میل اخنجان (اخنگان )

میل اخنگان یا اخنجان در فاصله 11 کیلومتری شرق شهر تابران توس در جوار روستایی به همین نام واقع است. این بنا برج مقبرهای است بر روی یک سکوی هشت ضلعی با نیم ستونهای الحاقی در نمای بیرونی که ارتفاع آن حدود 17 متر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  


این اثر در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۲۱ با شمارهٔ ثبت ۳۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. میل اخنگان یا اخنجان در فاصله 11 کیلومتری شرق شهر تابران توس در جوار روستایی به همین نام واقع است. این بنا برج مقبرهای است بر روی یک سکوی هشت ضلعی با نیم ستونهای الحاقی در نمای بیرونی که ارتفاع آن حدود 17 متر است. بر فراز بنا گنبدی مخروطی استوار گردیده که پوشش خارجی آن با شیوه خاصی تزيین شده است. فضای داخلی بنا فاقد نقش و نگار بوده و نمای بیرونی آن اعم از دیوار و نیم ستونها با کاشی آذین شده است. نقوش ستارهای شکل و چلیپايی نیز در آن دیده میشود. با وجود سنگ قبر در فضای داخلی بنا، هویت مدفون در آن مشخص نیست. برخی معتقدند آرامگاه متعلق به گوهرتاج خواهر گوهرشاد آغا است که البته دعوی صحیحی نیست. سبک معماری و تزيینات میل اخنگان مؤید انتساب آن به دوره تیموری است.

بناي ميل روي سكوي كوتاه 8 گوشي قرار گرفته و ساقه استوانه‌اي آن 7/13 متر ارتفاع دارد و كلاهكي عرقچيني به بلندي 2/4 روي آن قراردارد. ساقه ميل از درون 8 گوش و از بيرون استوانه‌اي با 8 نيم ستون الحاقي و تزئيني است. بنا از آجر ساخته شده و با قطعات كاشي به شكل‌هاي مستطيل، چند ضلعي و ستاره چليپا با نقوش برجسته و متنوع به رنگ لاجوردي و فيروزه‌اي تزئين شده است. تاريخ ساخت بنا مشخص نيست اما شباهت زيادي به معماري مسجد جامع (861 هجري) و بناي امير چخماق يزد (830هجري) دارد.

منبع: سیری در ایران
مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت