14 اردیبهشت 1359

تحویل اجساد آمریکایی ها به سفارت سوئیس

14 اردیبهشت 1359، اجساد آمریکایی هایی که هفته پیش در جریان عملیات شکست خورده نجات گروگانهای آن کشور در صحرای طبس جان خود را از دست داده‌اند، امروز جهت خروج از کشور به واسطه اسقف کاپوچی، تحویل دبیر اول سفارت سوئیس در تهران داده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 

آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست.

ارديبهشت سال 1359 نيروهاي آمريکايي در عملياتي موسوم به «دلتا » با هدف آزاد کردن گروگانهاي اين کشور که در لانه جاسوسي در تهران تحت مراقبت بودند در صحراي طبس پياده شدند.


قرار بود اين نيروها که در ميان آنان افسران حکومت پهلوي و افراد وابسته به ساواک نيز حضور داشتند از طبس با چرخ بال به سوي تهران حرکت کرده و در ورزشگاه امجديه (شهيد شيرودي‌) فرود آيند و سپس با لباس مبدل به سفارت آمريکا در تهران حمله کرده و جاسوسان خود را آزاد کنند.

طبق اين نقشه‌ ، آنان پس از پايان عملياتشان از همين راه به طبس بازگشته و از آنجا با هواپيما از ايران خارج مي‌شدند.

اين نيروها براي انجام عمليات در « فورت برگ ‌» امريکا آموزش نظامي ديده و در فرودگاه کاروليناي شمالي انجام آن را تمرين کرده بودند و اين در حاليست که پيش از آغاز عمليات نيز به پايگاه‌هايي در مصر و عمان منتقل شده بودند.

فرودگاه‌هاي نظامي مصر ، عمان و عرشه ناو هواپيمابر امريکا در درياي عمان ، از مراکز عمده برخاستن هواپيماها و چرخ بال‌هاي مهاجم امريکا براي فرود در منطقه طبس بود.

ناو هواپيمابر نيميتس‌ نيز چهار ماه پيش از اين حمله، در چارچوب نيروهاي موسوم به “واکنش سريع” وارد خليج فارس شده بود.

حمله نظامي امريکا به طبس ‌، دوهفته پس از آن صورت گرفت که دولت اين کشور در اقدامي يک جانبه روابط کشورش را با جمهوري اسلامي ايران قطع کرد.

نيروهاي امريکايي شامل 132 نظامي‌، هشت چرخ بال و سه هواپيماي باربري هرکولس 130 Cپس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران دچار حوادث مختلفي شدند و از ادامه مأموريت بازماندند.

در تمام مراحل عمليات دلتا ، تنها چهار نفر در امريکا از انجام آن با خبر بودند ، ” کارتر ” رييس جمهور، هارولد براون وزير دفاع، هاميلتون جوردن مشاور کاخ سفيد و برژينسکي مشاور امنيت ملي‌، در ايران نيز عوامل ناشناخته‌اي در جريان اين عمليات بوده و با آن همکاري داشته‌اند.

دستگاه هيدروليک يکي از چرخبال‌ها از کار افتاد، چرخبال ديگر بر اثر طوفان شن و عدم ديد کافي به هنگام جابجايي با يکي از هواپيماهاي هرکولس برخورد کرده و هر دو وسيله نقليه آتش گرفت و در نتيجه آن ، هشت تن از نظاميان در شعله‌هاي آتش سوختند.

منابع سياسي امريکا مدعي‌اند کاخ سفيد براي توقف عمليات‌ از سوي کرملين نيز تحت فشار بوده‌اند‌ ، ادعايي که به نظر مي‌رسد با هدف کتمان شکست عمليات مطرح شده است.

به هرحال، در پي حادثه صحراي طبس و فرار باقيمانده هواپيماها و چرخبال‌هاي امريکايي به سوي ناو «نيميتس‌» ، جيمي کارتر رئيس جمهور وقت امريکا ، شکست اين عمليات مداخله جويانه را اعلام کرد.

پس از اين مداخله، کتابهاي بسياري در خارج از کشور انتشار يافت و اهداف پشت پرده امريکا در اين حمله ماجراجويانه و ناموفق ، همچنين ابعاد رسوايي کاخ سفيد را بر ملا ساخت.

سرهنگ جیمز کایل فرمانده هوایی عملیات، پنج مشکل اصلی را مطرح می‌کند که به نظرش دلایل اصلی شکست نیروهای آمریکا بودند: اشتباه در پیش‌بینی وضع هوا، ضعف در استفاده از ابزار ارتباطی و نقص کنترل و فرماندهی، مورد سؤال بودن تصمیم توقف خلبانان، محدودیت‌های تاکتیکی نامعقول و فاکتورهای برنامه‌ریزی پرواز

علاوه بر اين، گزارشهاي مستند و مصور منابع خبري امريکا به ويژه روزنامه نيويورک تايمز و مجلات تايم و نيوزويک ، همچنين مصاحبه هايي که از قول فرماندهان نظامي امريکا درباره عمليات طبس در اين منابع منعکس شد، ابعاد مداخله جويانه تروريسم دولتي و نگاه متعرضانه کاخ سفيد عليه جمهوري اسلامي ايران را نشان مي‌داد.

اين حادثه يکي از بزرگترين رسوايي‌هاي نظامي و سياسي کاخ سفيد در برابر انقلاب اسلامي ايران محسوب مي‌شود.

در پي شکست قطعي عمليات امريکا در طبس و بازگشت باقيمانده هواپيماهاي آن کشور يکي از چرخبال‌ها که حاوي مدارکي در مورد جزئيات عمليات بود، به دستور بني‌صدر بمباران شد و در همين بمباران بود که “محمد منتظر قائم ” ، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يزد به شهادت رسيد.

به هرحال اين اقدام کاخ سفيد که پس از بلوکه کردن دارائي‌هاي ايران در بانک‌هاي امريکا، تحريم اقتصادي ايران و اعلام قطع رابطه سياسي واشنگتن با جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت‌، حلقه ديگري از اقدامات کاخ سفيد عليه جمهوري اسلامي ايران در سالهاي پس از پيروزي انقلاب بود که به شکست انجاميد.

پی نوشت:
1- موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
2- سایت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام





مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت