عوارض تماشای زیاد تلویزیون برای کودکان

بسیاری از کودکان با اینکه از تماشای زیاد تلویزیون چیزی به دست نمی آورند و ممکن است چیزی نفهمند، اما آن را دوست دارند چون رنگارنگ است و حرکت می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در سال‌های قبل از ورود کودکان به مدرسه، نگه‌داشتن آن‌ها در خانه و سرگرم کردن آنها کار آسانی است.با وجود اینکه تماشای زیاد تلویزیون برای کودکان ، ضررهای زیادی دارد ، اما گاهی والدین تظاهر می کنند که تنها یک کانال وجود دارد . اما در نهایت جهان واقعی، خودش را نشان می‌دهد و کودک که تازه وارد اجتماع شده، درباره شخصیت‌های مختلف کارتون‌ یا فیلم‌ها از پدر و یا مادر سوال خواهد کرد.

همواره پزشکان توصیه می کنند که کودکان زیر دو سال نباید تلویزیون تماشا کنند و کودکان بزرگ تر از دو سال باید حداکثر روزی دو ساعت تلویزیون تماشا کنند . بنابراین تماشای زیاد تلویزیون در کودکان آنها را در آینده با مشکلاتی روبرو می کند.

 محققان در تحقیقاتی که داشته اند متوجه شده اند تماشای زیادتلویزیون در سن دو سالگی، می تواند بر عادات غلط غذایی در 13 سالگی تاثیر گذار باشد و موجب ایجاد مشکلات تغذیه ای در آن ها شود.

کودکان دو ساله که بیش از حد تلویزیون تماشا می کنند در بزرگسالی، بیشتر از دیگران به مشکلات تغذیه ای دچار می شوند و عملکرد آنها در مدرسه نیز بسیار ضعیف تر خواهد بود.

 در واقع تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال ممنوع است ، اما از آنجایی که در این جعبه جادویی با رنگ ها و حرکات خاصی روبرو می شوند ،تماشای تلویزیون بسیار برایشان لذت بخش خواهد بود.

نوزادانی که در سنین زیر 2 سال تلویزیون تماشا کرده‌اند در سنین 17 تا 27 ماهگی، هفت الی هشت کلمه کمتر از هم‌سن و سالان خود یاد می‌گیرند و همچنین وقتی به سن مدرسه می‌رسند، قدرت توجه و دقت آنها کم می شود.

 ممکن است تماشای زیاد تلویزیون توسط کودکان باعث شود که سطح اطلاعات آنها بالا رود ولی والدین باید اگاه باشند که این تماشای زیاد تلویزیون ، عوارضی از جمله عوارض اجتماعی و عوارض تحصیلی به همراه دارد.

 تماشای تلویزیون، چشم را سریعا خسته می‌کند و موجب ظهور سردرد در آن‌ها می شود. به ویژه زمانی که به تلویزیون در فضای تاریک نگاه کنند.


 تلویزیون  تاثیرات مخربی روی کودکان می گذارد ومتاسفانه تعداد اثرات منفی و بد تلویزیون خیلی بیشتر از اثرات خوب آن است. از جمله اثرات مخرب تلویزیون دیدن کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 1 – فعالیت اجتماعی کودکان کاهش می یابد.

2-علاوه بر فعالیت های اجتماعی ،فعالیتهای فیزیکی آنها هم کم می شود و این امر منجر به چاقی و اضافه وزن آنها می شود.

3- تماشای زیاد تلویزیون باعث ترویج مصرف گرایی می شود.

4-همچنین با زیاد دنبال کردن برنامه های تلویزیون ،دنیا به شکل تحریف شده برای کودک نشان داده می شود.

5-با تماشای زیاد تلویزیون ممکن است کودک ، صحنه های خشن را مشاهده کند و روی فعالیت مغز آنها تاثیر منفی بگذارد.

 گاهی در تلویزیون ، صحنه های بمب گذاری ، خودکشی، تلفات جنگی مشاهده می شود ، مطالعات نشان می‌دهد تماشای صحنه‌های خشونت آمیز موجب افزایش سطح پرخاشگری و اضطراب در کودکان می‌شود.

 در واقع کودکانی که به مدت زیادی در معرض تماشای محتوای خشن قرار دارند، دنیا را جای ناامن و ترسناکی می‌بینند.

6- تماشای زیاد تلویزیون علاوه بر این موارد ممکن است بر سلامت جسمی کودک هم تاثیر بگذارد . مثلا ممکن است تماشای زیاد تلویزیون، به چشم آن‌ها آسیب برساند.تماشای تلویزیون، چشم را سریعا خسته می‌کند و موجب ظهور سردرد در آن‌ها می شود. به ویژه زمانی که به تلویزیون در فضای تاریک نگاه کنند.

7- گاهی ممکن است کودکان با تماشای زیاد تلویزیون فرصت هایی را از دست بدهند و از انجام فعالیت هایی مانند تمرین مهارت‌های حرکتی، خواه ظریف یا درشت، تمرین هماهنگی چشم و دست، ·  کاهش تمرین مهارت‌های ارتباطی و کلامی ، رشد تفکر منطقی و متوالی، توانایی در تمرکز به مدت طولانی، به علت حرکت سریع تصاویر در تلویزیون، کاهش استفاده از قدرت تخیل، خواندن و نوشتن، پرسیدن سوال و دریافت جواب عقب بمانند.


نکات مهم درباره محدود کردن تماشای زیاد تلویزیون


تلویزیون به صورت کلی پدیده بدی برای کودکان  به حساب نمی آید . کودکان می توانند برنامه‌های مثبت و سازنده را نگاه کنند و نکات خوبی را از آن‌ها یاد بگیرند. طبق تحقیقات انجام شده، تلویزیون می تواند تاثیرات مثبتی هم روی کودکان داشته باشد. تلویزیون می‌تواند عادات و رفتار‌های مثبت را در کودکان ایجاد کند.برای این منظور بهتر است والدین  به نکاتی در تماشای تلویزیون کودکان خود، توجه داشته باشند:

وادرار کردن کودک خود به محدود کردن تماشای برنامه‌های تلویزیونی:

در واقع والدین باید با کودک خود درباره برنامه‌هایی که می‌خواهد تماشا کند، صحبت کنند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند و زمانی که برنامه تمام شد، تلویزیون را خاموش کنند. بهتر است والدین تلویزون را برای برنامه خاصی روشن کنند نه اینکه ابتدا تلویزوین را روشن کنند و بعد دنبال برنامه بگردند.

غیر قانونی کردن تماشای زیاد تلویزیون:

بیشتر اوقات تلویزیون تبدیل به پس زمینه‌ای در زندگی افراد می‌شود، برای مثال زمانی که کودکان در اتاق‌شان در حال بازی هستند، مادران آشپزی می‌کنند یا کل اعضای خانواده در حال خوردن غذا هستند، تلویزیون همچنان روشن است.یک روش خوب برای کمتر تماشا کردن تلویزیون این است که این جعبه جادویی در یکی از اتاق ها قرار بگیرد  تا زمانی که فرد واقعا بخواهد تلویزیون تماشا کند به آن اتاق برود. قرار دادن تلویزیون در یک گنجه بسته نیز عادات تماشای آن را کم می کند. بهتر است کنترل آن در دسترس نباشد تا کودکان تمایلی به عوض کردن کانال و گشت و گذار در آن و تماشای زیاد تلویزیون نداشته باشند. کارشناسان با این نظر موافق‌اند که تلویزیون را نباید در اتاق کودکان قرار داد.

محکم اما روشن فکر باشید:

والدین باید تماشای برنامه هایی با محتوای خشونت یا روابط جنسی را برای کودکان ممنوع کنند.بهتر است از کودک‌ بخواهید پیش شما بیاید و برایتان توضیح دهد که چرا می‌خواهد برنامه‌ای خاص را ببیند. سپس  با هم به توافقی منطقی برسید. شاید دلیل او به سادگی حس کنجکاوی‌ یا پیدا کردن موضوعی برای حرف زدن در مدرسه با دوستانش باشد. در نهایت اگر کودک‌تان برنامه‌ای را دوست داشت و شما هم آن را تایید کردید، بهتر است به او اجازه تماشا دهید.

مطمئنا والدین نمی‌خواهند تلویزیون را همیشه برای کودک‌ ممنوع کنند، اما ممنوع کردن برنامه‌های نامناسب برای او ضروری است.

اجتناب از محدودیت هر روزه برای کودک:

بهتر است از گذاشتن محدودیت هر روزه برای کودک‌تان اجتناب کنید. این موضوع شاید غیر منظقی به نظر می‌آید اما تاثیرگذار است.ممکن است کودک، بعضی روزها تلویزیون تماشا ‌کند در حالی که بعضی روزها اصلا ‌نبیند. اگر به آن‌ها بگوییم که می‌توانند یک ساعت در روز تلویزیون ببینند، آن‌ها هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند تا در آن زمان تلویزیون ببینند.

در زمان‌هایی که کودک‌ در حال تماشای تلویزیون است، به این نکته توجه کنید که بیشتر از دو ساعت به تماشای تلویزیون نپردازد.بهتر است به کودک گوشزد کنید که بیشترین زمان ممکن برای تماشای تلویزیون چقدر است. این روش به کودکان می فهماند که تماشای تلویزیون محدودیت دارد.

 برنامه‌های ضبط شده نه تنها زمان والدین را برای تماشای تلویزیون ذخیره می‌کنند بلکه آنها را از شر تبلیغات غذاهای مضر، فیلم‌های خشن و اسباب‌بازی‌ها می‌رهانند.شما همچنین می‌توانید آن را قطع کنید تا بتوانید درباره آن با یکدیگر گفتگو کنید. اگر قادر به ضبط برنامه‌ها نیستید، حداقل صدای تلویزیون را در طول تبلیغات قطع کنید.



اجتناب از تماشای تلویزیون در هنگام بازی کردن
:

یکی دیگر از نکاتی که هنگام تماشای زیاد تلویزیون توسط کودک باید به آن توجه کرد این است که   از تماشای تلویزیون و ویدئو هنگام بازی کردن، اجتناب کنید.کودکان به زمانی برای بازی و ارتباط با دوستان‌شان احتیاج دارند، در این مواقع تلویزیون تنها مانع آن‌هاست.بهتر است یک قانون ثابت در خانواده خود بگذارید و از همه خانواده بخواهید  که ، به قانون«ممنوعیت تلویزیون در زمان بازی» شما احترام بگذارند.

تماشا کردن تلویزیون با کودک :

والدین باید بدانند که کودک آنها چه برنامه ای را تماشا می کند. در واقع دانستن این‌که کودک‌ت چه می‌بیند برای والدین ضروری است، در این صورت والدین  با برنامه‌ای که به نظر بچه‌گانه می‌آید -اما واقعا این طور نیست- غافلگیر نخواهند شد. تماشای تلویزیون با کودک‌ به پدر و مادر این فرصت را نیز می‌دهد تا درباره اتفاقات آن صحبت کنند.

ضبط برنامه‌های مناسب برای کودکان:


 از دیگر نکاتی که والدین هنگام تماشای تلویزیون فرزندان باید به آن توجه کند این است که اگر   برنامه‌ها ای را مناسب  کودکان خود دیدند آن را برایشان ضبط کنند.

برنامه‌های تلویزیونی کودکان پر از تبلیغات غذاهای نامناسب است که کودکان را به سمت خود می‌کشانند. حتی برخی از کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل چاقی کودکان تماشای تلویزیون است.

برنامه‌های ضبط شده نه تنها زمان والدین را برای تماشای تلویزیون ذخیره می‌کنند بلکه آنها را از شر تبلیغات غذاهای مضر، فیلم‌های خشن و اسباب‌بازی‌ها می‌رهانند. شما همچنین می‌توانید آن را قطع کنید تا بتوانید درباره آن با یکدیگر گفتگو کنید. اگر قادر به ضبط برنامه‌ها نیستید، حداقل صدای تلویزیون را در طول تبلیغات قطع کنید.

الگوی مناسب برای کودک خود باشید:

مطمئنا دوستان کودک شما به روی عادات تماشای تلویزیون او تاثیر می‌گذراند اما در نهایت خشونت، عادات غذایی و رفتارهای اجتماعی بیشترین تاثیر خود را از قوانینی که والدین می‌گذارند، می‌گیرند. اگر کودک، والدین را در حالی که بی‌هدف کانال‌های تلویزیون را عوض می‌کنند و یا زمانی که برای تماشای طنز مورد علاقه‌ شان او را وادار به سکوت می‌کنند، مشاهده کند، او در نهایت این رفتار والدین را دنبال خواهد کرد.

 همچنین اگر کودک‌ اغلب والدینش را در حالی که با اشتیاق نشسته‌اند و برنامه‌های تلویزیون را تماشا می‌کنین و روی آن تمرکز کرده‌اند، ببیند به این نتیجه می‌رسد که واقعا لذت آن غیر قابل انکار است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت