهان كه از نامه عمل ما زدودي و چه بسا عيب ها كه پوشيده داشتي.بدورد كه درنگ تو بري گنهكاران چه به درازا كشيد و هيبت تو در دل مؤمنان چه بسيار بود.بدرود ماهي كه هيچ ماه ديگر را توان همسري با تو نيست.بدرود ماهي كه تا تو بودي، امن و سلامت بود.بدرود آن كه نه در مصاحبت تو كراهت بود و نه در معاشرتت ناپسندي.بدرود كه سرشار از بركات بر ما در آمدي و ما را از آلودگيهي گناه شست و شو دادي.بدرود كه به هنگام وداع از تو نه غباري به دل داريم و نه از روزه‏ات ملالتي در خاطر.بدرود كه هنوز فرا نرسيده از آمدنت شادمان بوديم و هنوز رخت بر نبسته از رفتنت اندوهناك.بدرود كه چه بديها كه با آمدنت از ما دور شد و چه خيرات كه ما را نصيب آمد.بدرود تو را و آن شب قدر تو را كه از هزار ماه بهتر است.بدرود كه ديروز كه در ميان ما بودي آزمند ماندنت بوديم و فردا كه از ميان ما خواهي رفت آتش اشتياق در دل ما شعله خواهد كشيد.بدرود تو را و آن فضل و كرم تو را كه اينك از آن محروم مانده‏ايم. و بر آن بركات كه پيش از اين ما را داده بودي و اينك از كفش داده ‏ايم.بار خدايا، ما آشني اين ماهيم، ماهي كه ما را بدان شرف و منزلت دادي و به بركت نعمت و احسان خويش روزه داشتنش را توفيق دادي، در حالي كه مردمان شقي قدرش را نشناختند و شور بختي خويش را از فضيلتش محروم ماندند.
ترجمه ‏صحيفه سجاديه(آيتي)
 
نماز شب بيست و نهم ماه مبارك رمضان
دو ركعت در هر ركعت حمد و بيست مرتبه توحيد

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت