مجموعه داستان های درام، دستاورد تقدیری دوره دوم دبیرستان فرزانگان 3 در بخش سمینار

تعریف درام اینست که درام نوشتاري است براي نشان دادن يك واقعه در صحنه نمايش.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی ، غرفه های نمایشگاهی  و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع:  مجموعه داستان های درام
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 3
نام استاد: خانم مینا باقرزاده چهره
دانش آموزان: پرنیا مختاریان،‌ مهسا حدادی،‌ نیلوفر صابر مقدّم،‌ دنیا حسین خراسانی،‌ فاطمه بشیری
مقدمه:

تعریف درام اینست که درام نوشتاري است براي نشان دادن يك واقعه در صحنه نمايش. تعریف دیگر درام این است که درام نمايشنامه ‌اي است كمدي و يا تراژدي كه قصد دارد يك ماجراي احساسي را به جد و جدای از ماجراهاي تخيلي خلق کند.

هچنین یک تعریف درام اینست که به هنر بازنمايي يا بازنمودي از يك واقعه توسط بازيگران در صحنه و در برابر تماشاگران و يا به ديگر سخن به مجموعه ‌اي كه از هرگونه نمايش تئاتري مايه گرفته باشد، درام مي‌گويند. 
آخرین تعریف درام هم این است که درام نزاع، ستيزه ‌جويي، نگراني، اضطراب و تنش، شدت احساسات شخصيت ‌هاي يك واقعه را براي تماشاگران به تماشا مي‌ گذارد، به گونه‌ اي كه آن‌ ها چنين كيفياتي را در خود حس كنند.
طبق بررسی های بدست آمده درام به‌ عنوان ادبيات در زمان ‌هاي پيشين توسط كسي كه آن را به رشته تحرير درمي‌ آورد، ارائه مي ‌گشت. بازيگران حرف ‌هاي نويسندة درام  را حفظ می کردند و بر طبق سليقه و خواست تهيه‌كننده ‌اش بیان می کردند. بنابراین بخاطر همين شرايط نوشته نويسنده غالباً از يك متن تجاوز نمي ‌كرد. اما چاپ و انتشار نمايشنامه‌ ها از قرن 16 شروع شد.
به گزارش سینما تئاتر  مای استیج وقتي بن جانسن (1572 ـ 1637) یکی از درام ‌نويسان  مشهور انگليسي است که وقتی نمايشنامه ‌هاي خود را انتشار داد، در ميان ديگر نمايشنامه ‌نويسان  هم‌ عصر خود بسیار درخشید.
 درام به دو نوع اصلي ارائه گشت: تراژدی و ملو درام
 انواع درام چیست ؟
برخی از انواع درام عبارتند از :
 (1 درام پنداشت ‌ها يا برنهاد
یکی از انواع درام درام پنداشت ها یا برنهاد است. جالب است بدانید که ميان نمايشنامه برنهاد و نمايشنامه‌ هاي مسائل فرق زیادی نیست. احتمالاً يكي مي‌گويد نمايشنامه مسائل، مشكلات زندگي را مطرح مي‌كند و نمايشنامه برنهاد به آن ‌ها پاسخ مي ‌دهد.
 (2درام احساسي
درام احساسی یکی دیگر از انواع درام است. انفراداً و يا جمعاً نمايشنامه ‌هايي به‌ شمار مي ‌آيند كه نشان مي‌ دهند طبيعت و نهاد آدمي بر اثر كششي از احساس به كمال خواهد رسيد. درام احساسي در قرن هجده رواج بسيار يافت.
 (3 درام آموزشگاهي
یکی از انواع درام درام آموزشگاهی است. به گزارش سینما تئاتر مای استیج مدرسه، غالباً به تئاتر حرفه ‌‌اي توجه ويژه ‌اي مبذول مي‌ دارد كه در آن به تعليم بازيگري مي ‌پردازد و گاه به آن آموزشگاه يا مدرسه هنر دراماتيك نيز مي‌گويند. درام شعري به گونه درام است. 
 (4 رسيتال دراماتيك
درام رسیتال دراماتیک یکی دیگر از انواع درام است. نمايشي همگاني است كه توسط يك يا چند بازيگر كه قطعه ‌اي از نمايش يا طرحي دراماتيك را از بر مي ‌خواند كه معمولاً بدون صحنه ‌پردازي و يا موسيقي است.
 (5 درام معكوس
یکی از انواع درام، درام معکوس است. به گزارش سینما تئاتر مای استیج مطلبي در طرح كه در آن شرح و بسطي به ميان مي ‌آيد و انتظار تماشاگر را دربارة نتيجه و حاصل عمل تغيير مي ‌دهد، همانند تغييري در شادماني و يا غم و اندوه.
 (6 درام رومانس
درام رومانس یکی دیگر از انواع درام است. نمايشنامه ‌اي رمانتيك يا عاشقانه، نمايشنامه ‌اي عاشقانه با اشارات تلويحي و جدّي كه احساسات تماشاگر را برمي ‌انگيزاند و گاه به آن فانتزي نيز مي ‌گويند.
 (7 درام دلهره يا اضطراب ‌آور
یکی از انواع درام درام دلهره یا اضطراب است. به گزارش سینما تئاتر مای استیج نمايشي كه تماشاگر را به هول و ولا وا مي‌دارد و بحراني پديد مي ‌آورد كه او را به يك حالت فرعي سوق مي ‌دهد.
 (8 درام كارآگاهي
درام کارآگاهی یکی دیگر از انواع درام است به گزارش سینما تئاتر درامِ كارآگاهي، آموزشي نظري و علمي است كه در مدرسه، تئاتر و يا دانشگاه به دانش‌ پژوهان مي ‌دهند. اما از قرن هجده به بعد درام ادبياتي به شمار مي ‌آيد كه مي ‌بايد آن را خواند و يا به نمايش گذاشت.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: محبوبه همت
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت