تبیان، دستیار زندگی
این مجموعه با نام «اسارت مدرن» که در گروه داستان¬ های درام قرار دارد، به سبک رئال (واقع¬ گرایانه) و با محتوایی اجتماعی نگاشته شده است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درام ۱، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش سمینار

درام ۱، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش سمینار

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 26  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه

موضوع: درام ۱

نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 6

نام استاد: خانم مینا باقر زاده

دانش آموزان: حدیث پیرامون، ملیکا محمدی،‌ ساغر مقصودی، آتنا کاشانیان، فاطمه خلیلی

چکیده:

این مجموعه با نام «اسارت مدرن» که در گروه داستان‌ های درام قرار دارد، به سبک رئال (واقع‌ گرایانه) و با محتوایی اجتماعی نگاشته شده است.

کوشیده‌ایم در انتخاب کردن داستان ‌ها تنوع موضوعی و ساختاری، لحاظ شود. در داستان ‌های این مجموعه روزمرگی ‌ها، آشفتگی ‌ها و مسایل عاطفی انسان مدرن و مشکلات جامعه با دیدگاه ‌ها و ساختار‌های متفاوت و به صورت انتقادی به تصویر کشیده شده است.

روند شکل گیری:

در کارگاه هفتگی داستان ابتدا با سیر تاریخی و سر‌چشمه ‌های داستان در ادبیات جهان و ایران آشنا شدیم. سپس مهارت‌ های داستان ‌نویسی از جمله عناصر مهم داستان (پیرنگ، درون‌ مایه ، شخصیت و شخصیت ‌پردازی، فضا‌ سازی، گفت ‌و‌ گو، لحن و...)، چگونگی انتخاب و تبدیل کردن یک جرقه‌ فکری و طرح به داستان، روش ‌های پرداخت داستان، روش ‌های انتخاب کردن مناسب عنوان، شیوه ‌های مختلف روایت و کیفیت آغاز و پایان داستان را فرا‌گرفتیم.

هم‌چنین مکاتب اولیه داستان و ویژگی ‌های هر‌یک بررسی شد و با داستان ‌نویسان سر‌شناس و آثار برتر هر مکتب آشنا شدیم.

از هفته‌ دوم در کنار مباحث آموزشی، سوژه ‌یابی و داستان‌ نویسی را آغاز کردیم. داستان ‌ها در کارگاه خوانده و با توجه به نکات آموزش دیده، از جانب اعضای کارگاه و مربی نقد می‌شد.

مسایلی که در خوانش و نقد داستان تأکید و تمرین می‌ شد عبارتند از: داشتن فن بیان مناسب و اهمیت رعایت کردن لحن با توجه به متن در هنگام خوانش داستان، برخورداری از ویژگی ‌های شکیبایی، انعطاف‌، تفکر، تعمق و جست ‌و‌ جو‌گری نسبت به انتقادات مخاطبان، نیز رعایت اصول و روش نقد کردن و بیان انتقادی.

در گام بعدی داستان ‌ها با توجه به روش نگارش متن داستان و به‌کارگیری الگو‌های به ‌روز نگارش و ویرایش زبانی و فنی (چگونگی رعایت نکات دستوری، علایم نگارشی، درست ‌نویسی، فاصله‌ گذاری)، ویرایش، بازنویسی و تایپ شدند.

در پایان با توجه به محتوای داستان ‌ها جلد مجموعه داستان طراحی، صفحه ‌بندی، فهرست ‌نویسی و آماده چاپ شدند.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی