تبیان، دستیار زندگی

شوینده ها- جلسه پنجم

ساخت صابون خانگی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اهداف
. آشنایی با اصول صابون سازی خانگی
· شناخت روش های ذوب صابون

وسایل مورد نیاز
·محلول قلیا
·صابون های آماده
·رنگ مخصوص صابون سازی
·اسانس
·قالب صابون
·روغن و پیه

مقدمه
ساخت صابون در خانه  به شیوه ای آسان، آرام، خلاق و تحقق پذیر است. چیزی است که واقعا شگفت انگیز است این است که یک نوار از صابون خانگی خود را با خود به حمام ببرید.
این که آیا شما به دنبال یک جایگزین طبیعی تر برای صابون تجاری هستید یا فقط یک فرد دانشمند هستید که به دنبال یک ماجراجویی جدید خلاقانه است، ساخت صابون سرگرم کننده و کمی هم اعتیاد آور است!
چند روش مختلف برای ساخت صابون خود وجود دارد، و هنگامی که شما اصول اولیه نحوه صابون را درک می کنید، می توانید از آن استفاده کنید.
این مرور کلی و تمام صفحات ساخت صابون در اینجا تکنیک های اولیه برای ساخت صابون خانگی را آموزش خواهند داد. در اینجا به صورت گام به گام به شما کمک خواهد شد تا از طریق برخی از پروژه های صابون جالب توجه، دانش و منابع خود را برای شروع تولید خلاقانه صابون افزایش دهید.

چرا صابون خود را می سازید؟
یکی از پیشگامان جامعه صابون سازان دست ساز طبیعی امروز، آن برامسون، در کتاب خود با عنوان "صابون" می گوید: "برخلاف میله های پلاستیکی رنگی ناشناس و بی تفاوت که در داروخانه ها به فروش می رسند، صابون خانگی دارای شخصیت است. این صاوبن ها فریبنده اند ... بوی خوبی دارد ... احساس خوبی دارد ... استفاده از روش هایی که صابون تولید می کند هرگز خسته کننده نیستند ". او درست می گوید! اگر شما سعی کنید یک نوار از صابون طبیعی دست ساز را تولید کنید، در واقع یک درمان واقعی را برای یکی از دردهایتان انجام داده اید. اگر شما فقط یکی از این روش ها را امتحان کرده اید میدانید که چقدر شگفت انگیز هستند، شما شگفت زده خواهید شد که ساختن صابون های فوق العاده بیش از حد عالی هستند.
ساخت صابون یک واکنش شیمیایی پایه است، صابون نتیجه یک واکنش شیمیایی اساسی بین چربی ها یا روغن ها و دنبه یا پی است.
خودشه. تفاوت میان این حس خشن، یعنی چربی، "صابون لایه ای" و صابون دستی مادر بزرگ شما، انتخاب مواد و دقت اندازه گیری است. به این ترتیب فکر کنید: فقط با کمی آرد و آب، می توانید نان اولیه بدست آورید. نه بسیار هیجان انگیز و یا خوشمزه اما هنوز نان است.
اما زمانی که دستور العمل شما با آرد کامل دانه ای مورد علاقه شما، تخم مرغ تازه، نمک دریا، مخمر و عسل ساخته می شود، نان ساده، لذت خانگی قابل توجه ای دارد.
عین این موضوع در مورد صابون صادق است.
شوینده ها - جلسه پنجم
با انتخاب ترکیبی از روغن های معطر، اضافه کردن عطر های مورد علاقه خود و یا اسانس های ضروری و چرخش در رنگ های جذاب، صابون خود را "شخصیتی" جذاب ببخشید که تولید صابون تجاری حتی نمی تواند به رقابت با آن بپردازد.

چهار روش ساخت صابون
چهار روش اساسی برای ساخت صابون در خانه وجود دارد:
ذوب- ذوب شدن بلوک های ساخته شده از صابون و اضافه کردن عطر
فرآیند سرد- شایع ترین روش صابون سازی از ابتدا با روغن و چربی
فرایند داغ– نوعی از فرایند سرد که در آن صابون در یک کوره یا اجاق ساخته شده است
مخلوط سازی- خرد کردن صابون، اضافه کردن شیر یا آب و دوباره مخلوط کردن آنها
هر روش دارای مزایا، و معایب و پارامترهای مختلفی است.
برای شروع، ما در مورد دو روش محبوب ساخت صابون، ذوب کردن و ساخت و ساز صابون های سرد بحث خواهیم کرد.

 ذوب شدن و تولید صابون–روش آغازین
ساختن صابون با پایه "ذوب شدن و ریختن"، مانند ساخت کیک با ترکیب کیک است. آنچه در کنترل مواد تشکیل دهنده و سفارشی کردن دستور غذا از دست می دهید، برای ایمنی، سهولت و راحتی می توانید از آن استفاده کنید.
با ذوب کردن صابون، شما از واحد های پیش ساخته شده "پایه" صابون بدون رنگ و بی بو از یک فروشگاه صنایع دستی یا فروشنده صابون خریداری می کنید. پایه صابون را در مایکروویو یا دو دیگ بخار ( روش بن ماری) ذوب می کنید. هنگامی که صابون به طور کامل ذوب می شود، عطر، رنگ و یا مواد افزودنی خود را اضافه کنید. آن را در یک قالب قرار دهید، و در پایان، صابون آماده است تا از آن استفاده شود.
 
برای ذوب شدن و ریختن صابون مواد و دستگاه های زیر لازم است:
 یک دیگ بخار یا مایکروویو
یک کاسه مقاوم در برابر حرارت برای مایکروویو
یک قاشق یا چنگال
صابون
مجموعه ای از قاشق های اندازه گیری
عطر، رنگ، یا افزودنی ها به صورت دلخواه
 از اولین تلاش خود، می توانید نتایج فوق العاده ای داشته باشید.

تولید مذاب صابون و ذوب اولیه
 ذرات ذوب شده ی صابون
راه آسان و ارزان برای شروع ساخت صابون
بدون نیاز به مقابله با مخلوط لجن بازی خطرناک
شما برای ساختن صابون مواد زیادی لازم ندارید
به محض آنکه سخت شود صابون آماده است تا از آن استفاده کنید.
ملاحظات ذوب شدن صابون
بدون نیاز به کنترل مواد تشکیل دهنده
مانند روش های دیگر کاملا طبیعی نیستند. (بسیاری از تولیدکنندگان مواد شیمیایی را اضافه می کنند تا کیفیت پودر را افزایش دهند یا بهتر صابون ذوب شود.)
پودر صابون فقط پایه ای است که آنرا خریداری می کنید

 صابون فرآیند سرد - شروع از ابتدا
اگر صابون ذوب شده را در قالب بریزید، استفاده از یک مخلوط کیک مشابه است، "فرایند سرد" کیک شما را از ابتدا خلق می کند. شما کنترل همه چیز را که به قالب می رود، و شما می توانید آن را به صورت "طبیعی" تولید کنید. با این حال، کار شما کمی پیچیده تر است، و شما نیاز به یادگیری چند تکنیک صابون سازی اولیه دارید.

روش کار
برای ساخت صابون های سرد، روغن ها را در ظرف صابون گرم می کنید تا زمانی که تقریبا 100 درجه شود. مخلوط آب قلیا را به آرامی اضافه کنید و مخلوط کنید تا صابون تشکیل شود.
گام اول و بسیار دلهره آور هنگام ساخت صابون های سرد در خانه، ساخت مخلوط آب قلیا مورد نیاز است.
آب قلیا، محلولی با خاصیت بازی است. یعنی دارای پی اچ بالاتر از 7 است که از ترکیب ماده ای قلیایی به نام سود سوز آور یا سدیم هیدروکسید با آب به دست می آید. وقتی سدیم هیدروکسید را در آب حل می کنیم باعث تولید گرما در آب می شود. همین گرما هم به حل شدن مواد دیگر مانند روغن کمک می کند. آب قلیا یک مواد شیمیایی خطرناک است که می تواند باعث سوختگی های جدی شود اما شما می توانید با آن ایمن کار کنید اگر اقدامات احتیاطی اولیه را انجام دهید و روش های ایمنی تولید صابون را درک کنید.
یکی از دستورهای تهیه صابون را انتخاب کرده و تمام مواد و ابزار آن را جمع آوری کنید. ساختن آب قلیا اولین گام در روند تولید صابون است. شما باید آماده باشید تا پس از حل شدن چربی، فرآیند بعدی را انجام دهید. طبق دستورالعمل ساخت صابون، مواد تشکیل دهنده خاصی را فهرست کنید، اما اکثر صابون ها نیاز به مواد اولیه و تجهیزات مشابه ای دارند.

ساختن آب قلیا نیاز به:
آب مقطر
شکر یا نمک (اختیاری براساس دستور ساخت صابون)
عینک ایمنی و دستکش
ظرف پلاستیکی با درب
قاشق
دماسنج
ترازو
سود سوزآور

ابتدا 80 گرم آب را وزن کنید.  سپس به آن کمی شکر یا نمک اضافه کنید. سپس 1.6 گرم پودر سود را وزن کرده و به آن اضافه کنید. توجه کنید با اضافه کردن سود ظرف شروع به گرم شدن می کند و بخاراتی از آن خارج می شود که نباید آنرا تنفس کنید. بعد از اتمام کار درب ظرف را ببندید.

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
شوینده ها، جلسه اول
شوینده ها، جلسه دوم
شوینده ها، جلسه سوم
شوینده ها، جلسه چهارم
شوینده ها، جلسه پنجم
شوینده ها، جلسه ششم
شوینده ها، جلسه هفتم
شوینده ها، جلسه هشتم
شوینده ها، جلسه نهم
شوینده ها، جلسه دهم
شوینده ها، جلسه یازدهم


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
- تهیه: مینا رزقی و شایان فروزنده دل
تنظیم: محبوبه همت